Prigojin, mort sau… viu?

0
719

Presa de ieri, de pretutindeni, a acordat spaţii notabile unui eveniment… aşteptat: moartea lui Evgheni Prigojin, într-un accident de avion, care zbura miercuri seara de la Moscova la Sankt Petersburg. Concluzia imediată şi într-un fel firească: Vladimir Putin a ordonat această acţiune, după ce îşi dăduse cuvântul că nu-l va urmări penal. Miercuri, liderul de la Kremlin oficiase comemorarea a 80 de ani de la bătălia de la Kursk, din cel de al doilea război mondial. Teoretic ar părea ilogic să fi dorit să distragă atenţia de la acest eveniment, dând undă verde execuţiei proscrisului Evgheni Prigojin. Şi atunci, într-o astfel de ipoteză, se poate lua în calcul posibilitatea punerii în scenă. Mai fusese declarat oficial mort în Africa, în 2019, pentru a reapărea înainte de invazia ilegală a Ucrainei. Dacă Moscova vrea să-l elimine o făcea în Africa unde s-a aflat recent, transmiţând un mesaj. Adesea, Prigojin obişnuia să schimbe avioanele chiar înainte de decolare, dar –se pare- nu şi de data aceasta. Site-ul online de urmărire a zborurilor Flighttracker24 arată pe Twitter avionul care iese din radar la 18.11 (ora Moscovei) miercuri după-amiază. Se afla la 8.000 m, aproape de altitudinea de croazieră. Cadavrul şefului Wagner nu era identificat, ieri dimineaţă, oficial, deşi numele Prigojin figura pe lista de pasageri a zborului, iar presa de stat rusă anunţase lapidar moartea lui. Cele mai diverse afirmaţii, de la cele logice la cele stupide sunt vehiculate. Se porneşte de la premiza ştiută că dacă cineva îl înfruntă, fie şi discret, pe Vladimir Putin este un om pierdut. Că accidentul s-ar fi datorat stării proaste de întreţinere a aparatului de zbor este o posibilitate, dar nu o certitudine. Ultimul mesaj de la avion a fost primit la 18:20:14 (ora Moscovei) când avionul se afla la o altitudine de 8.000 metri după care contactul cu aeronava s-a pierdut. Locul accidentului a fost perimetrat, securizat, păzit militar, cu acces interzis. Un detaliu important, care ar putea lămuri lucrurile derivă din discuţia însoţitoarei de bord Kristina Raspopova sora procurorului adjunct al unuia dintre oraşele din regiunea Celeabinsk, care în discuţia cu partenerul ei de viaţă pomenea de faptul că avionul era în reparaţii înainte de plecare, şi aceasta devenise nesigură. Motivele şi natura lucrărilor efectuate nu sunt clare deşi ar putea deveni o versiune a cauzei prăbuşirii avionului. Dar mai este un lucru de luat în seamă: Evgheni Prigojin era coloana vertebrală a sprijinului rusesc în ţările panafricane. Criza din Niger este în pragul intervenţiei ECOWAS. Presupunând că toate informaţiile sunt corecte sau verosimile, cine ar fi putut ştii despre misiunea şefului Wagner şi să cunoască planul de zbor? Şi atunci accidentul aerian ar putea fi atribuit „cel mai probabil” FSB (ex-KGB) adică serviciului rus de informaţii, scrie BBC, citând British Defence: „probabil situaţia îl va întări pe ministrul rus al Apărării Serghei Şoigu şi pe Valeri Gherasimov, comandantul forţelor ruse din Ucraina, ambii criticaţi de Prigojin”. O afacere bună pentru Ucraina, opinează BBC, cei doi fiind consideraţi incompetenţi. După 24 iunie a.c. decizia fusese luată: Putin nu iartă… trădarea. Soarta lui Prigojin era pecetluită. Era simplu însă de ucis în Africa, unde „cunoscătorii” de tot felul puteau bănui că au făcut-o americanii sau francezii sau de ce nu… ucrainienii. Cum a murit însă în Rusia, dacă a murit, niciun străin nu poate fi bănuit. Pentru cine are habar de cum funcţionează lucrurile la Moscova, mesajul transmis capătă gravitate: oricine contestă autoritatea statului este terminat. Teoria aripii dure a patrioţilor. Progojin este mort, dar Wagner va continua activitatea în Africa şi în Siria. Un consiliu al comandanţilor PMC Wagner va anunţa decizia luată pe baza informaţiilor confirmate despre moartea lui Evgheni Prigojin (62 ani) şi colaboratorilor săi. Dispariţia sa, este la înălţimea legendei construite de acest mercenar, liderul unei miliţii private, violente, înconjurată de umbră. Procedura de identificare urma să înceapă în cursul zilei de ieri, având în vedere starea cadavrelor şi ar putea lua timp şi necesita expertize ADN.