Profesorii debutanţi din Oltenia, pregătiţi pentru cariera didactică

0
309

Seminarul naţional „Debut în cariera didactică – managementul integrat al programelor de dezvoltare profesională”, desfăşurat, vineri, la Craiova, în cadrul proiectului „Formarea cadrelor didactice debutante pentru o carieră de succes în învăţământul preuniversitar” (FORCAD) a reunit 150 de participanţi, printre care s-au numărat: reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, delegaţi ai Inspectoratelor Şcolare Judeţene din Dolj, Olt şi Mehedinţi, directori ai Caselor Corpului Didactic, formatori din cadrul proiectului, experţi din domeniul educaţional şi reprezentanţi ai asociaţiilor şi fundaţiilor cu profil similar. Evenimentul a avut parte şi de oaspeţi străini, din ţări precum Franţa, Serbia, Muntenegru şi Italia.

Proiectul cofinanţat din Fondul Social European, derulat de Casa Corpului Didactic Dolj, în perioada 2009-2011, în parteneriat cu SOFTWIN SRL şi Fundaţia „ORIZONT”, cu sprijinul Inspectoratului Judeţean Dolj şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, are în vedere 450 de cadre didactice debutante din învăţământul preuniversitar din regiunea Sud-Vest Oltenia, mai exact din judeţele Dolj, Olt, Mehedinţi. Profesorii aflaţi la începutul carierei didactice vor învăţa modalităţi concrete de acţiune psihopedagogică pentru o abordare curriculară eficientă în cadrul disciplinelor şcolare predate şi pentru o gestionare corespunzătoare a claselor de elevi cu care lucrează. Programele de formare prevăd participarea atât a personalului didactic din învăţământul primar, cât şi a cadrelor din învăţământul profesional şi tehnic. „Formarea cadrelor didactice debutante pentru o carieră de succes în învăţământul preuniversitar presupune îmbunătăţirea accesului şi a participării la oportunităţile de formare continuă a cadrelor didactice debutante prin implementarea unui program de formare inovativ, bazat pe surse digitale, corelat cu servicii de consiliere şi sprijin adecvat în cadrul unui program de tutorat. Programul de formare constă în realizarea şi pilotarea unor cursuri în format combinat, care includ atât sesiuni în sală, în care cursanţii pot lucra în echipă, cât şi sesiuni de instruire la distanţă, mediate de resurse digitale, care le permit să se autoinstruiască folosind materiale multimedia interactive”, a declarat  prof. Mihaela Brumar, manager de proiect şi directorul Casei Corpului Didactic Dolj.

Primele cadre didactice debutante au început deja cursurile

La începutul luni decembrie 2010, primele grupe de profesori debutanţi şi-au început activitatea pe specialităţi, sub îndrumarea atentă a profesorilor tutori, urmând ca în perioada următoare să participe la cursuri şi celelalte grupe. Potrivit reprezentanţilor ISJ Dolj, proiectul FORCAD reprezintă o primă intervenţie pe  acest palier,  un alt program destinat tuturor cadrelor didactice, dedicat unui număr de 3000 de persoane urmând a fi implementat la începutul anului şcolar viitor.

Lucrările seminarului naţional s-au derulat în jurul unor teme precum: „Formarea profesorilor în secolul XXI”, „Relaţia dintre teorie şi practică”, „Îmbunătăţirea educaţiei pedagogice a cadrelor didactice”, „Fericirea şi rolul cadrelor didactice”, „Formarea profesională a cadrelor didactice”, „Leadership educaţional şi calitatea actului didactic”, asupra cărora experţi în educaţie şi formare profesională din ţară şi din străinătate şi-au prezentat punctele de vedere. Parteneriatul educaţional ale cărui baze s-au pus prin seminarul desfăşurat, vineri, la Craiova, contribuie la dezvoltarea unei cooperări interinstituţionale pe termen lung, iar schimbul de bune practici, la creşterea dimensiunii europene în sistemul educaţional preuniversitar.