“Școala Încrederii și LEADER IN ME” – O comunitate globală de educatori devotați dezvoltării potențialului uman, este numele programului european în care este implicată Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” din Craiova.
Școala Gimnazială “Mihai Viteazul” din Craiova a intrat, de anul acesta, într-un amplu program ce se va desfășura pe o perioadă de cinci ani, intitulat “Școala Încrederii”. Proiectul a luat ființă la inițiativa “Wellbeing Institute” împreună cu “Mind Education” și susținut de “Transylvania College”. Alături de alte 50 de școli din țară, profesorii Școlii Gimnaziale “Mihai Viteazul” se află într-un proces antrenant de coaching și training în cadrul proiectului, pentru a-și însuși paradigme de bază și practici eficace astfel încât să aibă loc transformarea treptată a școlilor în comunități ale încrederii, bunătății și bucuriei. “Școlile din acest program vor deveni comunități de încredere, în care copiii se simt în siguranță, unde trăiesc și învață să aibă încredere în ei și în ceilalți, iar părinții și profesorii învață să fie prezenți emoțional, să își folosească propria minte pentru a crea echilibrul emoțional atunci când apar dificultăți. Wellbeing-ul și sănătatea mentală a profesorilor și personalului administrativ sunt axe prioritare în acest proiect, deși par obiective rareori țintite și atinse în proiectele clasice din mediul școlar. Totuși, realitatea este că un profesor care nu se simte bine cu el nu va putea să transmită și să propage o stare de bine nici în rândul elevilor, stare care să faciliteze un proces de învățare cu plăcere”, a precizat prof. Alexandrina Năstase, director al Şcolii Gimnaziale “Mihai Viteazul”.
Proiect implementat în peste 4.000 de şcoli din lume
Profesorii școlilor implicate în proiect își asumă contribuția în comunitatea în care muncesc și trăiesc, așa cum au făcut-o și în cadrul altor proiecte comunitare implementate cu succes până acum. Dintre acestea amintim: “Curtea Banului Mihai”, în cadrul programului “Idei în Țara lui Andrei”, Clubul “Anti Bullying”, în cadrul programului “Raiffeisen Comunități”, “Natura în oraș” sau Târgurile de toamnă și de iarnă, după cum a mai spus Alexandrina Năstase. Astfel, profesori, părinți și copii vor contribui cu toții la clădirea unei comunități care are la bază încredere, bunătate și bucurie. “Leader in Me” este certificarea pe care o vor primi școlile implicate în acest proiect. Există peste 4.000 de școli din lumea întreagă, unde s-a implementat deja acest proces ce presupune un angajament al întregii comunități. Școlile “Leader in Me” abordează provocări globale de actualitate legate de educație, în principal pregătirea elevilor pentru o economie globală și echiparea lor cu abilități pentru a se descurca cu succes într-o lume a schimbării și alegerilor constante. Se discută în media că școala nu pregătește elevii pentru meseriile viitorului, însă școlile “Leader in Me” pregătesc elevi leaderi, dotați cu abilitățile necesare unei lumi în continuă schimbare. Principiile care stau la baza procesului “Leader in Me” pornesc de la cele şapte deprinderi ale persoanelor eficace identificate de Stephen R. Covey în cartea cu același titlu. Acestea permit implementarea cu succes a procesului indiferent de tipul școlii sau de contextul cultural și socio-economic al acesteia, dovadă fiind succesul avut în 55 de state ale lumii. “Leader in Me” este un model prolific de îmbunătățire a școlii, care se adresează învățământului preuniversitar și care oferă elevilor abilități cheie de leadership și de viață. “Leader in Me” se bazează pe o teorie a schimbării cunoscută sub numele “Percepi – Faci – Obții”. Dacă reușești să îți schimbi percepția, vei face lucrurile diferit și astfel poți schimba rezultatele pe care dorești să le obții. „Dacă vrei să faci mici schimbări în viață, lucrează la comportamentele tale. Dar dacă vrei să faci schimbări semnificative, salturi uriașe în viața ta, lucrează la paradigmele tale.” – Stephen R. Covey. Unitățile de învățământ preuniversitar din programul “Școala Încrederii” și, implicit, “Leader in Me” învață să acționeze conform unor paradigme revoluționare, expuse mai jos: Oricine poate fi un lider. VERSUS Leadershipul este numai pentru unii; Fiecare om are un element de geniu. VERSUS Puțini oameni sunt talentați; Schimbarea începe cu mine. VERSUS Pentru a îmbunătăți școlile, sistemul trebuie să se schimbe întâi; Pedagogii susțin elevii să își conducă propriul proces de învățare. VERSUS Pedagogii controlează și direcționează procesul de învățare; Dezvoltăm întreaga persoană. VERSUS Ne concentrăm numai pe rezultatele academice.