Avanpremiera filmului „Colectiv”: Oglinda trecutului, la „Patria”

0
970

Înainte de lansarea lui oficială, filmul „Colectiv” s-a văzut la Cinematograful „Patria” din Craiova, în prezența echipei de producție și a protagoniștilor.

Filmul documentar care spune povestea din spatele cortinei a primului an după incendiul din clubul cu același nume, nu numai că a oferit publicului acces în locațiile cheie: redacţii de ziare, cabinete de miniştri, coridoare de instituţii, săli de şedinţe, dar a scos la lumină adevărul ascuns sub preșul de la ușă.

„După părerea mea, în meseria aceasta, nu este un scop final. Singurul lucru pe care încerc să-l fac este ca în urma discuției noastre de astăzi, mâine-dimineață oamenii să spună că știu un pic mai mult”, aceasta este doar una dintre replicile spuse în film de redactorul-șef al ziarului sportiv „Gazeta Sporturilor”, Cătălin Tolontan, replică ce a rămas pe buzele craiovenilor.

Un alt personaj al filmului a impresionat publicul nu prin replicile sale, ci prin simpla prezență. În film, Tedy Ursuleanu a fost modelul unei expoziții de fotografie. Imaginile realizate, nu numai că au generat în sală o liniște asurzitoare, ci au și cântărit mult pe umerii spectatorilor. Frumusețea siluetei feminine a reușit să îi facă pe craioveni să nu mai vadă pentru câteva secunde cicatricile femeii. Aceasta este una dintre supraviețuitoarele incendiului de la Colectiv. În sală, cu mâinile pline de urme ale trecutului, ascunse sub mâneca albastră a bluzei simple, dar elegante și cu ochii curioși, mari și negrii, Tedy Ursuleanu a primit aprecieri din partea locuitorilor acestui oraș.

Finalul filmului, a găsit mai bine de 200 de craioveni în picioare. A urmat o sesiune de întrebări și răspunsuri. Minute în șir, publicul craiovean a putut să interacționeze cu echipa de producție, dar și cu protagoniștii. Una dintre persoanele prezente, a ținut să menționeze că își găsește modelul de viață chiar în sală, ea fiind absolventă a Facultății de Jurnalism din Craiova. „A doua zi după ce s-a întâmplat tragedia de la Colectiv, bunicul meu care niciodată nu și-a exteriorizat sentimentele, m-a sunat și mi-a spus că se bucură că nu am intrat la facultate la București pentru că probabil eram acolo!”, a adăugat Roxana Știubei.

 „Am văzut acest film. Evident că nu mi-a plăcut ce am văzut în el pentru că am văzut ce am fost și văd acum ce suntem și totul e la fel.”, a spus Directorul General al trustului Mediasud, Adrian Voinea.

Regizorul filmului a dezvăluit publicului craiovean că durata de realizare a acestui film documentar a fost destul de mare pentru că a dorit să redea acțiunea într-un mod autentic, având nevoie de timp pentru a înțelege cronologia evenimentelor, fără a fi influențat în vreun fel. „Fiecare spectator își pune întrebări în timpul unei povești, întrebări care au de-a face cu propria lui istorie, propria lui experiență. Asta încercăm noi de fapt să facem.”, a spus acesta.

Regizorul Alexander Nanau și scenarista Antoaneta Opriș, după părerea mea au oferit un film care nu numai că i-a făcut pe spectatori să nu mai clipească, ci chiar să uite să respire. Pelicula nu este numai despre spitale, politică și oameni, filmul scoate în evidență lupta dintre sistem și oameni, adevăr și manipulare, interes personal și interes public.

Alexander Nanau este regizor și producător germano-român, ce a studiat regia la Academia Germană de Film și Televiziune din Berlin. Tot el este deținătorul a două burse la Institutul Sundance, respectiv Academia de Artă (Akademie der Künste) din Berlin. În 2007 a înființat în România casa de producție Alexander Nanau Production. Filmul său documentar, „Colectiv”, ce a avut premiera mondială în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, a fost primul film documentar românesc în cadrul prestigiosului festival.

După întâlnirile cu publicul din Craiova, echipa filmului ”Colectiv” se pregătește pentru întâlnirile cu publicul din București, luni, 24 februarie 2020.