Legile Educaţiei sunt aproape de aprobare, dar ministrul Ligia Deca le ţine , undeva , la “secret”. Nu doreşte să le pună în dezbatere publică, însă, vrând – nevrând, tot a trebuit să le prezinte sindicatelor din învăţământ. După întâlnirea din săptămâna precedentă, cu reprezentanţii sindicatelor, s-ar părea că s-a ajuns la o înţelegere, însă nu este totul bine stabilit, fiind vorba şi de manifestaţii de protest, dacă nu se realizează cele discutate. Cea mai mare structură sindicală din România , referitor la educaţie, Federeţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) , prezintă, succint, prin vocea preşedintelui Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământ (USLI) Dolj, doleanţele şi căile care sunt de urmat.
Luni, 16 ianuarie, a fost prezentat, undeva la “secret”, draftul proiectului Legii Educaţiei, numai pe canale de percepţie din sistem . Vrând – nevrând, la discuţii au fost prezenţi şi reprezentanţii sindicatelor din învăţământ. După două zile de la întâlnire, la Bucureşti s-a întrunit Consiliul Naţional al Liderilor din cadrul FSLI. “Întâlnirea noastră a fost una benefică, fiind convins de acest lucru. Au fost multe discuţii, centrate pe trei direcţii: informarea despre proiectul Legii Educaţiei, referitor la învăţământul preuniversitar; salarizarea personalului didactic şi nedidactic; proiectarea strategiei pentru perioada imediat următoare, în cazul în care Guvernul României nu va anunţa implicarea integrală a Legii 153/2017, pentru întreg personalul care lucrează în Educaţie”, a precizat prof. Bogdan Manea, preşedinte al USLI Dolj.
Ar putea fi bani mai mulţi pentru Educaţie
Au fost discuţii, unele prelungite mai mult decât era cazul, dar aşa se poartă la negocieri, însă, într-un final, s-a pus unele concluzii, care nu sunt , deocamdată, stabile. “După ceea ce am discutat, am înţeles că bugetul pentru Educaţie nu va mai fi raportat la Produsul Intern Brut( PIB), ci la Bugetul Consolidat al Statului, procentul alocat fiind de 15%, care, tradus, dacă se poate spune aşa, ar fi de aproximativ 4,7% din PIB, mai mult decît dublu, faţă de ceea ceeste acum. De asemenea, am reuşit să păstrăm şi ciclurile de învăţământ – primar, gimnazial, liceal, cele pe care le cunoaştem cu toţii “, a precizat prof. Bogdan Manea, preşedinte al USLI Dolj. În ceea priveşte preconizata modificare a legislaţiei actuale, prin care ar putea fi scoase, din specializările de la liceele şi colegiile de profil pedagogic, a încadrării didactice de “învăţător”, Manea a precizat: “Ar fi o mare greşeală scoaterea specializării de învăţător din liceele pedagogice şi trecerea acesteia în învăţământul universitar. Să nu uităm că pregătirea unui educator, învăţător durează patru ani în instituţiile liceale de profil. De asemenea, să ne aducem aminte că la examenul de “titularizare”, cele mai mari medii obţinute au fost chiar din acest segment, multe dintre ele fiind maxime”.
Salarizarea personalului, încă în discuţie
Un “cartof fierbinte” este salarizarea personalului nedidactic, nerezolvarea problemei putând duce la situaţii nedorite, inclusiv cu pichetarea sediului Guvernului. “Începând cu 1 ianuarie 2023, Guvernul a promis aplicarea integrală a Legii 153/2017, creşterea salariilor din sistemul bugetar. Acest lucru nu este suficient pentru cadrele nedidactice, deoarece bugetul alocat , pentru a se ajunge la grila maximă de salarizare, ar fi între 8 – 18%. Dacă nu se ajunge la acest lucru, ne rezervăm dreptul de a protesta, pichetând Guvernul, pe 1 februarie. Tot referitor la salarizare, s-a ajuns la concluzia că salariul profesorului debutant să plece de la salariul mediu brut/economie, având un coeficient de 2,72%, pe o scară de la 1 la 10, ajungându-se la 4,84. Referitor la personalul de conducere din unităţile de învăţământ preuniversitar, se doreşte ca directorul – adjunct să aibă cu 5% mai mult decât profesorul cu 25 de ani de vechime, gradul I, iar managerul cu 5,9% în plus decât adjunctul. Ştim că această decizie va fi una politică, dar aşteptăm rezultatele . Cred că am obţinut , după negocieri, rezultate bune, dar mai aşteptăm”, a mai spus Bogdan Manea.