Vagonul campaniei #SEPOATE a ajuns şi la Craiova

0
579

În urmă cu o lună, CFR a scos  la lumină un vagon modernizat după standardele europene, care a pornit în prima sa cursă spre Constanţa. Era, de fapt, startul unei campanii prin care se doreşte adunarea a peste două milioane de semnături pentru introducerea investiţiilor obligatorii în calea ferată şi în infrastructură. Ieri, trenul cu vagonul modernizat a ajuns şi în Gara Craiova, din direcţia Bucureşti. Deşi la capitolul confort călătorii nu au avut ce reproşa, totul fiind nou, la capitolul punctualitate CFR Călători a rămas tot deficitară: călătorii şi-au exprimat nemulţumirea faţă de o întârziere de 30 de minute.

Pentru lansarea campaniei #SEPOATE, CFR a pus la dispoziţia Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, cu titlu gratuit, un vagon de clasa a doua, modernizat în Ateliere Griviţa. Vagonul este dotat cu scaune ergonomice, mochetă, WIFI gratuit, radio şi TV. Primul tren cu acest vagon ataşat a plecat în data de 18 septembrie a.c., la ora 9:32, din Gara Bucureşti Nord spre Gara Constanţa. Începând din data de 19 septembrie, vagonul călătoreşte, în regim normal de clasa a doua, câte o săptămână, către toate cele 8 regionale CFR din ţară. Ieri, vagonul a poposit în Gara din Craiova. Aici, reprezentanţii CFR şi ai Sindicatului Liber au prezentat presei vagonul şi o serie de propuneri pe care le-au făcut deja Guvernului.

„Este o iniţiativă a Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, cea mai reprezentativă federaţie din transporturile feroviare, care reprezintă 70% din personalul activ la unităţile de cale ferată. Este o acţiune derulată cu sprijinul CFR Călători. Noi dorim ca să aducem în atenţia publicului următorul aspect. După 27 de ani de zile, indiferent de ce guvern s-a perindat pe la putere, niciunul nu şi-a mai adus aminte de calea ferată. A fost uitată, efectiv. Să ne aducem aminte că în 1990, CFR-ul era cea mai dezvoltată companie, atât pe verticală, cât şi pe orizontală din toată Europa. Din 1990 până acum, niciun guvern nu a mai investit nimic. Aici, mă refer în primul rând, la infrastructură.  În afară de Coridorul IV care este într-adevăr în proporţie de 70% reabilitat total, în partea de sud şi est nu s-a mai investit deloc în infrastructura feroviară…”, a subliniat Gheorghe Frăţică, preşedintele Uniunii Teritoriale a Sindicatelor Mişcare – Comercial Regionala Craiova.

„În al doilea rând nu s-a mai investit nici în materialul rulant”

Investiţii nu s-au făcut pe niciun palier. Nici în ceea ce priveşte infrastructura feroviară, dar nici în ceea ce priveşte reînnoirea locomotivelor. CFR s-a distrus în fiecare zi câte un pic. „În al doilea rând, nu s-a mai investit nici în materialul rulant. Locomotivele sunt de 30-40 de ani şi multe dintre ele sunt defecte. Unele au luat chiar foc. În ceea ce privesc vagoanele, avem în compunerea trenurilor în momentul acesta aproape 1800 de trenuri, care circulă în reţea . Toate vagoanele sunt îmbătrânite, au peste 20-30 de ani. Acesta este semnalul pe care îl tragem. Că se poate face ceva. Acest vagon este refăcut de noi în Revizia de Vagoane Bucureşti, în staţia Bucureşti-Nord, cu ajutorul salariaţilor noştri şi am demonstrat că în maxim o lună de zile am putut să scoatem acest vagon, care din punctul nostru de vedere este peste toate celelalte. Investiţia nu a fost una foarte mare, ea se ridică undeva la 40.000 – 50.000 de lei”, a mai spus Gheorghe Frăţică.

În parcul CFR Călători: 1.800 de vagoane

Tot ca o premieră pentru mişcarea sindicală din România, reprezentanţii Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane (FNFMCV) – cel mai mare sindicat din CFR – au lansat, pe lângă Campania Naţională şi o petiţie online #SEPOATE (https://www.petitieonline.com/sepoate), cu scopul de strânge două milioane de semnături pentru investiţii multianuale în cafea ferată. “Dacă nu se investeşte cu adevărat în calea ferată, în doar câţiva ani, vom ajunge într-un punct în care nu va mai fi nimic de făcut. Am convingerea că vom reuşi să adunăm în spatele petiţiei#SEPOATE un număr cât mai mare de semnături, care să susţină proiectul nostru. Au fost schimbate multe elemente ale vagonului, tot ce înseamnă sisteme de iluminat, sonorizare, aer condiţionat, toalete, mochete, scaune. În mod deosebit la interior s-au făcut investiţiile, pentru că s-a avut în vedere confortul călătorului. În acelaşi timp s-au făcut modificări şi la partea de rulare, vagonul a fost vopsit, recondiţionat parţial. Se pot moderniza aceste vagoane şi cu forţe proprii, dar la starea parcului de vagoane pe care îl are CFR Călători este obligatorie o investiţie masivă, desigur, printr-un program multianual, noi apreciem la cel puţin 10 ani, pentru că nu se pot face aceste investiţii peste noapte. Ar trebui ca şi această Agenţie de Reformă Feroviară care a fost înfiinţată să treacă la treabă, să atragă funduri europene. Este singura entitate eligibilă şi ar putea să facă nişte lucruri interesante. CFR Călători are în circulaţie 1800 de vagoane. Dacă ar fi să modernizeze aceste vagoane, s-ar necesita o investiţie destul de mare, dar nu se pot face toate în acelaşi an şi pe lângă modernizări de vagoane mai este şi nevoie de vagoane noi, care au deja durata de funcţionare expirată”, a declarat Dan Useiu, vicepreşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane.