Tineri din Dolj și Vidin, împreună într-un proiect pe tema comunicării nonviolente

0
905

La Calafat s-au încheiat recent activitățile unui proiect de tineret ce are ca temă gestionarea situațiilor conflictuale, apărute îndeosebi în mediul educațional și care stârnesc tot mai multă îngrijorare în ultima vreme. Este vorba despre proiectul de educație nonformală „Keep the Cool in School!”, implementat prin programul european Erasmus+, în parteneriat cu organizația AVE din Bulgaria, care implică adolescenți din localitățile doljene Calafat și Poiana Mare, precum și din zona Vidin. Un proiect despre comunicare, relații interumane și rezolvarea conflictelor, carea adus împreună, pe malul Dunării, 34 de tineri, într-un program comun cu activități creativ-interactive, ateliere de comunicare și arta exprimării (prin pictură, muzică, sport etc.), desfășurate în natură și la obiective locale de interes, toate propuse ca alternative la violență. Rezultatele obținute de tineri vor fi diseminate cu ocazia Zilei Internaționale a Nonviolenței (2 octombrie), iar Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școli– celebrată, anual, pe 30 ianuarie, data la care s-a stins din viață Mahatma Gandhi, simbolul nonviolenței în lume – va fi un bun prilej pentru ca acestora să le fie acordate Certificatele Youthpass, ce atestă dobândirea de abilități, aptitudini și competențe prin participarea la proiectul „Keep the Cool in School!”.

Violența în școli este o situație încă nerezolvată, căreia elevii încearcă să îi facă față și să îi găsească soluții. Dar pentru aceasta au nevoie de ajutor și ghidare.Profesorilor, consilierilor școlari, altor instituții ori organizații li se alătură în acest demers și Asociația „EU vreau”, având în vedere că, de 10 ani, se dedică susținerii tinerilor, îndeosebi celor din mediul rural. Astfel, în perioada 1 martie 2023 – 29 februarie 2024 derulează proiectul „Keep the Cool in School!”, ceare ca scop reducerea gradului de violență în rândul tinerilor, prin dezvoltarea lor în spiritul respectului reciproc, al toleranței și al promovării unei conduite nonviolente, prin antrenarea abilităților de comunicare empatică și implicarea activă pentru identificarea și gestionarea situațiilor conflictuale.

Proiectul este desfășurat împreună cu 34 de tineri români și bulgari, majoritatea elevi, care s-au întâlnit, în perioada 12-20 august, în Calafat, într-un program educativ, bazat pe activități interactive, cu caracter non-formal. Prin acestea, tinerii au învățat să identifice diversele forme de agresiune, să înțeleagă riscurile și efectele violenței asupra celor implicați, să știe ce măsuri trebuie luate, dar și cum să dobândească autocontrolul, să-și gestioneze emoțiile, să manifeste empatie prin acceptarea de sine și a celor din jur, a diferențelor existente între propria persoană și restul lumii, să găsească modalități de exprimare a furiei ori nemulțumirii într-o manieră care să nu facă răualtora, să-și dezvolte abilități de comunicare verbală și nonverbală, să adopte un comportament bazat pe respect și toleranță.

Despre empatie în comunicare, împreună cu un trainer specializat

Proiectul a inclus ateliere de comunicare nonviolentă, în cadrul cărora tinerii s-au familiarizat cu principiile de bază ale comunicării nonviolente–  instrument de relaționare al cărui nume este inspirat de spiritul  mișcării nonviolente inițiate de Mahatma Gandhi în India. Conceptul a fost dezvoltat de Marshall B. Rosenberg (1934-2015) – psiholog și autor american, ca alternativă la violență, iar metoda a fost aplicată deja cu succes în școli din întreaga lume. Alături de tineri s-a aflat Ștefana Forgaciu, trainer în curs de certificare la Center for Nonviolent Communication, USA, membru al Asociației pentru Comunicare Nonviolentă din România, înființată în anul 2007.

«Comunicarea nonviolentă ne ajută să ne înțelegem mai bine – pe noi, pe ceilalți – și să construim punți între noi în loc de ziduri. Iar în cadrul proiectului „Keep the Cool in School!” am învățat despre lumea emoțiilor și cum să le identificăm în noi și în cei din jurul nostru. Prin activitățile pe care le-am desfășurat am urmărit să le dezvoltăm copiilor empatia și să-i sprijinim în a înțelege perspective diferite și a găsi căi care să funcționeze pentru toată lumea. Fiindcă lupta pentru putere și conflictele nu-și mai au sensul când ne întâlnim pe acel teren comun în care urmărim să ne îngrijim de nevoile tuturor», spune trainerul Ștefana Forgaciu.

Comunicare și arta exprimării prin pictură

Programul desfășurat la Calafat a cuprins și ateliere de comunicare și arta exprimării – prin pictură, muzică, sport –, numeroase jocuri de educație nonformală, activități în natură și vizite la obiective locale de interes, toate propuse tinerilor ca alternative la violență. Rebecca Popescu, artistă și voluntar activ în mediul organizațional din România, a fost, de asemenea, alături de tinerii din proiect, sprijinindu-i în procesul de asimilare ori dezvoltare de noi abilități, aptitudini și competențe.

«Cele două sesiuni pe care am avut ocazia să le facilitez au avut scopul de a le oferi tinerilor noi instrumente de înțelegere a emoțiilor. Ne-am conectat împreună cu copilul nostru interior și ne-am ascultat mai ușor gândurile cu ajutorul unui atelier de mandale. În cel de-al doilea atelier am transformat furia, frustrarea și anxietatea în adevărate opere de artă, prin pictură cu vopseluri acrilice, pe o folie de foarte mari dimensiuni și cu ajutorul propriilor mâini, deci fără pensule. Metodele folosite i-au ajutat să înțeleagă practic că arta este o formă de terapie și care se află la îndemâna oricui. Stă, așadar, în puterile noastre să rezolvăm dificultățile apărute în viața de zi cu zi», spune Rebecca Popescu.

Atelier în aer liber,cu instrumente de percuție

De asemenea, tinerii s-au implicat într-un atelier de comunicare și arta exprimării prin muzică, având la îndemână tobe, darabane, tamburine, maracas, castaniete, xilofoane. Împreună cu ei au cântat, la chitară, Dan Vană – cunoscut interpret, inițiatorul Taberei Folk de la Calafat, și, online, Jean-Baptiste Odobeştianu (Manitou)– muzicoterapeut, care propune educarea și dezvoltarea personală prin muzică, în special prin instrumente de percuție.

În altă zi, adolescenții au vizionat filmul „Bang, Bang, You’re Dead” (2002; regia: Guy Ferland), care a oferit un cadru foarte bun pentru a discuta despre bullying. Tinerii au putut identifica formele de violență și efectele pe care le are asupra vieții din școală, au conștientizat că nu doar agresorii sunt vinovați în comiterea bullying-ului, ci și spectatorii (fie ei activi sau pasivi), care, prin neluarea de poziție, încurajează perpetuarea acestui fenomen. Ce pot face pentru a-i descuraja pe agresori? Să ia atitudine! Să nu rămână pasivi atunci când un coleg devine victimă! Să nu încurajeze perpetuarea agresiunii, prin repetarea poreclelor, prin râs, prin ridiculizarea victimei!

Programul a inclus și activitatea „(NON)violent. (i)LEGAL”, desfășurată împreună cu ofițeri ai Poliției Municipiului Calafat.

„A fost o experiență extraordinară!”

Cei 34 de adolescenți care au ales provocarea de a se descoperi și a învăța lucruri noi îmbinând jocul, creativitatea și introspecția în cadrul activităților din proiect, dar și de a interacționa cu tineri de vârsta lor din alt mediu educațional, sunt în majoritate elevi la școli din Poiana Mare, Calafat, precum și din Vidin. Au însă în comun dorința de a afla cum comunicarea empatică, înțelegerea și gestionarea emoțiilor pot deveni atuuri pe care să le folosească pentru a avea relații autentice cu ceilalți și armonie interioară.

«A fost cea mai frumoasă experiență, avută împreună cu colegii bulgari! Cel mai mult mi-au plăcut activitățile în aer liber, jocurile și informațiile despre bullying și despre metoda comunicării nonviolente, pe care o putem folosi inclusiv la școală», mărturisește Andreea Nină (18 ani), elevă la Liceul Teoretic „George Șt. Marincu” din Poiana Mare.«În proiectul acesta pe tema bullying-ului am învățat lucruri noi, am cunoscut oameni noi. Este pentru a doua oară când particip într-un proiect Erasmus+ și a fost o experiență extraordinară pentru mine!», adaugă Danimira Dancheva, elevă în clasa a XII-a la Liceul „Yordan Radichkov” din Vidin.

Certificate Youthpass pentru toți cei 34 de tineri

Rezultatele obținute de tinerii români și bulgari vor fi diseminate deZiua Internațională a Nonviolenței, stabilită de Organizația Națiunilor Unite la 2 octombrie, și de Ziua Internațională a Nonviolenței în Școli (30 ianuarie 2024), prilej cu care aceștia vor primi Certificatul Youthpass – document de recunoaștere a competențelor, cunoștințelor, abilităților și aptitudinilor dobândite în context non-formal, prin participarea la activitățile „Keep the Cool in School!”. Evenimentul de încheiere a proiectului marchează și împlinirea a 10 ani de la constituirea Asociației „EU vreau” din Craiova, organizație care și-a asumat prin statut, între altele, dezvoltarea de bune practici în educația și formarea tinerilor, susținerea potențialului acestora și promovarea intereselor lor.