Un pilot decedat şi altul rănit într-un accident aviatic – Ultimul zbor al unui „Şoim”

0
713

Un avion IAR 99 Şoim cu dublă comandă, al Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, s-a prăbuşit, ieri dimineaţă, în jurul orei 10.30, în apropierea Aeroportului Craiova, la aproximativ un minut după decolare. Pilotul aeronavei, comandorul Aurelian Cojocaru, a încercat, probabil, până în ultimul moment, să redreseze avionul şi să evite zona locuită, lucru pentru care a plătit cu viaţa, iar instructorul, locotenent-comandor Mihai Relu Ioana, care a reuşit să se catapulteze înaintea impactului cu solul, a fost grav rănit, fiind transportat la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, de unde a fost, ulterior, transferat la o unitate medicală din Bucureşti. La locul tragediei au ajuns pompieri, poliţişti, jandarmi şi un procuror militar, întreg perimetrul a fost izolat, iar reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale şi cei ai Parchetului Militar Timişoara au deschis o anchetă pe parcursul căreia vor încerca să stabilească în ce împrejurări s-a produs accidentul aviatic. Ambii piloţi erau experimentaţi, având la activ sute de ore de zbor, iar familiile lor aşteaptă acum răspunsuri de la anchetatori. Reprezentanţii Ministerului Apărării au mai comunicat faptul că acest tip de aeronavă IAR 99 Şoim a fost oprit de la zbor, conform procedurilor, până la obţinerea unor date preliminare care să elucideze cauzele producerii accidentului.

Tragedia petrecută ieri dimineaţă în apropierea Aeroportului Craiova a şocat pe toată lumea şi nimeni nu înţelege ce s-a petrecut, mai ales că în avion se aflau doi dintre cei mai buni piloţi ai Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova. Câţiva martori au povestit că aeronava IAR 99 Şoim a efectuat alte două zboruri înaintea accidentului şi că, la un moment dat, s-a lovit de doi stâlpi din beton de la reţeaua de alimentare cu energie electrică apoi s-a prăbuşit în câmp. Oamenii spun că, cel mai probabil, pilotul a făcut tot ce a putut ca să evite casele ridicate în zona respectivă. Din păcate, efortul său de a controla aeronava până în ultimul moment l-a costat viaţa. „De azi-dimineaţă, cred că de la pe la şapte tot zburau pe aici… Apoi, la un moment dat, am auzit o bubuitură puternică. Am fugit cu încă doi băieţi, că lucram la casă, în apropiere, şi am văzut aici, în câmp un morman de fiare. A luat foc şi era fum cât cuprinde… Ne-am speriat, pentru că am crezut că o să se întindă flăcările până la case. L-am găsit pe cel rănit şi l-am scos în afara zonei, însă celălalt pilot era mort…”, ne-a povestit Eugen Cîmpeanu, de 53 de ani, din Craiova, unul dintre primii oamenii care au ajuns la locul impactului.

Cei doi militari – printre cei mai experimentaţi piloţi

Anunţate prin 112 în jurul orei 10.30, autorităţile au intervenit cât au putut de repede: cadrele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Dolj au ajuns la faţa locului cu mai multe autospeciale care au stins incendiul ce se propagase de la aeronava prăbuşită la vegetaţia uscată, iar cadrele medicale de la SMURD i-au acordat primele îngrijiri pilotului scăpat cu viaţă, apoi l-au transportat la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova. La faţa locului au mai ajuns poliţişti de la IPJ Dolj şi Transporturi Feroviare,  jandarmi de la IJJ Dolj, care au izolat tot perimetrul – bucăţi din avionul prăbuşit fiind împrăştiate pe câteva sute de metri. Au sosit apoi reprezentanţi ai Ministerului Apărării Naţionale, un procuror militar din Craiova, însă ancheta va fi coodonată de Parchetul Militar Timişoara (Craiova fiind în zona de competenţă a acestuia), precum şi o echipă de criminalişti de la Poliţia doljeană, în urma cercetării efectuate la faţa locului oamenii legii încercând să găsească răspunsuri care să-i ajute la reconstituirea ultimelor momente dramatice petrecute în aer de avion. S-a stabilit apoi că în aeronavă fuseseră comandorul Aurelian Cojocaru, şeful Secţiei piloţi încercare, navigaţie şi meteorologie din cadrul Centrului de Cercetare şi Încercare în Zbor Craiova, care avea 900 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă. A decedat la 48 de ani, lăsându-şi în urmă soţia şi un copil. Locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana, care a scăpat cu viaţă, are 35 de ani, este instructor şi pilot de încercare, are peste 700 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă, este căsătorit şi are un copil.

Mambri ai familiilor celor doi piloţi, dar şi prieteni şi oameni care i-au cunoscut, au ajuns atât la locul accidentului cât şi la spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova. Toţi au avut numai vorbe de laudă depre cei doi piloţi şi au exclus din start ideea că accidentul ar avea la bază o eroare umană. Un fost pilot de la Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, ne-a povestit că Relu Cojocaru, aşa cum îl ştiau prietenii, era cel mai bun: „Era un om extaordinar, un prieten deosebit şi un pilot de excepţie. De asta şi era la Centrul de Încercări în Zbor. Aici ajungeau numai cei mai buni… Este o mare pierdere pentru toţi…”, ne-a spus fostul pilot, care nu a dorit să-şi dea numele.

Avioanele IAR 99 Şoim, oprite de la zbor

Reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale au comunicat faptul că „aeronava, care executa un zbor de antrenament, s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare, la 500 de metri Nord de pistă. (…) Pilotul aeronavei IAR 99 Şoim prăbuşită joi dimineaţă lângă Craiova, comandorul Aurelian Cojocaru, a decedat, iar instructorul, locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana, a fost rănit. Acest tip de aeronavă (n.r. – IAR 99 Şoim) a fost oprit de la zbor, conform procedurilor, până la obţinerea unor date preliminare care să elucideze cauzele producerii accidentului. Conducerea Ministerului Apărării Naţionale îşi exprimă profundul regret pentru decesul comandorului Cojocaru şi pentru rănirea locotenent-comandorului Ioana şi este alături de familiile celor doi militari”.

Condoleanţe familiei comandorului Relu Cojocaru a transmis şi prefectul de Dolj, Elena Costea, sosită la locul tragediei. „Astăzi, la Craiova s-a produs un eveniment tragic. O persoană a murit şi vreau să transmit familiei condoleanţe pentru pierderea suferită, iar o altă persoană a fost rănită, e la spital, şi sperăm să se însănătoşească. Nu avem prea multe date în acest moment cu privire la împrejurările producerii accidentului, însă s-a constituit o comisie la nivelul Ministerului Apărării Naţionale care cercetează acest lucru”, a spus Elena Costea.

Parchetul Militar Timişoara coordonează ancheta

Reprezentanţii Parchetului Militar Timişoara, care coordonează cercetările în cazul accidentului aviatic au precizat că, din primele cercetări, a rezultat faptul că în jurul orei 10.36, în timp ce efectua un zbor de antrenament, avionul tip IAR 99 Şoim, aparţinând Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, s-a prăbuşit, la aproximativ 1 minut de la decolare, iar la impactul cu solul acesta a luat foc. Pilotul, aflat pe locul din faţă al avionului, a decedat în urma leziunilor suferite la impactul cu solul, iar celălalt, aflat pe locul din spate s-a catapultat. „Deocamdată nu putem să vă spunem dacă este vorba de o defecţiune tehnică sau eroare de pilotaj. S-a ridicat cutia neagră unde sunt înregistrate toate datele, inclusiv discuţiile dintre cei doi piloţi, dar expertiza va dura“, a declarat Cătălin Piţu, prim-procuror adjunct în cadrul Parchetului Militar Timişoara.


Din fericire, potrivit medicilor de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, starea lui Mihai Relu Ioana este destul de bună. Acesta a suferit multiple traumatisme, fracturi la nivelul membrelor inferioare, două fracturi costale şi arsuri de gradul II şi III pe aproximativ 20% din suprafaţa corpului, a pierdut destul de mult sânge, însă a ajuns la spital conştient, stabil hemodinamic, cu evoluţie favorabilă. Reprezentanţii unităţii medicale au mai spus că prognosticul în cazul rănitului este favorabil, dar recuperarea va dura, datorită focarelor multiple de fractură. Ministerul Apărării a decis ulterior să-l transfere pe militar la o unitate medicală din Capitală. „O aeronavă C-27J Spartan, aparţinând Forţelor Aeriene Române, echipată pentru evacuare medicală, a decolat joi, 23 august, în jurul orei 14.00, de la Otopeni, pentru a-l transporta de la Craiova la Bucureşti pe locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana. Locotenent-comandorul Ioana a fost rănit în accidentul aviatic din judeţul Dolj şi va fi asistat pe timpul zborului de către o echipă medicală SMURD. Echipajul aeronavei militare a Flotilei 90 Transport Aerian este condus de căpitan-comandorul Ion Stăiculescu”, conform unui comunicat al MapN.


Comandorul Aurelian (Relu) Cojocaru s-a născut la 20 decembrie 1963 în Craiova, a absolvit Şcoala militară de ofiţeri de aviaţie în anul 1986 şi Facultatea de Electrotehnică, specializarea Echipamente şi instalaţii de bord, în anul 1998.

Din anul 2007 a fost şef de secţie la Secţia piloţi încercare, navigaţie şi meteorologie a Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, iar între anii 2003 şi 2007 a fost instructor şef zbor în compartimentul piloţi testare din care, de altfel, a făcut parte, ca pilot de încercare, între anii 2001 şi 2003. Comandorul Cojocaru a primit semnul onorific „În serviciul Patriei” pentru 25 de ani de activitate, respectiv pentru 20 şi 15 ani de activitate. A fost un coleg şi un profesor deosebit, activitatea sa profesională fiind exemplară, având peste 900 de ore de zbor pe IAR 99 Şoim. Calificativele cu care a fost apreciat în cei 26 de ani de activitate au fost foarte bun şi excepţional.

Ministrul Apărării Naţionale, şeful Statului Major General, personalul Departamentului pentru Armamente, în subordinea căruia se află Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor, colegii de la Craiova şi marea familie a aviatorilor militari îşi exprimă profundul regret pentru decesul comandorului Aurelian Cojocaru şi este alături de familia greu încercată.


Declaraţie de presă cu privire la accidentul aviatic de la Craiova

Dincolo de tragismul fiecărei întâmplări care costă vieţi, accidentul aviatic petrecut în apropiere de Craiova dovedeşte că în această ţară în care se manifestă un egoism cronic, există oameni care nu sunt preocupaţi de simpla lor prestaţie, ci de adevărata lor misiune. Fără a încerca să minimalizez devotamentul cu care mulţi români din alte structuri acţionează în slujba patriei, nu pot să nu reacţionez cu maxim respect şi înclinare faţă de gestul eroic al Comandorului Aurelian Cojocaru.

Acest om a ales să renunţe la propria viaţă, pentru a evita prăbuşirea avionului într-o zonă urbană, locuită de semeni care puteau deveni victime colaterale. Doresc să-mi exprim condoleanţele faţă de familia pilotului trecut în nefiinţă şi să mă arăt solidar Locotenent-comandorului Mihail-Relu Ioana, rănit şi el în acest accident. În calitate de membru al Comisiei pentru Apărare Ordine Publică şi Siguranţă Naţională, voi propune autorităţilor locale din Craiova declararea Comandorului Aurelian Cojocaru drept cetăţean de onoare şi, de asemenea, voi solicita Ministerului Apărării decorarea post-portem a acestui militar. Pe lângă regretul faţă de această dramă, doresc să fac un comentariu vis-a-vis de evenimentele care „au măcinat” România în ultima vreme, pentru că, într-un fel, există un numitor comun.

Aş vrea să subliniez că unii, deşi nu sunt nevoiţi să-şi curme vieţile într-o situaţie limită pentru a face un bine ţării faţă de care au jurat, nu ştiu ce înseamnă să se ridice la înălţimea funcţiilor pe care le ocupă. Din păcate, este nevoie de astfel de sacrificii, de astfel de gesturi extreme, dar de loialitate ca să realizăm cât de mici sunt unii care se proptesc în şefii nemeritate, cât de neînsemnaţi sunt cei care ajung sus, sărind incorect peste trepte şi cât de puţin îi valorăm pe cei de lângă noi, cei capabili oricând să-şi asume riscul maxim, atunci când nu există nici un câştig pentru ei.

Senator PNL

Mario Ovidiu Oprea