Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj este în plin proces de verificare, atât la nivelul cadrelor didactice, cât şi la cel al instituţii în sine, a combaterii corupţiei, scopul fiind descoperirea şi remedierea vulnerabilităţilor din sistem.
În Raportul Comisiei Europene, din iulie 2012, se srupula, printre altele: „ … În alte sectoare ale activităţii guvernamentale nu au fost obţinute rezultate comparabile (de combatere a corupţiei – n.r.). Cazurile de corupţie sunt numeroase, în domenii precum administraţia fiscală, educaţia, sănătatea şi investiţiile în infrastructură. … În sectorul „Educaţie” au fost introduse câteva măsuri-pilot de prevenire, cum ar fi propunerile Centrului Naţional de Integritate (de exemplu, supravegherea video la examenul de Bacalaureat) şi este în curs de elaborare o strategie sectorială, în contextul unui proiect finanţat de către Uniunea Europeană. … Alte domenii de risc, care trebuie avute în vedere, sunt investiţiile în infrastructura şcolară şi corupţia în cadrul sistemului de rxaminare în şcoli şi al sistemului de acordare a diplomelor în sistemul de învăţământ superior.” Cum aminteam, este vorba despre un Raport din 2012.
„…Să vedem riscurile şi vulnerabilităţile”
Lucrurile au evoluat, multe s-au schimbat în învăţământul românesc (supravegherea video a fost extinsă şi la alte examene, mai mult fiind introdusă şi supravgherea audio ), dar corupţia n-a fost eradicată. Ulterior, a fost adoptată Strategia Naţională Anticorupţie, iar Educaţia a făcut parte din aceasta, iar în 26.09.2013, ministrul de atunci al Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Remus Pricopie, a emis Ordinul nr.5144, care trasa paşii ce trebuie urmaţi pentru combaterea corupţiei în sistem. Cum strategia se referă la anii 2012-2015, s-a intrat pe „ultima sută de metri”, astfel că ne aflăm în plină implementare a acesteia, în sitemul de învăţământ din Dolj. „Punem în aplucare acest plan şi le-am trimis tuturor cadrelor didactice şi inspectorilor un chestionar pe care trebuie să-l completeze, astfel încât să vedem riscurile şi vulnerabilităţile la care se expun cei din învăţământ. În câteva zile, acestea vor fi ffinalizate şi vom informa ministerul cu cele constatate”, a delarat prof. Puiu Oprica, înspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Formularul are 14 rubrici care trebuie completate de către respondenţi şi spicuim câteva dintre acestea: „La ce ameninţări/riscuri de corupţie credeţi că sunteţi expus dumneavoastră ori colegii, în cadrul activităţii?; Ce efecte ar putea avea, în activitatea dumneavoastră , materializarea riscurilor de corupţie?; Ce măsuri sunt aplicateactualmente pentru eliminarea sau controlul riscurilor de corupţie?; Au încercat terţi să influenţeze deciziile unui angajat al structurii? Conducerea este la curent cu eventuale acte de corupţie care afectează instituţia, un domeniu specific de activitate, anumite categorii de personal, ori chiar angajaţi precis identificabili (prin intermediul modalităţilor de comunicare formală sau informală cu actuali sau foşti angajaţi, cu reprezentanţii organelor de control intern, cu beneficiari interni sau externi ai serviciilor furmozate de către instituţie)? etc”. De menţionat că angajaţii completează chestionarele, fără a-şi menţiona identitatea.