Nici dacă ar fi încercat o simulare, autorităţile locale nu ar fi reuşit să creeze haosul de neimaginat care s-a petrecut, ieri, la orele prânzului, în centrul Craiovei. Amestecaţi cu pietonii, poliţiştii rutieri au încercat să dirijeze traficul, însă infernul a fost de neoprit. Tragedia e că isteria de nedescris va continua în fiecare zi, oră de oră, minut de minut, timp de 14 luni de acum încolo.
Conform înţelegerii, la orele prânzului, edilii au închis Calea Bucureşti, pe porţiunea dintre Universitate şi Spitalul “Filantropia”. Ce a ieşit de pe urma acestei operaţii e greu de descris în cuvinte, dar, cu siguranţă, va fi testat pe viu de fiecare craiovean. Nebunia a început din intersecţia de la Grădina Botanică. Fără menajamente, în plină zi, chiar la o oră de vârf, forţele de ordine au blocat accesul pe Calea Bucureşti, spre Universitate, chiar sub nasul şoferilor. Cei mai grăbiţi au fost nevoiţi să calce tare pe pedala de acceleraţie ca să nu treacă prin baraj. Opriţi în plin elan, s-au simţit apoi jigniţi şi au început să vocifereze că nu au fost informaţi la timp, că sunt în întârziere, că nu e normal să se apeleze la o asemenea măsură chiar în mijlocul zilei… Colegii din trafic le-au ţinut isonul, apăsând şi mai tare pe claxoane. „Claxonează degeaba, ar trebui să facă bine să asculte ce li se aduce la cunoştinţă pentru că vor circula în astfel de condiţii mult timp de acum încolo”, a răbufnit unul dintre mulţii poliţişti rutieri care au fost mobilizaţi la acţiune.
Derută în intersecţia de la Valea Vlăicii
La intersecţia următoare, iarăşi derută. Ba chiar aici, în Valea Vlăicii, lucrurile s-au complicat şi mai mult întrucât de pe câteva sensuri – „Ştefan cel Mare”, „Brestei” şi „Unirii” – se putea circula, pe când de pe celălalt – spre Universitate, nu se putea trece. Aşa se face că un şofer care venea de pe „Unirii” cu intenţia de a vira spre spitalul Filantropia era prins în blocaj şi nu ştia cum să-şi rezolve situaţia. «Trebuie să ajung la Şcoala „Decebal”, să-mi duc copilul la ore. Mi s-a spus că nu se mai poate circula pe Calea Bucureşti şi că trebuie să ocolesc puţin pe „Brestei”. O să fac şi lucrul acesta, dar nu înţeleg de ce naiba s-a început cu lucrul acesta aşa, tam-nesam, în mijlocul zilei, când se ştie că e oră de vârf în trafic, pentru unii muncitori se schimbă turele, iar alţii, ca şi mine, poate că trebuie să-şi ducă la şcoală copilul?», se plângea un şofer. Nu a fost singurul în această situaţie. Surprinşi de schimbările în trafic au fost foarte mulţi craioveni, pe care poliţiştii au trebuit mai întâi să-i calmeze şi apoi să-i orienteze spre cea mai apropiată rută ocolitoare.
În graba mare, au uitat de semafoare
Nici pietonii nu au avut o zi mai uşoară. Pentru că autorităţile nu au avut timp să regleze timpii semafoarelor, au fost siliţi să traverseze intersecţia spre Curtea de Apel în goana mare, existând riscul real să fie striviţi sub roţile şoferilor, care conduceau nervoşi. „E o problemă cu semafoarele din Valea Vlăicii, lasă verde numai cinci secunde pentru pietoni, dar se vor regla în următoarele ore”, spunea, ieri, Alin Apostol, ofiţer în cadrul Biroului Poliţiei Rutiere Craiova. Până să se seteze semafoarele, craiovenii mai să-şi rupă picioarele alergând de pe un trotuar pe altul, şi asta sub privirile poliţiştilor. Închiderea intersecţiei de la kilometrul zero a mai pornit şi cu neajunsul că, deşi au primit promisiunea că le facilitează accesul până la instituţie, angajaţii Curţii de Apel Craiova au fost blocaţi şi ei în trafic la orele prânzului laolaltă cu ceilalţi şoferi. Până să li se rezolve problema, au aşteptat minute în şir, cu dosarele de şedinţă în portbagaje. Norocul a fost că, în acel moment, nu transportau deţinuţii la procese, autorităţile promiţându-le din nou că le va crea o pistă de urgenţă.
Haos şi la Universitate
Dar cel mai infernal trafic a fost cel din a treia intersecţie afectată, respectiv cea de la Universitate. Pentru că în zonă sunt concentrate staţii de autobuz, treceri de pietoni, tramvaiul care trebuie să facă o manevră în plus pentru a se întoarce, dar şi o mulţime de maşini care curg absolut de peste tot, plus autobuzele ce vin de pe rutele ocolitoare, ieri la prânz nu aveai loc să pui piciorul. Maşinile erau bară la bară încât senzaţia era că bulevardele „Carol” – „Arieş” sunt pur şi simplu tapetate cu caroserii. Din cauza claxoanelor asurzitoare, nu te puteai face auzit la un metru distanţă. Hărmălaia era maximă şi pentru că pietonii încercau să compenseze cumva semafoarele neputincioase, luându-o înaintea lor, chit că pentru aceasta a fost nevoie să o zbughească printre autoturismele în mişcare. Ca imaginea să fie completă, în peisaj au apărut şi utilajele de intervenţii, de mari dimensiuni, pentru care poliţiştii au creat un culoar special. Şoferii au fost împinşi în spate odată cu toată coloana imensă. „Faceţi loc, trebuie să treacă macaralele, oameni buni, de ce vă înghesuiţi, oricum nu aveţi unde să mergeţi mai în faţă, e totul plin”, spuneau poliţiştii, într-o încercare de a disciplina cât de cât traficul.
RAT Craiova apelează la plăcuţele vorbitoare
Stresul nu i-a ocolit nici pe craiovenii care îşi doreau din tot sufletul să scape de această nebunie. Nici lor nu le-a fost mai uşor. Ca tot ce era până acum în centru, şi staţiile au fost mutate. Problema a fost că acest lucru nu le-a fost comunicat şi călătorilor. Aşa se face că ieri, la ora 12.00, mulţi oameni încă aşteptau să ia autobuzul de pe traseul 6 din faţa farmaciei Trei F, dar s-au trezit că, între timp, nu mai corespund nici staţia, nici autobuzul. Directorul RAT Craiova, Marinel Florescu, a promis însă că, timp de mai multe săptămâni, călătorii vor fi informaţi din om în om. „În fiecare din cele 11 staţii care au fost modificate se va afla câte un angajat al Regiei care are misiunea să-i informeze pe cei care aşteaptă cu ce autobuz trebuie să meargă şi de la ce staţie trebuie să-l ia. Credem că în cel mai scurt timp cu putinţă, lucrurile se vor regla, oricum astăzi a fost o zi normală, adică nu una foarte solicitată”, a declarat directorul RAT Craiova. Cel mai aglomerat traseu va fi 1R, care, din aceste raţiuni, va fi suplimentat cu mai multe autobuze.