Pentru spitalele doljene, anul 2013 se anunţă a fi unul foarte important pe mai multe planuri. Pe de-o parte implementarea noii legi a Sănătăţii ar putea aduce o serie de modificări esenţiale în funcţionarea unităţilor sanitare. Pe de altă parte, managerii au dificila misiune de a echilibra bugetele astfel încât să asigure medicamente şi materiale sanitare pentru pacienţi, salarii pentru angajaţi, dar şi fonduri pentru reabilitare, modernizări şi achiziţionarea de aparatură medicală. Dincolo de toate însă, principala problemă semnalată de manageri, în cazul celor mai multe spitale doljene, rămâne finanţarea deficitară.
Dăbuleni: „Acreditarea spitalului, prioritatea numărul unu”
La fel cum s-a întâmplat cu majoritatea unităţilor sanitare din ţară, şi Spitalul Orăşenesc Dăbuleni a întâmpinat, anul trecut, probleme din cauza finanţării. În ciuda acestor dificultăţi, spitalul a reuşit să avanseze din categoria a cincea în cea de-a patra, managerul Ileana Maricuţoiu anunţând că o prioritate a devenit acum acreditarea. Mai ales că, anul trecut, la Spitalul din Dăbuleni a fost înfiinţată o secţie de chirurgie care a presupus un efort financiar suplimentar.
„Principala problemă este lipsa banilor şi a unui contract-cadru. Pentru că în 2013 nu se mai face un altul şi se prelungeşte cel din 2012 printr-un act adiţional. Acest lucru ne defavorizează, pentru că aveam un indice mai bun şi am fi primit bani mai mulţi. Din fericire, nu am acumulat datorii. Suntem în categoria a patra, aşteptăm confirmarea de la ministru. Nu poţi să ai calitate în sănătate fără finanţare”, a declarat Ileana Maricuţoiu, managerul Spitalului Orăşenesc Dăbuleni.
În ceea ce priveşte noua lege a Sănătăţii, reprezentanţii spitalului au declarat că se aşteaptă la o finanţare mai bună. În egală măsură însă, aceştia au precizat că nu-i avantajează prea mult introducerea sistemului de coplată. O problemă o reprezintă numărul relativ mare de persoane neasigurate care vin la Urgenţă, pentru că ştiu că în acest fel nu sunt nevoite să plătească.
Medicii din cadrul spitalului au constatat că pe parcursul anului 2012 a crescut numărul pacienţilor cu afecţiuni psihice. Din acest motiv, o prioritate este înfiinţarea unei secţii de psihiatrie, cu douăzeci de paturi.
Segarcea: „De la noua lege a Sănătăţii ne-am dori o mai mare independenţă”
Noua lege a Sănătăţii, ce va fi implementată, după toate probabilităţile, anul acesta, ar putea aduce schimbări importante pentru unităţile sanitare. Managerii spitalelor doresc ca odată cu aceste modificări să beneficieze de mai multă independenţă decizională, dar şi să aibă la dispoziţie un buget mai consistent. „De la noua lege a Sănătăţii ne-am dori o mai mare independenţă, pentru că ea există doar pe hârtie. În realitate, suntem destul de încorsetaţi. Suntem un spital de categoria a IV-a, ca majoritatea celor din judeţul Dolj, acreditat, cu condiţii foarte bune”, a precizat dr. Doru Gofiţa, managerul Spitalului Orăşenesc Segarcea.
Reprezentanţii unităţii sanitare se laudă, de altfel, cu o situaţie financiară de invidiat: spitalul nu are datorii, din contră, există şi sumele necesare pentru acordarea salariilor în luna februarie a.c. În plus, după spusele directorului, aici pacienţii nu sunt nevoiţi să cumpere medicamente atunci când sunt internaţi în spital.
Filiaşi: „Sunt mai multe posturi în spital care au rămas neocupate”
Pentru Spitalul din Filiaşi cea mai delicată problemă o reprezintă imposibilitatea de a angaja personal pe posturile rămase vacante. Din acest motiv, unitatea sanitară se confruntă cu un deficit important. Cele mai multe posturi rămase neocupate sunt cele de asistent medical şi infirmieră. În ceea ce priveşte planurile investiţionale pentru acest an, se doreşte în principal achiziţionarea de aparatură medicală. „Sunt mai multe posturi în spital care au rămas neocupate, însă suntem în imposibilitatea de a face angajări. Spre exemplu, la secţia de pediatrie avem cu două asistente în minus. Anul acesta ne propunem să achiziţionăm mai multă aparatură. Printre priorităţi se numără şi o masă chirurgicală pentru secţia de ginecologie”, a afirmat dr. Ioana Dumitru, managerul Spitalului din Filiaşi.
Leamna: „Lipsa finanţării este cea mai mare problemă a spitalului”
Managerul Spitalului de Pneumologie Leamna, dr. Marius Matei, se declară nemulţumit de contractul cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj. Potrivit acestuia, unitatea sanitară pe care o conduce realizează mult mai multe servicii comparativ cu sumele de bani pe care le primeşte. „Lipsa finanţării este cea mai mare problemă a Spitalului Leamna. Din realizările efectuate, CAS ne plăteşte doar jumătate. Ori asta nu este în regulă, pentru că noi nu ne recuperăm întreaga sumă cheltuită cu un pacient. Asta aşteptăm noi de la CAS, să ne asigure un buget cât mai apropiat de realizările reale ale spitalului. Cred că asta este, de altfel, o problemă generală”, a explicat dr. Marius Matei, managerul Spitalului de Pneumologie Leamna.
Legat de investiţiile pentru acest an, se doreşte construirea Centrului MDR pentru pacienţii multidrog rezistenţi şi realizarea Ambulatoriului Integrat cu cabinet de pneumologie.
Spitalul de Boli Infecţioase Craiova: „Nu ne putem plânge de situaţia financiară”
În schimb, managerul Spitalului de Boli Infecţioase, dr. Adina Manda, a precizat că unitatea sanitară nu întâmpină dificultăţi financiare în acest moment. Spitalul încadrat în categoria 2M a înregistrat în prima lună a acestui an un număr de pacienţi uşor mai mare. „Nu ne putem plânge de situaţia financiară, pentru că în primele două luni ale anului 2013 contractul-cadru cu CAS este unul foarte bun. Dacă am avea aceeaşi finanţare pe tot parcursul anului, ar fi foarte bine. Într-un spital este nevoie tot timpul de investiţii, dar sunt încrezătoare că vom avea ajutorul necesar în acest sens”, a precizat managerul Spitalului de Boli Infecţioase Victor Babeş din Craiova.
MARIN TURCITU şi RADU ILICEANU