Fantezia „Carmen”

0
52

Vineri, 26 noiembrie 2021, ora 19:00, la Filarmonica „Oltenia” Craiova se va cânta Fantezia „Carmen” pentru flaut și orchestră de François Borne, inspirată de capodopera lui Bizet, sub bagheta dirijorului Bogdan Vodă, solist –  flautistul Cătălin Opriţoiu. Fantezia „Carmen” de Borne este considerată o compoziţie romantică de mare virtuozitate solistică, prin utilizarea tuturor disponibilităţilor timbrale ale flautului, lucrarea exprimând sensibilitate interpretativă.

                   În program vor mai fi lucrări de Mozart, Grieg şi Beethoven, după cum urmează:

                        Wolfgang Amadeus Mozart: Divertismentul în Fa major, K. 213

                        Edvard Grieg: Suita „Holberg”, op. 40                                         

                        Ludwig van Beethoven: Simfonia nr. 1 în Do major, op. 21

       BOGDAN  VODĂ

Bogdan Vodă a absolvit specializările compoziție (cu Tiberiu Olah) și dirijat (cu Ludovic Bacs) la Universitatea Națională de Muzică din București. Actualmente, este conferențiar univ. dr. al Departamentului de Compoziție din aceeași instituție. Predă compoziție, armonie, forme și analize, orchestrație etc. Conduce Orchestra Concerto a UNMB. A scris lucrări simfonice, concertante și camerale, care au fost interpretate în festivaluri naționale și internaționale. Are și o activitate de dirijor, cu prezențe la pupitrul majorității orchestrelor filarmonice din țară (a debutat, în 1994, la Filarmonica „Oltenia” din Craiova, unde este, în prezent, dirijor permanent), cu concerte, turnee și înregistrări în Franța, Marea Britanie, Polonia, Slovacia, Spania, Turcia.

CĂTĂLIN  OPRIȚOIU

Cătălin Opriţoiu şi-a început lecţiile de flaut la vârsta de şase ani, sub îndrumarea tatălui său, profesorul Virgil Opriţoiu. Este apoi elev al Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” și urmează cursurile Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti la clasa prof. Ioan Cațianis, completându-și licența cu studiile de master la clasa prof. Virgil Frâncu. În paralel, participă la mai multe cursuri de perfecţionare artistică organizate în România şi Germania cu profesorii Demetrius Popp, Aurèle Nicolet, Philippe Boucly, Irena Grafenauer. În anul 2009, obține titlul de doctor în muzică (cu calificativul Magna cum Laudae) pentru teza „Aspecte stilistice și interpretative în unele creații pentru flaut din muzica românească în a doua jumătate a secolului XX. Intepretarea – act creator.” Cătălin Opriţoiu are un palmares bogat: este multiplu Laureat al Concursului Internaţional „Constantin Silvestri”, România (1990-1993); obține Premiul I la Concursul Naţional de Interpretare, dar și la Concursul Internaţional de Flaut, Timişoara, iar în anul 2007 câştigă locul întâi la Concursul Internaţional de Flaut din Volos, Grecia. În 2004 activează ca solo-flautist al Orchestrei Simfonice din Seul (Coreea de Sud), în 2005 absolvă cursul de măiestrie artistică pentru soliști (Master de solist) în cadrul Universităţii Superioare de Muzică din München (Germania). În acelaşi an, înfiinţează orchestra „Camerata Classica” şi activează ca solist permanent al acesteia, având colaborări în emisiuni radio şi de televiziune. În perioada 1998-2011, Cătălin Opriţoiu a fost prim-flautist al orchestrei filarmonice „George Enescu”, în prezent fiind solist al Orchestrei Simfonice București și solist concertist al Filarmonicii „Oltenia” Craiova. Dedicat în egală măsură și activității didactice, Cătălin Opriţoiu este Lector univ. dr. la catedra de flaut a Universității Naționale de Muzică București.

Compusă în anul 1900, „Fantaisie Brillante” pe teme din opera “Carmen” (orchestraţia Jean-Pierre Rampal) este singura lucrare aparţinând compozitorului francez, Fr. Borne, care se interpretează frecvent şi astăzi, menţinând viu pentru ea atât interesul flautiştilor din întreaga lume, cât şi pe cel al publicului larg.

Alături de alte versiuni interesante inspirate de celebra operă a lui G. Bizet, amintim pe cele ale compozitorilor Pablo de Sarasate, în varianta unei Fantezii pentru vioară şi orchestră, şi Rodion Scedrin care a valorificat partitura iniţială a operei creând muzică pentru balet.