Liceul Teoretic “Henri Coandă” din Craiova – “Şcoală cu scLipici” în Parcul “Nicolae Romanescu”

0
1621

Școala cu scLipici este un model desprijin pentru dezvoltarea competențelor de bază la copiii din clasele primare, care urmărește ca toți copiii să învețe să citească și să scrie până la finalul clasei a IV-a. Laboratorul de literație este parte a strategiei școlii de a îmbunătăți rezultatele elevilor, un context de experimentare unde profesorii testează demersuri inovatoare, personalizate, iar școala implică voluntari și mobilizează resurse din comunitate în sprijinul copiilor pentru care accelerarea dezvoltării competențelor de citit-scris este o urgență.

În februarie-mai 2021, Fundatia “Noi Orizonturi” a încurajat și susținut înființarea și funcționarea unor laboratoare de literație în școli primare din toată țara. Dezvoltarea literației începe în familie, din primii ani de viață ai copilului. Pentru a progresa lin în dezvoltarea competențelor de literație la școală, este de dorit ca cei mici să fi dobândit din familie o înțelegere de bază a valorii și scopului citit-scrisului, să fi avut modele de adulți care citesc și scriu, să fi avut experiența interacțiunilor verbale semnificative care facilitează cunoașterea lumii din jur, recunoașterea unor tipare etc. Liceul Teoretic “Henri Coandă” Craiova a încheiat un protocol cu Fundatia “Noi Orizonturi”, în scopul reducerii decalajelor în dezvoltareacompetențelor de bază de citit-scris la eleviidin ciclul primar prin programul Școli cu scLipici. Viziunea Programului este ca, până la finalul clasei a IV-a, fiecare copil din România să știe să citească și să scrie adecvat pentru a accesa cu succes curriculumul gimnazial.

Contribuţie la dezvoltarea competenţelor copiilor

Programul contribuie în mod direct la dezvoltarea competențelor de bază de citit-scris (literație) la copii.Programul promovează abordări strategice colaborative ale școlii în sprijinul dezvoltării competențelor de citit-scris la copii și oferă formare pentru profesori în domeniul evaluării diagnostice a competențelor de citit-scris în învățământul primar, ca bază a elaborării și implementării planurilor eficiente de intervenție personalizată pentru copiii cu rămâneri în urmă semnificative la citit-scris, iar activitățile programului vizează următoarele obiective:

  • Creşterea capacității școlii de a sprijini dezvoltarea competențelor de literație ale elevilor din învățământul primar;
  • Creșterea capacității școlii de a implica membrii comunității în viața școlii în sprijinul dezvoltării citit-scrisului la elevii din învățământul primar;
  • Îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice de a evalua toate componentele literației timpurii și de a realiza și implementa planuri de intervenţie personalizată pentru elevii din învățământul primar cu rămâneri în urmă semnificative. De asemenea, categoriile de activităţi derulate în cadrul Programului sunt:
  1. Formare și mentorat/ sprijin pentru cadre didactice;
  2. Înființarea și funcționarea laboratoarelor de literație în școli în regim de sprijin în afara orelor de curs, cu implicarea voluntarilor din comunitate;

Acţiuni în Parcul “Nicolae Romanescu” 

Copiii care au promovat clasa pregătitoare la Liceul Teoretic “Henri Coandă” Craiova- Step by Step –  au participat la o “Școală cu scLipici” la începutul lunii august, în Parcul “Nicolae Romanescu”, într-o clasă fără ziduri si liberi să se desfăsoare sub îndrumarea dnelor învățătoare Anca Irina Neda si Catalina Durlea. “De ce sa organizezi un laborator de literaţie într-o “Şcoală cu scLipici”? –  pentru a folosi metode inovative în predare, astfel încât să îi ajuți copiii să citească și să înțeleagă ceea ce citesc. Să te apropii de copii astfel încât clasa ta să aibă lipici într-o “Şcoală cu scLipici” –  Anca Irina Neda.  “Relațiile profesor-elevi se stabilesc încă din primele interacțiuni ce au loc la intrarea în școală a celor mici. Astfel că micii aricei, după un an plin de provocări în care au experimentat învățarea școlară atât în mediul fizic cât și online, au avut prilejul sa descopere bucuria lucrului făcut împreună, dar și exersarea unor capacități ce le produce învățarea, dar și voia bună. După o perioadă de relaxare în vacanța de vară, a venit provocarea de a participa la o săptămână de școală în aer liber, o altfel de școală, o ,,școală cu sclipici,,. Activitățile au fost diverse și au avut ca scop reconectarea ariceilor cu anumite competențe formate pe parcursul anului școlar, cu sentimentul de competiție în cadrul jocurilor propuse, dar și cu starea de bine ce a destins chipurile micuților și ale părinților. Experienta a fost surprinzător de frumoasă și cu siguranță o vom repeta” –  Catalina Durlea.

Proiect apreciat de părinţi

Manifestarea s-a bucurat şi de sprijinul părinţilor copiilor, redând, în acest sens, două declaraţii: “Proiectul ” Școală cu scLipici” a consolidat relația deosebită pe care o au doamnele învățătoare cu elevii clasei I Step by Step. Activitățile au fost distractive, copii au descoperit multe lucruri noi jucându-se, iar rezultatul final a fost crearea unei experiente unice de care își vor aminti cu mare drag” – Berceanu Andreea-părinte; “Activitățile de vară sunt un concept inovator, binevenit pentru a le atrage în mod placut atenția școlarilor! In acest fel copiii isi recăpăta încrederea din  nou în școală, ca scoala este prietena lor ca aici se invata lucruri in mod placut si atractiv fără stres și presiune!  O necesitate pe care o simțim cu toții, copiii, părinții și dascălii atunci când vedem că elevii isi pot pierde sau pot chiar uita plăcerea de a învăța” – Troacă Loredana-parinte.