Înfiinţarea centrelor de permanenţă, amânată din nou

0
375

Doljenii din mediul rural mai au de aşteptat până când vor beneficia de asistenţă medicală continuă chiar în localitatea lor. Înfiinţarea unor noi centre de permanenţă se dovedeşte a fi o adevărată provocare în Dolj, deşi, în alte judeţe, două luni au fost îndeajuns pentru ca aceste unităţi sanitare să devină funcţionale.

În primă fază, ideea de înfiinţare a unor unităţi medicale care să asigure tratarea urgenţelor şi în mediul rural a fost îmbrăţişată de toată lumea. Direcţia de Sănătate Publică a reorganizat cele cinci centre de permanenţă deja existente în Dolj şi a avizat înfiinţarea lor în alte 16 comune. La rândul lor, autorităţile din mai multe localităţi, dar şi medicii de familie au depus foarte rapid cereri în acest sens. Toate bune şi frumoase până în momentul în care proiectul ar fi trebuit să devină unul aplicabil, nu doar pe hârtie, ci şi în realitate. Din cauza birocraţiei, dar şi a neînţelegerilor apărute în anumite cazuri între medicii de familie şi autorităţile locale, lucrurile au intrat în impas.

Doar cinci centre funcţionează în Dolj

Aşa se face că, până în prezent, a fost depusă documentaţia necesară pentru o singură localitate, Brabova, urmând ca, în cursul săptămânii viitoare, inspectorii din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Dolj să se deplaseze la faţa locului pentru a vedea dacă sunt sau nu îndeplinite condiţiile prevăzute de lege. În plus, mai sunt alte şase localităţi unde autorităţile locale şi medicii de familie intenţionează să depună actele necesare pentru a înfiinţa centre de permanenţă. Este vorba de Gherceşti, Melineşti, Bechet, Bârca, Ghidici şi Poiana Mare.

Avantajul înfiinţării unor astfel de unităţi medicale ar fi decongestionarea camerelor de urgenţă ale spitalelor. Şi mai important este rolul lor în mediul rural, acolo unde în weekend, spre exemplu, asistenţa medicală este asigurată doar în cazuri de urgenţă de Serviciul de Ambulanţă Judeţean.

În momentul de faţă, în judeţul Dolj funcţionează centre de permanenţă la Amărăştii de Sus, Goicea, la Sadova, la Frăţila-Bulzeşti şi Pleniţa. Cele mai importante condiţii ce trebuie respectate pentru ca astfel de unităţi medicale să funcţioneze sunt acelea ca medicii să se asocieze prin notariat, iar cabinetele să îndeplinească normele sanitare în vigoare. „În multe localităţi oamenii au crezut că îndeplinesc condiţiile necesare pentru a înfiinţa aceste centre de permanenţă, însă, odată cu apariţia Ordinului ministrului Sănătăţii, şi-au dat seama că mai au de lucru şi au început să amenajeze sau să doteze aşa cum trebuie cabinetele medicale”, a declarat dr. Ştefan Popescu, purtător de cuvânt al Direcţiei de Sănătate Publică Dolj.

Responsabilităţi pentru autorităţile locale

În tot acest timp, la nivel naţional, un număr de 39 centre de permanenţă au fost înfiinţate numai după data de 1 iunie a.c., odată cu intrarea în vigoare a noilor norme stabilite de Ministerul Sănătăţii. Cele mai multe centre de permanenţă au fost deschise în judeţele Botoşani şi Satu Mare.

Cu această ocazie, au fost impuse noi reguli privind desfăşurarea activităţii medicilor de familie în centrele de permanenţă. De asemenea, au fost suplimentate veniturile cadrelor medicale şi a asistenţilor medicali care asigură continuitatea asistenţei sanitare primare în regim de gardă în aceste centre. Totodată, s-a prevăzut obligaţia autorităţilor locale de a se implica în susţinerea unităţilor de acest fel deoarece comunitatea locală este beneficiara directă a serviciilor efectuate. În premieră, a fost publicată lista cu serviciile cuprinzând urgenţele medico-chirurgicale pentru care se pot acorda consultaţii de urgenţă, de către medicii de familie, în cadrul centrelor de permanenţă sau la domiciliul pacienţilor. Anul acesta, Ministerul Sănătăţii a alocat 21 milioane de lei pentru funcţionarea centrelor de permanenţă.

În prezent, în România funcţionează peste 100 centre de permanenţă, în care activează 755 medici. Un număr de 62 centre de permanenţă funcţionează într-un spaţiu pus la dispoziţie de autorităţile locale. Pe lângă acestea, în toată ţara mai sunt în procedură de înfiinţare încă 106 centre de permanenţă.