Ieri, la sediul ARIES Oltenia a avut loc conferinaţa de presă prilejuită de promovarea activităţilor proiectului “Găzduirea unui mediu de afaceri – cea mai scurtă cale spre dezvoltarea transfrontalieră”, care este implementat de Agenţia Regională de Dezvoltare şi Centrul de Afaceri 2000 din Montana din Bulgaria, în perioada 22 septembrie 2010 – 21 martie 2012, în partneriat cu Asociaţia Română pentru Industria Electronică şi Software (ARIES) – Filiala Oltenia, Patronatul Local al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (PLIMM) Calafat, Agenţia pentru Dezvoltare Regională, Centrul de Afaceri şi Camera de Comerţ şi Industrie Vidin din Bulgaria. Regiunea transfrontalieră Montana-Vidin-Dolj este o regiune cu o dezvoltare relativ scăzută, cu puţine parteneriate sustenabile şi cu un mediu de afaceri mai puţin dezvoltat. “Obiectivul general al proiectului îl reprezintă dezvoltarea economică susţinută a regiunilor transfrontaliere Montana – Vidin – Dolj, folosind oportunităţile regionale prin susţinerea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii” a precizat Gabriel Vlăduţ, manager de proiect.
600 de IMM-uri – grupul ţintă
Grupul ţintă este reprezentat de peste 600 de IMM-uri din zona transfrontalieră Montana-Vidin-Dolj. “Numărul firmelor din această zonă nu este foarte ridicat, dar, dacă ne raportăm doar la Craiova şi Calafat, o să constatăm că sunt peste 240 de firme cu potenţial de afaceri într-o zonă europeană” a spus managerul de proiect. Organizarea şi desfăşurarea a şase întâlniri de lucru între parteneri reprezintă activităţile principale ale proiectului. Gabriel Vlăduţ a mai spus în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă că ţelul acestor întâlniri este de a discuta contextul studiului, portalul, activităţile centrelor de spriijin în afaceri, ghidul pentru investitori, misiunile de afaceri şi acţiunile de vizibilitate. Al doilea ţel al acestor întâlniri va fi discutarea şi analizarea activităţilor complete cât şi pregătirea tuturor rapoartelor intermediare şi finale. Rezultatele aşteptate ale acestui proiect sunt reprezentate de stabilirea a cinci centre de sprijin în afaceri – Montana, Berkovitsa, Vidin, Craiova şi Calafat; elaborarea unui studiu legat de etapa actuală a sectoarelor economice locale şi a oportunităţilor comune sau complementare pentru dezvoltarea regiunilor transfrontaliere. Se va realiza şi un portal de promovare ce va conţine 6 pachete software. „Pe de altă parte, se vor organiza cinci misiuni de afaceri în cadrul cărora se vor susţine cinci seminarii pentru IMM-uri” a mai spus Gabriel Vlăduţ.
Ghidul pentru investitori
Tot în cadrul proiectului se va creiona şi Ghidul pentru investitori, care va conţine informaţii despre regiunea de nord – vest a Bulgariei şi regiunea de sud-vest a României; activităţi de promovare şi vizibilitate. Regiunea transfrontalieră se confruntă cu mai multe probleme, cum ar fi de exemplu, performanţa slabă a economiei globale caracterizată printr-un PIB scăzut pe cap de locuitor, venituri scăzute, noi investiţii minime, structura slabă de transport. „În general, caracterul perific este arătat de un număr scăzut de IMM-uri, lipsa unor afaceri orientate către export, o utilizare relativ scăzută a tehnologiilor moderne de IT cât şi aptitudini de management de afaceri. Regiunea transfrontalieră se mai confruntă pe de o parte, cu o lipsă a competitivităţii şi tehnologiei comparată cu economiile naţionale şi UE, iar pe de altă parte, cu o experienţă transfrontalieră economică de cooperare, limitată, cu puţine iniţiative datorită lipsei de informare, coordonare şi facilităţi de sprijin. Totodată, zona este percepută ca una cu o economie cu valoare adăugată scăzută, lucru ce va rămâne o barieră către investiţii… ” a mai adăugat Gabriel Vlăduţ, manager de proiect.