Fonduri de peste 970 de milioane de euro, pentru dotarea şcolilor, prin PNRR

0
321
Ministerul Educaţiei a lansat, în dezbatere publică, un ghid al solicitantului, pentru dotarea școlilor cu mobilier, materiale didactice și instrumente digitale , potrivit unui anunț de pe site-ul instituției, edu.ro. Fondurile, peste 977 de milioane de euro, vin din Planul Național de Redresare și Rezistență (PNRR), componenta C:15 Educație. Banii vor fi folosiți, printre altele, la dotarea cu mobilier a 75.000 de clase din România și echiparea a 5.200 de laboratoare de informatică, precizează ministerul.

FOTO :Pixabay.com

Potrivit ghidului,  școlile vor solicita banii prin Consiliile Județene / Consiliul General al Municipiului București, autorități “care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul prezentului apel”. “Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, inclusiv cele care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, precum și cluburile, cluburile sportive și palatele copiilor, centrele județene de asistență psihopedagogică vor fi dotate cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive, prin finanțare PNRR“, scrie Ministerul Educației pe edu.ro.
  • Feedback-ul referitor la ghidul publicat poate fi trimis pe adresa de e-mail consultare.pnrr@edu.gov.ro, în perioada 21 – 25 noiembrie 2022, mai informează instituția.

Motivarea ministerului

“Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților. Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural. Grădinițele și unitățile de învățământ, în special școlile primare, mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie romă), au infrastructură precară, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale. Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar. În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate. Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi. Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural. În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce în mod natural la scăderea calității educației oferite“, scrie în document.

Tipurile de investiții  vizate
  • digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic;
  • dotarea laboratoarelor de informatică din școlile din rețeaua de educație națională de la toate nivelurile, inclusiv din palatele copiilor, cluburi și cluburi sportive, precum și din rețeaua de învățământ profesional și tehnic;
  • dotarea cu mobilier a sălilor de clasă și a spațiilor sportive din palatele și cluburile sportive;
  • echiparea cabinetelor, a cabinetelor de asistență psihopedagogică și a laboratoarelor de științe precum și înființarea unora noi, în situația în care există spații disponibile în unitatea de învățământ sau în alte tipuri de instituții eligibile în cadrul apelului (palate, cluburi, cluburi sportive), potrivit instituției;
Data finală a investițiilor

 Referitor la cele 5.200 laboratoare de informatică care vor fi echipate, potrivit documentului, “implementarea investiției va fi finalizată până la 31 martie 2025”. La fel și pentru cele 3.600 școli cu clase de nivel primar, gimnazial și liceal care vor fi “dotate cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare”. Pentru cele 909 laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională, modernizate, scrie că “Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 septembrie 2023”. Cele 75.000 de săli de clasă/sala pentru activități extrașcolare sau sportive, dotate cu mobilier – despre ele scrie în ghid că “Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2024”. La fel și despre cele 10.000 de laboratoare/cabinete din sistemul de educație preuniversitar, inclusiv cabinete de asistență psihopedagogică, tot până la finalul lui iunie 2024, adică într-un an și șapte luni. “Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 977.360.200 euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR”, mai scrie ministerul pe edu.ro.