Centrul European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR) Craiova a inaugurat, la sfârşitul săptămânii, şi cel de-al treilea birou de informare şi consiliere pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în municipiul Băileşti. Situat chiar în faţa Parcului Tineretului din localitate, spaţiul, pus la dispoziţie de Consiliul Local, a necesitat doar 10.000 de lei pentru renovare şi reabilitare – adică de trei ori mai puţin decât cele de la Bârca şi Segarcea – deoarece era într-o stare mult mai bună. Văzând dotările care există aici, primarul Costel Pistriţu a mărturisit că este invidios şi i-a invitat pe băileştenii fără loc de muncă să vină la biroul de consiliere, în loc să se plângă că sunt amărâţi.
Biroul din Băileşti, asemenea celor de la Segarcea şi Bârca, a fost înfiinţat prin intermediul proiectului „Informare şi consiliere profesională în centre urbane mici şi mediul rural”, finanţat cu 500.000 de euro din Fondul Social European, prin POSDRU 2007-2013, Axa prioritară 5, Domeniul major de intervenţie 5.1 Promovarea măsurilor active de ocupare. Deşi, ca spaţiu, este mai puţin generos decât celelalte două, biroul de la Băileşti a compensat prin starea bună în care se găsea la începerea lucrărilor, necesitând mult mai puţine intervenţii. „Pentru ca încăperea aceasta să arate aşa cum o vedeţi dumneavoastră astăzi a fost nevoie să o renovăm şi să o reabilităm, însă s-a muncit mult mai puţin aici decât la Bârca şi Segarcea, pentru că întregul imobil era într-o stare destul de bună. Dovadă stă şi suma investită – 9.290 lei fără TVA, atât la interior, cât şi la exterior. În rest, după cum aţi observat, biroul a fost dotat cu mobilier, calculator, copiator multifuncţional, videoproiector, aparat de aer condiţionat, filtru de apă, frigider, cafetieră”, le-a explicat vicepreşedintele CEPIR Craiova, Mirela Sandu, celor veniţi la inaugurare. Observând şi el „cât de drăguţ este biroul” şi că „se poate sta faţă în faţă şi discuta” primarul Băileştiului, Costel Pistriţu, a recunoscut că şi-ar dori şi el unul: „Nu că aş fi invidios, că mă bucur şi de biroul meu, dar biroul meu e departe mult de ceea ce aveţi acia”.
Cine nu frecventează cursurile nu primeşte subvenţie
„Grupul ţintă al proiectului este format din 1.200 de persoane, provenite atât din municipiul dumneavoastră, cât şi din Segarcea şi Bârca. Ca obiective de realizat pe parcursul celor doi ani de implementare a proiectului ne-am propus atragerea şi menţinerea a cât mai multor persoane pe piaţa muncii, prin furnizarea de servicii de informare şi consiliere, şi reducerea şomajului de lungă durată, prin realizarea de cursuri de formare profesională în meserii cerute pe piaţa muncii – şi aici vom selecta 135 de persoane, câte 45 din fiecare localitate beneficiară”, a explicat vicepreşedintele CEPIR Craiova. Ceea ce se ştie cu certitudine la acest moment este faptul că 40 din cele 135 de persoane selectate vor urma cursuri IT, iar alte 40 de persoane vor fi ajutate să se autorizeze ca PFA, pentru a-şi deschide o afacere. Cursurile vor avea o durată de 360 de ore, din care 120 de teorie şi 240 de practică, iar diplomele sunt recunoscute atât în ţară, cât şi în Uniunea Europeană. Un lucru şi mai important este, însă, acela că, pe parcursul celor trei luni cât durează cursurile, „elevii” vor primi câte 400 de lei pe lună drept subvenţie şi, zilnic, o masă caldă, iar la final 18 persoane vor fi ajutate să se angajeze, aceasta fiind o obligaţie pe care asociaţia şi-a asumat-o prin proiect. Tocmai de aceea, Mirela Sandu a ţinut să atragă atenţia celor prezenţi la inaugurare că cine nu va fi serios şi nu va veni la cursuri pe toată durata lor nu va primi acea subvenţie, care se va da după finalizarea tuturor orelor, iar dacă vreuna din cele 18 persoane cărora CEPIR le va oferi un loc de muncă îl va refuza, va trebui să dea înapoi banii care s-au cheltuit cu şcolarizarea sa.
Biroul va oferi permanent informaţii despre locurile de muncă vacante
Ca să-i convingă pe băileşteni că lucrurile sunt serioase, Mirela Sandu le-a explicat că, după finalizarea proiectului, în octombrie 2012, biroul de informare şi consiliere de aici, ca şi cele din Bârca şi Segarcea, vor fi preluate de primării, cu tot cu coordonatorii locali angajaţi de asociaţie, şi îşi vor continua activitate încă şapte ani. Mai mult, „toate trei birourile de informare şi consiliere, fiind autorizate de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Dolj potrivit hotărârii de Guvern nr.277/2002, vor fi preluate de această instituţie din noiembrie 2012, devenind structuri în subordinea Agenţiei. Asta înseamnă că aceste birouri vor primi, în permanenţă, informaţii de la AJOFM despre locurile de muncă vacante”. Prezent şi el la inaugurare, deputatul de Băileşti Gelu Vişan a ţinut să remarce importanţa pe care UE o acordă dezvoltării resurselor umane, subliniind că „activitatea de formare profesională, de reconversie, este singura activitate care va fi finanţată de UE şi după 2013”.
***
Primarul municipiului Băileşti, Costel Pistriţu:
„Acest proiect e pentru dumneavoastră, pentru oameni. Discutai mai devreme vizavi de percepţia (n.r. – oamenilor) în societate înainte de 1989 şi după 1989. Înainte se spunea: sunt inginer, sunt strungar, sunt electrician, sunt croitor, sunt ceva. Acum sunt cu bani sau fără bani. Trebuie să ne scoatem din minte lucrurile acestea. Mă uitam alaltăieri – un singur electrician de maşini aici la noi. Săracul, e disperat, e coadă de maşini. Fiecare trebuie să vă căutaţi valoarea. Vă încurajez şi vă rog să aveţi încredere, în primul rând în dumneavoastră, că dacă n-aveţi încredere în dumneavoastră n-o să puteţi avea încredere în ceilalţi”.
***
Vicepreşedinte CEPIR Craiova, Mirela Sandu:
„Prin acest proiect ne-am propus integrarea pe piaţa muncii a şomerilor tineri, a şomerilor de lungă durată, a persoanelor inactive, a persoanelor care au părăsit de timpuriu şcoala. Biroul de informare şi consiliere deschis în municipiul dumneavoastră va oferi servicii de consiliere individuală şi de grup pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, aşa că vă rog să apelaţi cu toată deschiderea la noi. Veţi beneficia de serviciile unui psiholog acreditat în psihologia muncii, care vă va stabili traseul profesional şi va identifica ce meserie vi se potriveşte cel mai bine. În funcţie de aceste aspecte şi, bineînţeles, de cererea de pe piaţa muncii, vom decide ce cursuri vom organiza. Începând de acum, opt ore pe zi, timp de cinci zile pe săptămână, coordonatorul acestui birou va sta la dispoziţia dumneavoastră şi vă va ajuta cu toate informaţiile de care aveţi nevoie”.