O şansă pentru hipoacuzici

0
737

Pentru mulţi, persoanele cu dizabilităţi de vorbire şi auz constituie, încă, o categorie greu de de „cucerit”, în ceea ce priveşte felul în care acestea put intra în rândurile lumii normale, fără a avea parte de „critici”. Un bărbat din Craiova, instructor-auto, doreşte să treacă peste toate inconveninentele şi să arate că persoanele cu deficienţe au şansa de a arăta că nu sunt cu nimic mai prejos faţă de cele fără handicapuri. Şcolatizează, de peste 14 ani, persoane  hipoacuzice şi nu se dă înapoi.

Ion Fărcăşanu

Când îl vezi, nu te-ai gândi că ar fi în stare de ceva ieşit din comun. Este bărbat,  are ceva la 1,75 m înălţime, o mustaţă bogată, o greutate, cât de cât, în limite normale, dar este plin de viaţă. De aproximariv 15 ani, şcolarizează persoanele hipo-acuzice, în vederea obţinerii, de către acestea, a permisului de conducre auto. Se numeşte  Ion Fărcăşanu, şi, foarte volubil, vorbeşte despre activitatea sa.

Povestea a început în 2001

Lângă o maşină, cu inscripţia „ŞCOALĂ”, l-am găsit pe Ion Fărcăşanu. Este, până la proba contrarie, un unicat: şcolarizează surdo-muţii, fără ca termenul să fie peiorativ. „Stăteam, cu foarte mulţi ani în urmă, în gazdă, la o casă de pe strada „Vasile Alecsandri”, din Craiova. Acolo, am cunoscut o familie, cu care am rămas în relaţii de prietnie. Au trecut anii şi, atunci când m-am apucat de instructaj auto, pentru obţinerea permisului de către candidaţi, m-am întâlnit cu prietenul meu. Mi-a spus că are un băiat care este surdo-mut, fac o paranteză, chosat amicul şi soţia sa aveau astfel de probleme, şi să-l ajut să-şi obţină permisul. Cu el am început, mi-a fost primul cursant şi se numeşte Pavel Adam. L-am ajutat cât am putut şi a obţinut carnetul de conducere. Au fost ani deosebiţi, vorbesc de 2001-2002, dar am scos-o la capăt. Era, atunci, începutul. Nu vă mai spun că, aşa erau condiţiile, făceam instructajul pe o „Dacia 1300”, la care am făcut o improvizaţie, astfel încât cursanţii să simtă „motorul”. Apoi, mi-a intrat în sânge, cum se spune  ”, a precizat Ion Fărcăşanu.

A învăţat de unul singur

După primul succes, Fărcăşanu a mers mai departe, tot el povestind despre ce a fost vorba: „M-am apucat să învăţ, de unul singur, limbajul celor care nu pot vorbi şi auzi. Le-am realizat şi un catalog, dacă îi pot spune aşa, după care pot învăţa. Acolo unde nu înţelegeau, le-am făcut schiţe. Cred că, după referatul meu, pot învăţa şi cei care nu au probleme de handicap. După Pavel, am mai avut 10 cursanţi, o femeie între ei, iar cel mai în vârstă are 54 de ani. A fost greu,. La examenul de pe traseu, deoarece poliţiştii nu ştiau cum să vorbească cu cursanţii, dar, după ce le-am explicat despre ce este vorba, am fost chemat ca „interpret”, dacă pot fi numit aşa. Pentru mine, este o plăcere să-i învăţ pe aceştia cum se conduce un autovehicul. Sunt persoane foarte atente, care acceptă instructajul, şi este o plăcere să lucrezi cu ele. ”  După ceeaa ce face pentru persoanele hipoacuzice, Ion Fărcăşanu poate fi mulţumit: ajută o categorie devaforizată de soartă, pe care, at cât îi stă în putinţă, vrea să o sciată pe „linia de plutire”.