Încă un “succes” marca Ligia Deca, ministrul Educaţiei: niciun proiect nou finanţat din fonduri europene, în 2023

0
371
“Ministreasa ” de la Educaţie, Ligia Deca, a mai reuşit o “performanţă”:  în Fişa  de buget aferentă Ministerului Educației, pentru 2023, nu se menționează niciun proiect nou finanțat din fonduri europene, pe care această instituție să îl deruleze de anul viitor. Inserate, mai apar câteva proiecte care vor fi  derulate în 2023, la nivel local, de unele Inspectorate Şcolare Județene.  Vorbim despre un buget pe care ministrul Ligia Deca l-a apreciat ca “acoperitor”. Asta, în condiţiile în care, conform datelor oficiale, bugetul alocat Educaţiei este cel mai mic din ultimii 27 de ani, raportat la PIB. Edupedu.ro a făcut o analiză foarte bună a situaţiei, scoţând în relief că Ligia Deca nu a făcut decât să copieze ceea ce preconizase predecesorul său, Sorin Cîmpeanu. Nu amintim cuvântul “plagiat”, din cauze care se subînţeleg.
În documentul prezentat, se remarcă  lipsa de noutăți în ceea ce privește obiectivele și strategia ministerului, copiate în mare parte după cele formulate în precedenta fișă bugetară, de când ministru era Sorin Cîmpeanu, înainte de elaborarea proiectelor de legi ale Educației, puse în dezbatere, inițial, în vară, dar nici până acum finalizate.

Finanțările internaționale prezentate în fișa de buget menționează investițiile urmărite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar documentul listează fișele proiectelor de finanțare atrase în ultimii ani – însă niciunul care să înceapă din 2023, cu excepția celor câteva acțiuni la nivel local. Materialul introductiv, ce prezintă prioritățile și obiectivele Ministerului pentru anul viitor, detaliază finanțările prin PNRR și “continuarea implementării și finalizarea” proiectelor prin programele operaționale. Prin aceste proiecte, lansate deja, în larga majoritate, de 2-5 ani, ministerul desfășoară investiții substanțiale multianuale, precum SIMS (176 milioane lei), Wireless campus (209 milioane lei), Biblioteca Virtuală (230 milioane lei), programe pentru dezvoltarea învățământului timpuriu CRED (210 milioane lei) etc. Ceva “nemaivăzut”. „Mergem pe varianta din proiectul de buget, acesta fiind acoperitor pentru funcționarea normală a sistemului de învățământ în anul următor, pe actuala lege. În momentul adoptării noilor legi, vom solicita actualizarea bugetului în concordanță cu noile prevederi”, preciza Ligia Deca.

Copy-paste, ca să nu zicem plagiat,  după planurile lui Sorin Cîmpeanu

Analiza efectuată de Edupedu.ro este foarte bine detaliată, nu are nevoie de prea multe comentarii. În preambulul informațiilor financiare din fișa de buget, documentul include o serie de informații privind viziunea, strategia, prioritățile și obiectivele Ministerului Educației (documentul integral, la final. Acestea nu s-au schimbat aproape deloc, în mandatul Ligiei Deca, în comparație cu precedenta fișă de buget, valabilă pentru 2022 și publicată în mandatul lui Sorin Cîmpeanu. Printre altele, Amintim că, niciun alt om nu s-a schimbat în Minister după plecarea lui Sorin Cîmpeanu, cu excepția ministrului și a consilierilor săi. În rest, a notat Edupedu.ro, ministrul este înconjurat de aceiași oameni – toți secretarii de stat din mandatul Cîmpeanu sunt pe posturi, la fel secretarul general și cel general adjunct, aduși de Cîmpeanu la minister, prin detașări. Astfel, schimbările de text, în documentul de anul acesta comparativ cu cel de acum un an, sunt foarte restrânse și, de cele mai multe ori, nesemnificative. În rest, calupuri de text sunt copiate pur și simplu din documentul similar anterior. Prezentarea planurilor, mai jos:

Capitolul “Viziune”, bazat pe principiile proiectului “România educată”, este copiat din același capitol din precedentul buget. Singurele diferențe: lipsește partea introductivă de acum un an, ce menționează între altele că educația este “cheia pentru dezvoltarea sustenabilă a țării noastre”; lipsește și partea de final din programul documentul vechi -, un paragraf copiat din programul de guvernare, din care este citată cu ghilimele, dar fără atribuirea sursei, o singură frază.

Capitolul “Misiune” copiază cele două paragrafe de anul trecut, dar adaugă două, inclusiv unul în care spune că-și urmărește obiectivele prin cooperare cu o serie de alte instituții – de la Președinție la Consiliul Național al Rectorilor și sindicate.

Capitolul “Priorități strategice pe termen mediu” preia ideile din precedentul document, dar le rescrie parțial în prima parte și înlocuiește prioritățile pe termen scurt, referitoare la pandemie în documentul e acum un an, cu prioritățile generale ale “România educată”.

Pe de altă parte, “domeniile/nivelurile prioritare de intervenție” sunt preluate aproape integral copy-paste după fișa de acum un an, astfel:

  • Capitolul referitor la cariera didactică are aceleași prevederi
  • Capitolul referitor la managementul și guvernanța sistemului copiază cele trei prevederi existente deja și adaugă una (“profesionalizarea managementului educațional din unitățile de învățământ preuniversitar”)
  • Capitolul referitor la finanțarea sistemului școlar copiază prevederile de acum un an și adaugă una (“restructurarea finanțării și dotării învățământului antepreșcolar și preșcolar”)
  • Capitolul referitor la dezvoltarea infrastructurii copiază prevederile din vechiul document și adaugă una – “susținerea și dezvoltarea unei rețele a Școlilor Verzi”
  • La capitolul Curriculum, apare o singură prevedere nouă (“pilotarea unor abordări inovative”), restul sunt copiate. La capitolul Evaluare, la fel, apare o singură prevedere nouă (“Reorganizarea sistemului de formare inițială”)
  • Capitolul despre “educația incluzivă” este, de asemenea, copiat, cu o singură completare (“îmbunătățirea politicilor publice de echitate”)
  • Capitolul despre “alfabetizare funcțională” este identic cu cel de anul trecut.
  • Capitolul despre promovarea educației STEAM refrazează o singură prevedere, restul sunt copiate
  • La capitolul “Digitalizare” sunt reformulate unele prevederi, una este copiată și una este nou introdusă (“Dezvoltarea unui ecosistem digital de educație și de formare în vederea reducerii decalajelor”)
  • Capitolul despre “Reziliență” este copiat integral

În prezentarea priorităților pentru fiecare ciclu de învățământ, sunt unele schimbări minore. Între altele:

  • Capitolul dedicat învățământului universitar este prezentat mult mai sumar decât anul trecut, iar dacă atunci el menționa, cu măsuri detaliate, “susținerea eticii și integrității în mediul universitar”, formularea nouă este mult mai sumară și mai confuză: “Consolidarea unui climat etic în sistemul educațional din România
  • Capitolul despre educația timpurie este copiat integral
  • Capitolul despre învățământul primar și secundar este copiat parțial, apar unele modificări – fie reformulări, fie prevederi specifice precum “dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor”
  • Capitolul despre învățământul profesional este parțial reformulat, parțial copiat