Grădiniţa cu Program prelungit „Paradisul copiilor” din Craiova este parte într-un proiect Erasmus+ („Come on Kids, The Nature Waits For Us!”), alături de patru parteneri din Turcia (ţară iniţiatoare), Macedonia, Estonia şi Portugalia. Ieri, a avut loc deschiderea oficială a programului, în România, unul care, fiind în context european, va avea o desfăşurare în fiecare stat partener, prin schimburi de experienţă. Unitatea de învăţământ preşcolar din Craiova, singura din România, a primit un grant european de peste 23.000 de euro, cu sprijinul cărora copiii sunt învăţaţi să aibă grijă de mediul înconjurător.
Proiectul are o perioadă de desfăşurare până în 31 august 2019 şi are ca obiective susţinerea copiilor pentru protejarea mediului în care trăiesc. Grădiniţa „Paradisul copiilor” are, deja, o experienţă, fiind parte în mai multe programe ecologice, prin care micuţii, părinţii lor şi cadrele didactice au învăţat cum să aibă grijă de mediul înconjurător.
«Suntem parteneri în acest proiect, unul iniţiat de o unitate din Turcia. În decembrie 2017, a avut loc prima întâlnire, în ţara care a demarat programul, iar noi găzduim „Săptămâna de mobilitate şi de formare pe teme ecologice”, luni, 19 februarie, având loc întâlniri cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, Primăriei Craiova, unde fiecare unitate de învăţământ şi-a făcut prezentarea. Astăzi (ieri – n.r.), vor fi prezentate sistemele educaţionale din ţările participante, iar noi vom veni cu aspecte tradiţionale, de la îmbrăcăminte, prezentarea unui program artistic al copiilor, până la o cină cu specific românesc. De asemenea, la Facultatea de Agronomie a Universităţii din Craiova a avut loc o întâlnire cu specialişti în dezvoltarea ecologică. În zilele următoare, vor fi activităţi demonstrative cu preşcolarii, simpozioane pe tema proiectului, prezentarea Craiovei (vizite la Muzeul de Artă, Muzeul de Ştiinţe naturale, parcul „Nicolae Romanescu”, Centrul Vechi, Grădina Botanică etc.). În toamna acestui an, vor avea loc întâlniri şi în celelalte ţări», a precizat prof. Aurelia Sava, director al Grădiniţei cu Program Prelungit „Paradisul copiilor”.
Diferenţe între sistemele educaţionale
La Craiova, în această săptămână, sunt prezente 16 cadre didactice din cele cinci ţări partenere în proiect, fiecare prezentând specificul statului de provenienţă, atât în sistemul educaţional, cât şi în cel tradiţional. Cum diferenţe există, am cerut păreri ale participanţilor, din care redăm câteva declaraţii:
„Suntem foarte bucuroşi că am găsit un asemenea partener, la Craiova. Le-am văzut proiectul depus, în faza de selecţie, şi am rămas plăcut surprinşi. Aveţi un oraş minunat, cu oameni primitori. În ceea ce priveşte sistemul educaţional, la noi, copiii între 3 şi 6 ani au materie obligatorie ecologia şi nu au ore de odihnă la grădiniţă. Vom schimba între noi impresii despre cele observate şi, împreună, vom încerca să îmbunătăţim modul de educare al celor mici, în sprijinul protejării mediului în care trăim” – Gulperi Fatih şi Sinem Degirmenci – Turcia.
„Sunt plăcut impresionată de cele văzute aici. La noi, educaţia ecologică începe încă din creşă, chiar dacă nu este obligatorie, pentru copiii cu vârsta între opt luni şi doi ani, iar la grupele mari de învăţământ preşcolar devine obligatorie. Cu toţii avem de învăţat din aceste proiecte europene” – Marinele Bosheva – Macedonia.
Obiectivele sunt multiple: susţinerea copiilor încă din perioada timpurie; observarea activităţilor din diferite ţări, legate de natură, şi transferarea aplicaţiilor în şcoli; îmbunătăţirea curriculum-ului privind natura şi mediul; eliminarea fobiei insectelor la cei mici; ţinerea cât mai departe a copiilor de computer, televizor şi casă, prin aducerea lor la natură.