Profesorii din Dolj sunt formați prin proiecte Erasmus + în consortiul coordonat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Dolj, o şansă în plus pentru aceştia în vederea desăvârşirii carierei. În proiect, aflat în al IV-lea an, participă cadre didactice din judeţ, mediul rural, aproximativ 100 dintre acestea fiind pregătite european.
Ca urmare a aprobării acreditarii Erasmus+ , coordonat de CJRAE Dolj, cu numărul de referinţă 2024-1-RO01-KA121-SCH-000235723, , în perioada 27.10.2024-30.10.2024 s-au desfăşurat mobilitățile în cadrul proiectului desfăşurat în St. Julien, Malta . “Ne aflăm în cel de-al IV- lea an de consorțiu coordonat de CJRAE DOLJ. În toți acești ani , am format, prin programe Erasmus, în cadrul mobilităţilor, aproximativ 100 de cadre didactice din județul Dolj, din mediul rural. În urma participării la mobilități, s-au îmbunătățit substanțial metodele și tehnicile de predare, a crescut calitatea actului instructiv – educativ. Iar , beneficiarii – elevii și comunitatea, observă schimbări substanțiale. Prin proiectele și programele desfășurate de CJRAE Dolj, ne dorim să sprijinim și mai mult cadrele didactice din județul nostru, părinții și întreaga comunitate” , a precizat prof. dr. Mariana Pădureanu, Director CJRAE Dolj.
Cinci şcoli din mediul rural din Dolj, participante
Profesorii selectaţi au făcut parte din unităţile membre ale consorţiului de acreditare Erasmus, în limita a opt locuri, din: Şcoala Gimnazială Giubega, Şcoala Gimnazială Gângiova, Şcoala Gimnazială Goiești, Şcoala Gimnazială Malu Mare, Şcoala Gimnazială Terpezița. Aceste cursuri reprezintă o oportunitate valoroasă pentru dezvoltarea competențelor de predare online, utilizarea metodelor atractive și inovative în clasă, în special pentru elevii dezavantajați. Participanții au dobândit abilități esențiale în aplicarea unor metode specifice educației incluzive și a educației pentru integrare. La întoarcerea din mobilități, fiecare participant face diseminări în publicații, consilii profesorale, în întâlniri metodice, simpozioane, “mese rotunde”. Cursul “Inclusive Classroom through ICT” face parte din programul Erasmus+ 2021-2027 și este coordonat de CJRAE Dolj. Acesta oferă formare în utilizarea tehnologiilor informaționale și comunicaționale pentru crearea unui mediu educațional inclusiv, adaptat nevoilor diverse ale elevilor. Prin acest curs, cadrele didactice au dobândit competențe pentru a sprijini toți elevii, inclusiv pe cei cu cerințe educaționale speciale, folosind instrumente și metode digitale moderne.
Pe ce s-a axat cursul
Cursul s-a axat pe utilizarea platformelor TIC, pentru a crea un mediu educațional incluziv. Profesorii au dobândit abilități pentru a sprijini elevii cu nevoi diverse, prin instrumente digitale moderne. Platforme online, prezentate în cadrul cursului: www.magicschool.ai – Platformă de învățare interactivă pentru copii și tineri, cu activități creative și educative; ChatGPT – Asistent virtual de inteligențăartificială, care răspunde la întrebări și ofertă suport în diverse teme; Gemini – Un alt instrument bazat pe inteligență artificială, axat pe asistență creativă și productivitate; Microsoft Copilot – un asistent bazat pe inteligență artificială, integrat în aplicațiile Microsoft 365 (precum Word, Excel, PowerPoint și Teams), creat pentru a ajuta utilizatorii să fie mai productivi. Folosind inteligența artificială, Copilot poate genera conținut, rezuma informații, automatiza sarcini repetitive și oferi sugestii contextuale în timp real. Este util atât pentru crearea documentelor și analizarea datelor, cât și pentru colaborarea eficientă în echipe, fiind un instrument puternic pentru optimizarea fluxului de muncă; www.tinywow.com – O colecție de instrumente gratuite pentru gestionarea fișierelor PDF, editare video, imagini și alte formate; www.storyjumper.com – Platformă pentru crearea de povești și cărți ilustrate, ideală pentru scriitori și copii creativi; WordArtInstrument folosit pentru afișe, ilustrații și proiecte vizuale; www.autodraw.com – Instrument de desen asistat de AI , care transformă schițele rapide în desene profesioniste.
Beneficiile şi implicarea în viitor
Beneficiile se arată extraordinare, pe care le şi prezentăm:acces rapid la resurse interactive și creative; suport pentru elevii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES); îmbunătățireaabilitățilordigitale ale cadrelor didactice; impactul asupra clasei: crearea unui mediu de învățare incluziv și atractiv; creșterea implicării elevilor în activități , prin metode inovative; dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor. În ceea ce priveşte implicarea în viitor, aceasta constă în integrarea continuă a platformelor digitale în activitățile școlare, prin formarea cadrelor didactice și implicarea părinților, pentru a crea un mediu educațional inclusiv și modern. Activitatea de formare a fost organizată în sala de conferinţe a hotelului “George” si s-a folosit permanent ICT, atât pentru prezentarea conṭinuturilor, cât şi pentru realizarea sarcinilor individuale şi de grup. Ȋn fiecare zi s-a lucrat în plen, fiecare pe calculatorul său, folosind aplicaṭii şi programe online , cu sau fară autentificare care au la bază AI -ul .
Vocile participanţilor
Nu puteam încheia fără precizările unora dintre participanţi. “Prin participarea la o astfel de activitate la nivel european, am avut şansa stabilirii unor relaṭii profesionale cu colegi din alte regiuni ale României , chiar şi din alte ṭări , şi ne-am propus să participăm şi la alte proiecte”: prof. Bratu Ionela Gabriela, Școala Gimnazială Gângiova, Dolj; “Tehnologia facilitează învățarea individuală și tinde să elimine diferențele educaționale dintre elevi. Astfel, fiecare elev poate accesa, oricând și de oriunde, conținuturile/materialele puse la dispoziție de profesor pentru a înțelege anumite concepte, dar și pentru a face învățarea mai ușoară!” – prof. învățământul primar, Tudor Camelia Mădălina, Școala Gimnazială Giubega; “Activitatea de formare, desfășurată în St.Julian, Malta, a cuprins activități în cadrul cărora profesorii și-au dezvoltat competențele digitale, prin folosirea platformelor Canva, TinyWow, Storyjumper, WordArt, Autodraw, LightCut, Quizizz și Magic School, pentru crearea de materiale digitale personalizate, și Voip- Skipe pentru colaborare online: profesor învățământ primar, Cojocaru Mirela, Școala Gimnazială Giubega; “Cursul „Inclusive Classroom through ICT” a oferit resurse și metode digitale menite să sprijine crearea unui mediu educațional incluziv, adaptat nevoilor tuturor elevilor, contribuind , astfel, la dezvoltarea unor strategii eficiente pentru un învățământ accesibil și interactive” – Soare Lucia Maria-profesor de Limba și literatura română, Școala Gimnazială Malu Mare; “Formarea profesorilor, prin proiecte Erasmus, oferă oportunități de dezvoltare profesională continua şi contribuie la îmbunătățirea metodologiilor de predare, la încurajarea învățării colaborative și la integrarea inovațiilor educaționale în școlile din Europa. Elevii Scolii Gimnaziale din Malu Mare vor resimţi rezultatele participarii profesorilor la acest curs prin modaliatea diferită de predare a cunoştintelor de către profesorii instituţiei de învăţământ” – Neda Anca Irina– director al Scolii Gimnaziale din Malu Mare