Lucrul cu „zilierii”, verificat de inspectorii de muncă

0
351

În urmă cu câteva zile, s-a încheiat campania naţionalăprivind respectarea, de către beneficiari, a prevederilor legislaţiei în ceea ce priveşte exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional, „zilieri”, prevenirea şi combaterea exploatării copiilor şi a tinerilor prin muncă fiind principalele puncte atinse de către inspectori. Inspectoratul Teritorial de Muncă a făcut parte din program şi a depistat mai multe deficienţe, pentru unele fiind aplicate şi sancţiuni.

În perioada 9 – 13 octombrie 2017 s-a desfăşurat campania naţională de verificare a modului în care este respectată legislaţia în ceea ce-i priveşte pe „zilieri”. În vederea realizărilor obiectivelor, echipe mixte formate din inspectori de muncă din cadrul serviciilor Control Relaţii de Muncă şi Control Securitate şi Sănătate în Muncă au efectuat acţiuni de control cu caracter inopinat la beneficiari la care se prestează muncă necalificată, cu caracter ocazional, în judeţul Dolj. În domeniul „relaţiilor de muncă”, inspectorii au mers la 33 de angajatori, urmărind mai multe puncte: durata activităţii ocazionale prestate; respectarea, de către beneficiar, a prevederilor cu privire la înfiinţarea, completarea şi prezentarea registrului de evidenţă a zilierilor; dovada plăţii cuvenite lucrătorului; folosirea acestora pentru alte activităţi decât cele expres reglementate de legeetc.

„Cu ocazia verificărilor au fost depistate 14 deficienţe privind durata activităţii desfăşurate de zilieri, termenul de transmitere la ITM a registrului cu aceştia, cuantumul remuneraţiei plătit ş.a.m.d., pentru care inspectorii au dispus măsuri de remediere şi au aplicat 11 sancţiuni contravenţionale. Totodată, a fost depistat un minor în vârstă de 14 ani ce desfăşura activitate cu caracter ocazional, pentru care beneficiarul a fost sancţionat contravenţional cu amendă în valoare de 6.000 de lei”, a precizat  Cătălin Mohora, inspector-şef al ITM Dolj.

Deficienţe şi la „protecţia muncii”

Cătălin Mohora

Partea de verificare şi control a mers şi pe domeniul „securitate şi sănătate în muncă”, aşa cum trebuie ea asigurată pentru angajaţii cu statut de „zilier”. S-au urmărit mai multe componente: instruirea lucrătorilor înainte de începerea activităţilor şi/schimbarea locului de muncă, cu privire la pericolele la care pot fi expuşi şi la măsurile de prevenire şi protecţie pe care trebuie să le respecte; modul în care li s-a solicitat asumarea pe propria răspundere, prin semnătură, că starea sănătăţii le permite desfăşurarea activităţilor repartizate de angajator; punerea la dispoziţie a echipamentelor de muncă adecvate, care nu creează un pericol pentru securitatea şi sănătatea acestora; asigurarea, gratuită, a echipamentelor individuale de protecţie adecvate activităţii acestora.

„Inspectorii au desfăşurat acţiuni la 31 de beneficiari, fiind depistate cinci deficienţe, pentru care au fost dispuse măsuri de remediere şi au fost aplicate cinci sancţiuni contravenţionale. Amintim câteva dintre deficienţe: neasigurarea completă a echipamentului individual de protecţie; prezenţa acestuia, dar incompletă sau deteriorată ori neutilizarea sa; lipsa dovezii instruirii colective”, a mai spus Cătălin Mohora, care a mai menţionat că astfel de acţiuni vor continua.