Elevii din învăţământul primar, cu excepţia celor din clasa pregătitoare, ar putea obține premii dacă au calificativul “Foarte bine” la încheierea mediilor, potrivit unei propuneri din proiectul Statutului Elevului pus în dezbatere publică pe 12 iunie. În prezent, actualul statut prevede că doar elevii de gimnaziu și liceu primesc premii la încheierea cursurilor. Mai sunt și alte situații în care elevii pot primi premii, de exemplu, dacă a obținut performanțe la concursuri sau “s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică”. Acestea prevederi se regăsesc și acum în Statutul Elevului, după cum precizează Edupedu.ro.
FOTO : arhivă
Conform proiectului de Statut al Elevului, pus recent în dezbatere publică de Ministerul Educației, elevii din învăţământul primar ar putea să primească premii, Astfel, la articolul 13, alineatul 5 se propune următoarea modificare: “Elevii din învăţământul primar, gimnazial, liceal, profesional pot obţine premii dacă:
a) au obţinut primele medii generale pe clasă şi acestea nu au valori mai mici de 9.00, respectiv calificativul Foarte bine – în cazul elevilor din ciclul primar; pentru următoarele medii se pot acorda menţiuni conform reglementărilor interne ale unităţii de învăţământ”, Elevii din clasa pregătitoare nu vor putea primi premii pentru că aceștia nu primesc calificative, potrivit Legii Educației. Potrivit Legii Educației, rezultatele evaluării se exprimă, după caz: a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
În prezent Statutul Elevului propune acordarea premiilor doar pentru elevii de la gimnaziu și liceu dar și în alte situații:
De asemenea, “unitatea de învăţământ preuniversitar poate stimula activităţile de performanţă înaltă ale copiilor/elevilor la nivel local, naţional şi internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea asociaţiei părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice şi culturale, a comunităţii locale şi altele asemenea”, mai scrie în actualul Statut dar și în proiect. Se menține și alineatul (3) de la art 13: La sfârşitul anului şcolar, elevii pot fi premiaţi pentru activitatea desfăşurată, cu diplome sau medalii, iar acordarea premiilor se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar, a profesorului diriginte, a consiliului clasei, a directorului şcolii sau a consiliului şcolar al elevilor.
Cum se încheie media cu calificative
Potrivit actualului ROFUIP (Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar), calificativul pe disciplină se stabilește prin alegerea a două calificative cele mai frecvente, apoi în perioada evaluărilor, învățătorul poate alege unul dintre calificative pe baza mai multor criterii:
(1) La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.
(2) Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:
a) progresul sau regresul elevului;
b) raportul efort-performanță realizată;
c) creșterea sau descreșterea motivației elevului;
d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.