Festivalul Internaţional „Craiova Muzicală”, ediţia 46

0
295

Conferinţă „la patru mâini” Valentina Sandu-Dediu şi  Dan Dediu

Ediţia de anul acesta a Festivalului „Craiova Muzicală” aduce o diversitate de concerte, explorând zone culturale şi epoci diferite. Al doilea concert al festivalului, programat pentru  miercuri, 20 noiembrie, este de fapt o conferinţă „la patru mâini” unde Valentina  Sandu-Dediu şi Dan Dediu vorbesc despre „Mentori şi maeştri ai muzicii româneşti”. Nu va lipsi, desigur, muzica – „Idile şi guerrille” (pian la patru mâini), compozitor  – Dan Dediu.

Dan Dediu (*1967, Brăila) a studiat compoziţia la Bucureşti cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu, iar la Viena cu Francis Burt. Diverse burse de creaţie sau cercetare (Herder şi A.Berg -Viena, Ircam-Paris, New Europe College-Bucureşti, Colegiul de ştiinţe-Berlin, Villa Concordia – Bamberg) au avut un rol hotărâtor în evoluţia sa componistică. A scris peste 160 de opusuri ce acoperă aproape toate genurile muzicale. Lucrările sale au apărut pe CDuri în România (Societatea Română de Radiodifuziune, Editura Muzicală), Germania (Pro Viva, Cavalli Records, Neos), Australia (Move Records), Olanda (NM Extra).

A coordonat, în calitate de director artistic, Festivalul Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, este profesor de compoziţie, a fost şeful catedrei de compoziţie din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, este directorul artistic al ansamblului Profil, iar între 2008-2016 a fost rectorul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. De asemenea, este doctor honoris causa al Universităţii de Arte ”George Enescu” din Iaşi şi al Universităţii din Craiova.

Muzica sa degajă energie, claritate de exprimare, siguranţă melodico-armonică, bazându-se pe un simţ versatil al formei şi al culorilor instrumentale, precum şi pe o pendulare estetică între ludic şi tragic. Sonoritatea tipică a compoziţiilor sale este definită de mai multe elemente: staccato capricios, imprevizibile schimbări de dispoziţie, intersecţii de temporalităţi, imagistică asociativă bogată, motive melodice pregnante şi memorabile, definiţii psihologice precise, realizate numai cu câteva sunete. 

Valentina Sandu-Dediu a absolvit în 1990 muzicologia la actuala Universitate Naţională de Muzică din Bucureşti (UNMB), unde a rămas din 1993 să predea istoria muzicii, muzicologie şi stilistică. Este autoarea a peste 40 de studii şi 300 de articole, a câtorva serii de emisiuni radiofonice şi a fondat în 2010 revista Musicology Today. A semnat zece volume publicate în România şi Germania, de pildă: Rumänische Musik nach 1944 (Pfau Verlag, Saarbrücken, 2006); Alegeri, atitudini, afecte. Despre stil şi retorică în muzică (Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti 2010 / 2013), Octave paralele (Humanitas, Bucureşti, 2014; În căutarea consonanţelor (Humanitas, Bucureşti, 2017).

O altă latură a activităţii sale se concentrează pe apariţii concertistice şi înregistrări, în calitate de pianistă în ansambluri camerale (CD-uri editate în România cu Aurelian Octav Popa, Diana Moş, Irina Mureşanu; în Germania / Neos cu Dan Dediu, şi în Boston / Albany cu Ray Jackendoff).

Valentina Sandu-Dediu a fost bursier al Wissenschaftskolleg zu Berlin, actualmente ocupă poziţia de profesor la UNMB şi pe cea de rector la New Europe College, Bucureşti. În 2008 a primit Premiul acordat de Peregrinus-Stiftung, Academia de Ştiinţe Berlin-Brandenburg.