„Dunărea – graniţă într-o arteră de transport care uneşte România şi Bulgaria”

0
693

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu a avut recent o întrevedere cu omologul bulgar, Ivaylo Moskovski, Ministrul Transporturilor şi Tehnologiei Informaționale şi Comunicaţiilor de la Sofia, în marja şedinţei comune de guvern organizată de cele două executive la Bucureşti. Discuţiile au privit cu precădere situația actuală a cooperării bilaterale în interconectarea reţelelor de transport, precum şi stadiul curent al construcţiei punctelor de trecere a Dunării. Au fost adresate şi cooperarea în domeniul aeroportuar şi al parteneriatelor public-privat.

Cei doi miniştri au trecut în revistă calendarul construcţiei podului Calafat-Vidin și mecanismele instituționale de operare mixtă a acestuia, odată ce va fi finalizat. Anca Boagiu a subliniat importanţa aducerii la îndeplinire de către antreprenorul care execută lucrările pe partea bulgară, a obligaţiilor contractuale într-un calendar asumat şi realist. România va acţiona pentru recuperarea prejudiciilor cauzate de întârzierile constructorului de pe partea bulgară. „În momentul de faţă, noi trebuie să intrăm în conservare cu lucrările noastre, aşteptând finalizarea infrastructurii pe partea bulgară. Conform calculelor noastre dacă antreprenorul care execută lucrările pe partea bulgară le  va finaliza după luna iunie a anului viitor, noi vom avea doar cheltuieli de conservare care pot urca până la 11 milioane de euro. Mai important este însă că acest proiect este finanţat din fonduri de pre-aderare şi extensia expiră în decembrie 2012, când tot obiectivul trebuie finalizat, altfel riscăm corecţii financiare de la UE… ”, a mai spus ministrul român al MTI.

Puncte multiple de traversare a Dunării

Anca Boagiu a remarcat, în acelaşi context, importanţa creării de puncte multiple de traversare a Dunării în vederea reducerii fluxurilor de transport curente, subliniind nevoia aducerii la zi şi a repunerii în funcțiune a liniei de RO/RO Călăraşi-Silistra. Alte subiecte abordate  pe durata întrevederii au inclus oportunitatea amendării cadrului legislativ referitor la cooperarea în situaţii de urgenţă precum cea creată de scăderea drastică a nivelului apelor Dunării, precum şi cadrul legal existent în cele două ţări pentru dezvoltarea de parteneriate public-privat. ”Căutăm soluţii pentru a face Dunărea o arteră care să ne unească, şi nu una care să ne despartă, şi numărul proiectelor comune este deja proporţional cu importanţa arterei de transport a UE pe care România şi Bulgaria o reprezintă. Suntem împreună ancora Uniunii în regiune; avem ambiția de a deveni şi ancora de transport şi poarta estică a UE. Chiar dacă efectele crizei economice financiare au un impact şi asupra finanţării investiţiilor transfrontaliere în domeniul transporturilor, continuăm demersurile de creare de proiecte de infrastructură care să facă economiile noastre mai integrate și mai competitive. Mai mult am discutat şi despre următorul cadru financiar multianual al UE pentru perioada 2014-2020 şi alocările prevăzute pentru infrastructură astfel încât să avem poziţii comune la Bruxelles”, a declarat ministrul Anca Boagiu.