Proiect: Valabilitatea cărţilor de identitate provizorii va fi extinsă de la unul la doi ani

0
400

Mai mulţi aleşi au depus în Parlament un proiect de lege prin care valabilitatea cărţilor de identitate provizorii se va extinde de la unul la doi ani, iar actele de identitate a persoanelor fără adăpost se vor putea elibera şi la cererea serviciilor publice de asistenţă socială.

Iniţiativa legislativă modifică ordonanţa de urgenţă 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată. “Termenul de valabilitate a cărţii de identitate provizorie este de doi ani”, se arată în articolul 20 al proiectului de lege. În legea în vigoare, articolul 20 prevede: “Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabileşte de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor şi nu poate fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an”.

Proiectul stipulează şi că actele de identitate ale persoanelor care nu sunt încă înregistrate la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (D.E.P.A.B.D) pot fi eliberate, de asemenea, la solicitarea serviciilor publice de asistenţă socială. În prezent, eliberarea documentelor se poate face la solicitarea persoanei fizice sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie, cererea se face prin reprezentantul său legal.

“Actul de identitate se poate elibera şi la solicitarea serviciilor publice de asistenţă socială pentru persoanele care se află în cel puţin una din situaţiile menţionate la articolul 34 din prezenta lege”, se arată la articolul 14 al iniţiativei.

Iniţiativa vine în sprijinul persoanelor care nu au un adăpost stabil, care nu posedă un act de identitate, şi care, astfel nu poate beneficia de toate drepturile de asistenţă socială sau medicală şi nu se poate angaja. “Aceşti oameni au nevoie de sprijin şi de un timp rezonabil la dispoziţie pentru a-şi rezolva problemele locative, pentru că altfel riscă să îşi piardă pe termen lung posibilitatea de a avea o carte de identitate. Iar în lipsa unui buletin, ştim foarte bine că nu se pot angaja, nu pot beneficia de asistenţă socială sau medicală. Sunt lucruri minime de care persoanele vulnerabile au atâta nevoie în lupta lor pentru a duce o viaţă normală” a afirmat deputatul independent, Gabriela Podaşcă, unul dintre iniţiatorii.

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată a fost iniţiată de nouă parlamentari, printre care şi fostul premier Victor Ponta. Iniţiativa este înregistrată la Senat, primă cameră sesizată, for decizional fiind Camera Deputaţilor. (Sursa: Mediafax)