Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat, ieri, că taxa de primă înmatriculare este în analiză, dar mesajul său către grupul tehnic a fost că trebuie să se ţină cont de faptul că în România sunt şase milioane de oameni în pragul sărăciei şi trebuie să fie sprijiniţi. Rovana Plumb a precizat că a avut trei întâlniri de lucru privind taxa de primă înmatriculare cu grupul de lucru – din care fac parte reprezentanţi din Ministerul Economiei, Ministerul de Finanţe, Ministerul Transporturilor, Registrul Auto Român şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. „Deocamdată doar analizăm, dar mesajul dat colegilor din grupul tehnic este că trebuie să ţină cont că în România sunt şase milioane de oameni care sunt în pragul sărăciei şi trebuie să venim în sprijinul lor”, a spus ministrul Mediului.
Singura precizare făcută de Rovana Plumb a fost aceea că în cazul taxei auto se va ţine cont de normele europene. „Vom merge pe o variantă care este în acord cu normele europene. Nu trebuie să inventăm noi apa caldă. Vom ţine cont de normele europene şi le vom adapta specificului nostru”, a precizat aceasta.
Începând din acest an, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule este redusă cu până la 25%. Asta după ce, anul trecut, Guvernul de atunci a majorat cuantumul taxei, în medie cu 45-50% (dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante), şi a decis să transforme taxa de primă înmatriculare în taxă de primă vânzare pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007. În luna ianuarie anul acesta Executivul Ungureanu a hotărât ca taxa de primă vânzare să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
În ordonanţa de suspendare a taxei auto de primă vânzare se arăta că, prin această măsură, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentând veniturile care ar fi fost obţinute prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O altă pierdere de venituri, estimată la 240 milioane lei, era indicată din reducerea valorii taxei auto cu până la 25%.
Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.