Prim-ministrul României,Viorica Dăncilă, la Forumul Industriei Auto : / „Ne preocupă problema cea mai arzătoare pentru industria auto: infrastructura de transport”

1
603

Comisarul european pentru Piaţă Internă, Industrie, Antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a participat ieri  la Forumul Industriei Auto 2019 care se va desfăşura la Craiova. euniunea a fost prezidată de prim-ministrul României, Viorica Dăncilă, iar evenimentul s-a înscris în seria evenimentelor organizate de Ministerul Economiei pe durata exercitării Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene.  Alături de prim-ministru Rimâniei au mai participa  vicepremierul Graţiela Gavrilescu, ministru al Mediului, ministrul Economiei, Niculae Bădălău, şi ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Ştefan Radu Oprea. De asemenea,  au fost prezenţi la reuniune reprezentanţi ai industriei auto din România, reprezentanţi ai mediului academic, reprezentanţi ai celor mai importante asociaţii din industria auto la nivel naţional şi european, membri ai Parlamentului României şi ai Parlamentului European. Oficiile de gazdă le-a făcut primarul municipiului Craiova, Mihail Genoiu.

Ieri, la Craiova a debutat Forumul Industriei Auto 2019, fiind  structurat în două părţi, una care include sesiunea plenară, iar cea de-a doua vizând organizarea unei expoziţii tehnice şi o vizită la fabrica Ford România. Printre temele abordate în cadrul evenimentului de la Craiova s-a aflat mobilitatea durabilă, conducerea automată şi conectată, electromobilitatea, implementarea recomandărilor GEAR 2030. Premierul României, Viorica Dăncilă a declarat  că se lucrează, atât pe plan european, cât şi pe plan naţional pentru stimularea dezvoltării domeniului auto. „Ne aflăm într-unul dintre cele mai importante centre economice ale ţării, la a cărui dezvoltare sectorul auto a avut un rol determinant. Evenimentul de astăzi ( n.r de ieri) este organizat sub Preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene la Craiova, tocmai pentru a sublinia importanţa acestei industrii pentru România. Sectorul auto înseamnă nu doar în România, ci în întreaga Europă, produse cu valoare adăugată mare în exporturi, factor esenţial pentru competitivitatea economiei. Dar înseamnă mult mai mult decât atât: înseamnă locuri de muncă stabile, un model de adaptabilitate la schimbare, o pârghie de incluziune şi perfecţionare, o viaţă mai bună pentru cetăţeni. Fie că vorbim despre digitalizare, despre concluziile privind Inteligenţa Artificială, despre promovarea vehiculelor curate şi încurajarea achiziţionării de către autorităţile publice a autoturismelor nepoluante sau despre norme pentru sprijinirea investiţiilor adaptate la cerinţele mediului de afaceri, lucrăm, atât pe plan european, cât şi pe plan naţional pentru stimularea dezvoltării domeniului auto”, a precizat şeful Guvernului.

România înregistrează unul dintre cele mai ridicate ritmuri de creştere economică din UE

Viorica Dăncilă a mai spus că România înregistrează unul dintre cele mai ridicate ritmuri de creştere economică din Uniunea Europeană şi aceasta de câţiva ani, ceea ce arată că nu e o situaţie conjuncturală. „Este un proces de durată şi sustenabil, rezultatul activităţii şi competitivităţii sectorului privat.​ În anul 2017, creşterea economică a fost de 7%, iar în 2018 de 4,1%, ceea ce înseamnă o medie anuală de 5,5%, cât ne propunem şi pentru acest an. Industria auto este unul dintre pilonii pe care se bazează dezvoltarea economiei româneşti, atât prin performanţele proprii, cât mai ales prin efectul de angrenare şi multiplicare economică, precum şi prin numărul mare de angajaţi. Sectorul auto a fost motorul ieşirii României din recesiune după criza economică şi este astăzi propulsorul creşterii şi dezvoltării economice naţionale. În ultimii trei ani, ritmul de creştere mediu anual al acestui sector a fost de peste 13%, cu mult peste cel ale industriei, de 4,3%. De asemenea, un rol important l-a avut în privinţa comerţului exterior. În primele 11 luni ale anului trecut, ponderea exportului de autovehicule de transport rutier în total exporturi a fost de 17,4%, în timp ce importurile au reprezentat doar 10%. Urmărim mai multe direcţii de acţiune: stimularea cercetării-dezvoltării-inovării, esenţială pentru creşterea competitivităţii, investiţiile în pregătirea continuă a forţei de muncă, acordarea de sprijin prin intermediul schemelor de ajutor de stat şi încurajarea achiziţionării de autoturisme noi, nepoluante. Susţinerea instrumentelor de finanţare şi acordarea de facilităţi menite să stimuleze cercetarea-dezvoltarea-inovarea şi transferul tehnologic reprezintă una dintre condiţiile pentru dezvoltarea unei industrii auto moderne şi durabile”, a subliniat prim-ministrul României, ieri, la Craiova.

„Drumul expres Craiova – Piteşti este deja în fază avansată”

S-a anunţat de asemenea că au început lucrările la primii kilometri de autostradă în Moldova, iar drumul expres Craiova-Piteşti este în fază avansată, dar secţiunile 2 şi 3 ale autostrăzii Sibiu- Piteşti sunt blocate din cauza contestaţiilor. “Şi nu în ultimul rând, ne preocupă problema cea mai arzătoare pentru industria auto: infrastructura de transport.  Am modificat legislaţia pentru a creşte posibilitatea de a dezvolta infrastructura, inclusiv prin intermediul Parteneriatului Public Privat. Vom lua şi alte măsuri care să uşureze şi să grăbească acest proces. Ministrul Transporturilor este azi, aici , alături de mine şi ştie ce greutate apasă pe umerii săi. După atâţia ani în care lucrurile au mers cu încetinitorul, Guvernul pe care îl conduc a luat în piept această provocare. Şi vom demonstra că se poate. Oamenii au dreptate, au dreptate să fie supăraţi pentru ritmul în care s-a lucrat în acest domeniu. Concret, săptămâna trecută au început lucrările la primii kilometri de autostradă din Moldova.  Şi pentru că suntem la Craiova, drumul expres Craiova – Piteşti este deja în fază avansată. Va avea o lungime de peste 121 km, are o valoare totală estimată de aproape 5 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar pentru o realizare cât mai eficientă, obiectivul a fost  împărţit în 4 tronsoane. Contractele pentru proiectarea şi execuţia celor 4 tronsoane au fost scose la licitaţie în anul 2017, iar contractele pentru tronsoanele 1 şi 2, au fost semnate deja în decembrie 2018. Practic, anul acesta tronsoanele 1 şi 2, în lungime de 57,55 km şi cu o valoare însumată de peste 2 miliarde de lei cu TVA, au intrat în linie dreaptă, aflându-se în faza de proiectare. Trebuie să precizez că licitaţiile pentru tronsoanele 3 şi 4 au fost anulate în instanţă. De asemenea, avem în desfăşurare Programul de modernizare a liniei de cale ferată pe secţiunea Arad – Caransebeş – Craiova – Calafat şi Craiova – Bucureşti – Constanţa Port care va ajuta la creşterea capacităţii de transport, reducerea timpilor de parcurs  şi eliminarea restricţiilor de viteză. Nu în ultimul rând, Guvernul a aprobat de curând Proiectul pentru Bucureşti-Craiova- Drobeta-Lugoj cu bifurcaţie şi spre Calafat dinspre Craiova care va fi realizat în Parteneriat Public Privat. În aprilie o să fie gata studiul de fundamentare pentru a putea fi scos la licitaţie”, a explicat Viorica Dăncilă.

„România este un loc important pe harta Europei”

Comisarul european pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a adus în discuţie obligativitatea statelor membre a Uniunii Europene de a retrage de pe piaţă automobilele poluante implicate în scandalul Dieselgate. „România este un loc important pe harta Europei şi este un loc pe care îl cunosc foarte bine. Astăzi am purtat discuţii foarte importante privind viitorul industriei de automobile. Am analizat cu atenţie acţiunile ce au urmat în urma cazului Diesel. Însă este momentul să mergem mai departe. De aceea, împreună cu statele membre am pregătit o foaie de parcurs pentru „vehicule curate”. Viitorul Uniunii Europene este unul al economiei verzi. Pentru ca acest lucru să devină realitate, trebuie să depunem eforturi comune. Eforturi pentru a ne îndeplini agenda comună, pentru un viitor liber, prin crearea unui parc auto mai curat, obţinerea unei rate mai ridicate pentru retragerea autoturismelor neconforme, o informarea mai corectă a tuturor consumatorilor. Putem spune că în urma acestui scandal, avem una dintre cele mai eficiente reglementări în legătură cu emisiile la nivel mondial şi am adoptat urgent obiective noi pentru economia de combustibil şi limitele de bioxid de carbon pentru autoturisme şi camioane”, a spus oficialul european

Programul “Rabla 2019” va demara până pe 5 aprilie

Ministrul Mediului, vicepremierul Graţiela Gavrilescu, a anunţat, tot ieri, la Craiova, că Programul “Rabla 2019” va demara până pe 5 aprilie, iar Guvernul şi-a propus să aloce, la fel ca şi anul trecut, fonduri pentru un număr de până la 50.000 de vouchere. Potrivit ministrului Mediului, prin Programul “Rabla” s-au casat aproximativ 700.000 de autovehicule vechi, care au fost înlocuite cu peste 550.000 de modele nepoluante. “Ştiu că dumneavoastră, industria, la fel ca foarte mulţi români, aşteptaţi demararea Programului „Rabla 2019”. Anul trecut am reuşit să îl pornim în februarie. Anul acesta nu a fost posibil, din cauza tergiversării total nejustificate a promulgării Bugetului de stat. Şi deşi nu Guvernul şi nu Parlamentul sunt responsabile pentru acest blocaj, ne cerem noi scuze românilor, dacă alţii nu au curajul să îşi asume! La fel ca şi anul trecut, noi suntem deja pregătiţi de lansare. Şi, la cum arată calendarul astăzi, ne angajăm sa demarăm Programul „Rabla” până pe 5 aprilie. În anul 2016, programul a demarat timid cu 150 de unităţi vândute, iar în 2017 l-am reconfigurat, acordând astfel cel mai mare eco-voucher din Europa pentru astfel de maşini – 10.000 de euro. Rezultatul: în 2018, prin programul Rabla Plus, s-au acordat peste 1.400 de eco-vouchere! În paralel, aşa cum ne-am asumat prin Programul de guvernare PSD-ALDE, am demarat programele pentru finanţarea reţelei naţionale de staţii de încărcare rapidă, atât în municipiile-reşedinţă de judeţ, cât şi pe marile artere rutiere. Iar în ceea ce priveşte programul ‘Rabla Clasic’, cel mai longeviv program guvernamental, pe care îl cunoaşteţi foarte bine, vă pot spune că, printr-un efort guvernamental substanţial, anul trecut, acesta a beneficiat de un număr-record de prime de casare – 50.000 de unităţi! În premiera, pe lângă cele 27.000 de vouchere pe care ministerul le-a alocat beneficiarilor Programului ‘Rabla’, prin Fondul de Mediu, Guvernul a suplimentat suma, până la 50.000 de vouchere. Şi pentru anul acesta ne dorim o abordare similară”, a spus ministrul Mediului.

600 de companii implicate pe orizontala industriei

Ministrul Economiei, Niculae Bădălău, prezent de asemenea la Forumul Industriei Auto 2019 de la Craiova, a precizat că, la nivel naţional, contribuţia sectorului auto în economie a reprezentat, în 2018, aproximativ 14% din PIB şi a asigurat 27% din exporturi, însă industria românească nu a fost ferită de frământările prin care a trecut întregul sector european. “La nivel naţional, contribuţia sectorului auto în economie este majoră, acesta reprezentând, la nivelul anului 2018, aproximativ 14% din PIB şi asigurând 27% din exporturi. Industria auto nu este doar un motor al creşterii economice şi al exporturilor, ci şi o sursă de câştiguri salariale bune şi stabile pentru aproape un sfert de milion de români, câţi lucrează în industria auto. Nu vorbim doar de cei doi mari coloşi auto care produc în România, Dacia şi Ford, ci de aproape 600 de companii implicate pe orizontala industriei”, a spus ministrul Economiei. Acesta a mai precizat că, în 2018, România a depăşit Ungaria şi Polonia în ceea ce priveşte producţia de automobile, care a crescut anul trecut cu aproape o treime faţă de anul 2017, ceea ce a permis ţării noastre să se afle pe un onorabil loc 8 în topul producătorilor de automobile la nivel european. “Totodată, trebuie să recunoaştem că nu totul este perfect când vorbim despre industria producătoare de autovehicule. Sunt perfect conştient că, pentru a rămâne competitivă, industria auto are nevoie de infrastructură pentru a putea transporta în mod eficient, către export, sutele de mii de maşini produse. Din acest motiv, sunt convins că prietenul şi colegul meu de Guvern, Răzvan Cuc, recent revenit în fotoliul de Ministru al Transporturilor, va rezolva cât mai rapid problemele legate de construcţia drumului expres Craiova-Piteşti, dar şi pe cele legate de autostrada Piteşti-Sibiu”, a mai spus Niculae Bădălău.

„Dacă există o constrângere legislativă, modificăm legea”

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, prezent la Forumul Industriei Auto 2019 a ţinut să menţioneze România nu are autostrăzi, din cauza intervenţiilor „statului paralel”, acesta susţinând că angajaţii nu semnau actele „de teamă”.  „A fost tot timpul teroare, tot timpul eu le-am cerut angajaţilor din servicii, din companii să dea dovadă de mai mult curaj în abordarea problemelor, să nu se lase intimidaţi de ceea ce vedeau pe la televizor: plimbări pe la DNA, arestări dimineaţa. În contextul acesta, mulţi oameni au spus că nu vor să facă act adiţional la contract, că s-ar putea interpreta, în condiţiile în care pe noi ne-ar fi ajutat să deblocăm un proiect sau să mergem mai departe, şi era un lucru legal, dar le era frică să semneze”, a spus ministrul Cuc. Acesta a spus că dacă va fi nevoie, pentru a nu mai apărea situaţii de acest fel, trebuie modificată legislaţia. „Atunci, să facem lucrurile mult mai clare, să nu le fie frică să semneze, pentru că răbdarea oamenilor, inclusiv a mea ca ministru, a ajuns undeva la limita normalităţii. Nu mai suport să îmi spună nimeni că nu se poate. Dacă nu poate să spună de ce nu se poate. Dacă există o constrângere legislativă, modificăm legea”, a mai spus Cuc. Întrebat dacă au fost intervenţii ale serviciilor în acest domeniu, al transporturilor, ministrul Răzvan Cuc a răspuns că nu are astfel de informaţii.

Ford : s-au investit 1,3 miliarde de euro,în ultimii 11 ani

Directorul fabricii Ford Craiova, Ian Pearson, a declarat, ieri, la Forumul Auto 2019, dar şi după vizita întreprinsă de premierul Viorica Dăncilă şi o parte dintre miniştri cabinetului său, că s-au investit 1,3 miliarde de euro la Craiova,în ultimii 11 ani, dar dezavantajul major continuă să fie reprezentat de lipsa infrastructurii de transport. Peste numai câteva zile vor sărbători 11 ani de când Ford a preluat fabrica de la Craiova. „În această perioadă am investit aproximativ 1,3 miliarde de euro pentru a dezvolta tehnologie de ultimă generaţie atât în construcţia de maşini, cât şi pentru cea de motoare, o parte dintre acestea fiindu-le prezentate şi oaspeţilor. Am prezentat doamnei premier planul actual de afaceri şi viitoarele dezvoltări, inclusiv investiţia suplimentară de 200 de milioane de euro anunţată anul trecut pentru fabricarea unui al doilea vehicul aici, Craiova. Am discutat de asemenea despre infrastructură, care continuă să fie un dezavantaj major pentru noi. În discuţiile noastre anterioare cu Guvernul României am primit angajamente clare privind finalizarea tronsoanelor 1 şi 2 ale drumului expres Craiova – Piteşti incluzând cele două şosele de centură ale oraşelor Slatina şi Balş, precum şi calendarul de lucru pentru tronsoanele 3 şi 4. Am subliniat încă o dată Guvernului faptul că este foarte important ca dumnealor să îşi îndeplinească aceste angajamente. În plus faţă de acest drum expres am solicitat şi un calendar de lucru clar pentru autostrada Piteşti-Sibiu şi reabilitarea legăturilor feroviare Timişoara – Craiova şi Craiova – Calafat”, a mai spus şeful Ford.

Ţinta companiei este de a produce 250.000 de maşini anual pe piaţa locală. În 2018 Ford a produs 150.000 de maşini şi 300.000 de motoare la Craiova, rezultat cu care producătorul a urcat pe locul doi în topul celor mai mari exportatori din economie, după Automobile Dacia. „Ford a transformat uzina din România într-una dintre cele mai moderne din Europa. Suntem al doilea cel mai mare exportator al României, iar povestea nu se termină aici”, a spus Andrew McCall, vicepreşedinte relaţii guvernamentale al Ford Europa.

„Salut noile proiecte de investiţii ale companiei Ford”

 Premierul României, Viorica Dăncilă a spus imediat după ce a vizitat fabrica Ford că este încântată de ceea ce a dezvoltat această companie în ultimii ani la Craiova.”Salut noile proiecte de investiţii ale companiei Ford, cu beneficii economice şi sociale importante.  Este un semnal puternic de încredere în economia românească şi o premisă de dezvoltare pentru întreaga regiune. Iar buna colaborare cu autorităţile locale a avut un rol important în acest sens. Guvernul României a susţinut constant producătorii auto Ford şi Dacia prin încurajarea populaţiei să achiziţioneze autoturisme noi. Anul trecut am majorat numărul de tichete Rabla de la 30 de mii la 50 de mii. Vom continua acest sprijin, inclusiv prin simplificarea şi flexibilizarea programului Prima Maşină. Ca prim-ministru, sunt însă preocupată şi de crearea de noi locuri de munca şi creşterea veniturilor angajaţilor. Deşi creşterea câştigului mediu salarial în industria auto se situează peste rata câştigului salarial pe economie, am convingerea că este loc de mai bine, îndeosebi în ceea ce priveşte partea de componente auto”, a precizat prim-ministrul României.

 

 

Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj :

„…Producţia de automobile începea la Craiova în urmă cu peste patru decenii. În acele vremuri, aici se fabricau nu doar autoturisme, ci şi locomotive, avioane, maşini agricole sau utilaje grele. A urmat o perioadă de tranziţie, în care economia a trebuit să se reformeze, să se adapteze noilor realităţi. Cel mai bine a făcut-o, poate, chiar industria auto şi iată că zilele acestea marcăm 11 ani de când în Craiova activează unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume – Ford Motor Company….De aici, din Dolj, au pornit vizionari care, la vremea lor, au redefinit viitorul. Într-un arc peste timp, suntem profund onoraţi de faptul că astăzi, la Craiova, sosesc factori de răspundere de la cel mai înalt nivel, de pe tot cuprinsul Uniunii Europene, pentru a dezbate subiectele care pot, la rândul lor, să remodeleze viitorul într-un domeniu strategic. În final, vă rog să primiţi expresia deplinei noastre consideraţii, alături de sincere urări de succes în desfăşurarea lucrărilor forumului, şi vă invit să folosiţi acest prilej pentru a ne cunoaşte mai bine aici, la noi acasă, având convingerea că veţi fi plăcut impresionaţi de ce veţi descoperi şi că veţi reveni cu plăcere în judeţul Dolj, în România.”  

 

1 COMENTARIU

Comments are closed.