Studenţii îşi cer drepturile

0
417
Creșterea fondului de burse și a subvenției pentru cămine, o subvenție pentru centrele de orientare în carieră și bani pentru îmbunătățirea dotărilor din Universități sunt printre principalele cereri ale Alianței Organizațiilor Studențești din România, în contextul pregătirilor pentru Legea bugetului de stat pe 2021, potrivit unui comunicat al organizației, preluat de Agerpres şi difuzat de edupedu.ro.

Studenţii îşi cer drepturile şi le cer autorităţilor să ia măsuri adecvate. Este o listă plină de solicitări, o parte prezentând-o: Creşterea fondului de burse studenţeşti, garantând creşterea cuantumului burselor și păstrarea numărului actual de bursieri; Creşterea subvenţiei pentru cămine şi cantine; Stabilirea unei subvenţii distincte pentru finanţarea activităţilor Centrelor de Consiliere şi Orientare în Carieră (CCOC); Asigurarea gratuităţii la serviciile Bibliotecilor Centrale Universitare, prin subvenţionarea abonamentului; Creşterea substanţială a fondului de investiţii alocat Ministerului Educaţiei, pentru a permite îmbunătăţirea dotărilor universităţilor din România, departe de a fi comparabile cu cele europene. ANOSR estimează că cererile sale implică o creștere a bugetului învățământului superior cu aproape 5,7 miliarde de lei, bugetul total vizat fiind de 1,0006% din PIB.

ANOSR: “Învăţământul superior suferă de o subfinanţare cronică”

Organizația scrie, în context, că reafirmă și “nevoia de finanțare corespunzătoare a cercetării cu 1% din PIB”. ANOSR cere autorităților “să demonstreze faptul că educația reprezintă cu adevărat o prioritate” și țină cont că “învățământul superior suferă de o subfinanțare cronică”, dezinteresul de până acum al guvernanților față de acest domeniu reflectându-se în “performanță scăzută în comparație cu alte țări membre ale Uniunii Europene”. Conform comunicatului ANOSR, ” România se află pe ultimul loc în ceea ce priveşte procentul din produsul intern brut alocat educaţiei, în timp ce doar 25.8% din tinerii cu vârsta de 30-34 de ani au studii superioare, faţă de media europeană de 40% (…);România se află pe penultimul loc, în faţa Greciei, la cheltuielile pe student în standardul puterii de cumpărare, iar statisticile europene arată că 38% dintre studenţii români declară că au probleme financiare moderate (…).; Vizavi de componenta de cercetare, România, alături de Bulgaria, este un inovator modest, cu o performanţă în inovare sub 50% din scorul mediu al UE, şi se află pe ultimul loc la nivelul ţărilor UE.”