Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: “Masterplanul de Transport nu are legătură cu politica, ci cu dezvoltarea acestei ţări”

1
286

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a reluat subiectul Masterplanului de Transport, despre care spune că nu are nicio legătură cu politica, ci doar cu economia şi mai ales cu dezvoltarea acestei ţări. Deputatul european subliniază faptul că România primeşte bani din Fondul de Coeziune, pentru că la Bruxelles se ştie că sunt două zone extrem de sărace care trebuiesc şi ele dezvoltate : Moldova şi Oltenia. Din acest motiv nu înţelege de ce Guvernul prin acest Masterplan refuză să lege Oltenia de Europa, pentru a veni mai mulţi investitori şi pentru a se dezvolta. Nu înţelege nici motivul pentru care nu se folosesc fondurile europene în materie de infrastructură şi de ce sunt mai preferate fondurile de la bugetul de stat sau se alege varianta parteneriatului public privat. Marinescu face o comparaţie cu Masterplanul de Transport din ţara vecină şi consideră că ceva „se întâmplă”, pentru că altfel nu îşi explică cum bulgarii au în Masterplan o autostradă Sofia-Vidin, pe de o parte, iar pe de altă parte, Sofia-Belgrad, ceea ce înseamnă că spre Viena se va ajunge foarte uşor prin Bulgaria, iar România va fi ocolită…

Oltenia este vitregită şi când vine vorba de fonduri pentru autostrăzi. Izolată de Europa şi cu infrastructură precară, zona de sud-vest a României este sortită sărăciei. Investitorii se feresc de zonele care nu sunt legate la Europa. Aşa susţine deputatul european, Marian Jean Marinescu, care s-a preocupat în ultima perioadă de timp de acest subiect. Marinescu a solicitat răspunsuri de la cei implicaţi în legătură cu interesul scăzut în a accesa fondurile europene destinate infractructurii rutiere şi nu numai, dar şi de ce nu se face o autostradă Lugoj-Craiova-Calafat, prin care să ne legăm de Europa. „Masterplanul de Transporturi nu are nicio legătură cu politica, ci cu economia, cu dezvoltarea acestei ţări. Şi sunt convins că există  oameni din toate taberele politicie care aprobă acest proiect, srijină acest Masterpla şi foarte mulţi, care nu-l acceptă şi îl critică. Eu să vă spun despre Oltenia, care în ceea ce priveşte Masterplanul de Transport nu a primit nimic, în special pentru 2014-2020, pentru că dacă cineva ar fi avut grija de oltenia şi dacă ar fi vrut să facă autostrada Craiova-Piteşti, ar fi făcut-o cu bani europeni. După mine este o poveste. Craiova – Piteşti este inclusă în acest Masterplan, perioad de realizarea este 2016-2020, auzim că se va face din 2012, aşa ne spunea pe atunci premierul Ponta, e un proiect în parteneriat public-privat, ceea ce înseamnă că trebuie să fie un proiect bancabil, adică firma care vine să poată să ia un credit de la bancă, adică să aibă un plan de afaceri foarte solid în spate. Vă reamintesc că mai este o autostradă propusă să fie construită tot în parteneriat public-privat, Comarnic-Braşov. Acel proiect nu este bancabil, cu un trafic de două-trei ori mai mare ca cel de la Craiova-Piteşti, deci după părerea mea este foarte greu de presupus că se face această autostradă Craiova-Piteşti, deşi eu îmi doresc foarte mult”, a subliniat deputatul european.

„Moldova se leagă de Capitală dar nu de Europa”

Autostrăzi probabil că ar trebui făcute în toată ţara, dar în momentul în care nu ai suficienţi bani, trebuie să ai o listă de priorităţi. În Moldova se face autostrada Bacău-Paşcani, care este a doua autostradă din România, prima fiind Sibiu-Piteşti. De ce are o aşa prioritate această autostradă ?! Nu ştiu, şi nici alţii nu m-au putut lămuri. Până-n 2020 se va face Bacău-Paşcani şi Paşcani-Ungheni-Tg Neamţ, fără a  se face vreo legătură cu  Transilvania, adică, cu Europa, că asta e logica dezvoltării regionale şi europene. După aceia se va mai face şi un drum expres de la Bacău – Focşani – Buzău- Ploieşti, tot până-n 2020 şi există deja un drum foarte bun în această zonă. Moldova se leagă de Capitală dar nu de Europa şi există bani până-n 2020 de acest drum expres. Iar din 2020 până-n 2030 se face şi autostrada Bacău-Braşov, pe bani care nu se ştie de und sunt, pentru că vorbim de două exerciţii financiare, deci nu ai de unde să ştii de acum ce se întâmplă, deci se face şi Bacău-Braşov. Adică este mare grijă pentru Moldova, dar să vedem cum stă treaba pe Oltenia…”, a mai spus europarlamentarul Marinescu.

„Sibiu-Piteşti, după părerea mea nu se va face”

Preşedintele PNL Dolj spune că până în 2020 se fac în paralel două autostrăzi Sibiu-Piteşti şi Sibiu-Braşov. Motivul este acela de a diija traficul către Comarnic-Braşov, pentru a face proiectul bancabil. „De ce avem nevoie de două autostrăzi care pleacă din Sibiu?! În condiţiile în care ni se spune că nu avem suficienţi bani…Credeţi că există trafic suficient pentru aceste două autostrăzi ?! Nu este suficient trafic nici pentru una, după regulile europene. De ce se face acest lucru?! Pentru a aduce trafic şi a încerca să facă bancabil proiectul Comarnic-Braşov, care şi el este pe locul trei, ca prioritate. Sibiu-Piteşti, după părerea mea nu se va face pentru că este deja contestat studiul de fezabilitate, durează un an şi şapte luni să se refacă pentru că aşa este trecut în licitaţie. La alţii nu este aşa de complicat, la noi este…Se încearcă să se facă pe bani europeni autostrăzi cât mai simple, pe câmpie, prin Moldova, acolo e prioritatea noastră şi Sibiu-Braşov, iar pe banii noştri să facem Comarnic-Braşov, să ducem o autostradă într-o zonă turistică, cea mai turistică. Prin Austria, în cele mai turistice zone nu sunt autostrăzi, tocmai pentru a păstra natura, sunt tuneluri care locuiesc oraşele, tot felul de alte solutii. Autostrada care să lege Moldova de Transilvania şi implicit de Europa se face prin 2025. De la Sibiu se doreşte a se face două legături, una prin Piteşti şi una prin Braşov, cu Capitala…”, susţine europarlamentarul român.

„Cele mai sărace regiuni nu sunt legate de Europa”

Marinescu a pus la dispoziţia presei şi documentele Ministerului Transporturilor din octombrie 2014, când exista o altă prioritizare, pste noapte s-au schimbat locurile dar şi punctajele, ca acum autostrăzi de pe locul 2 ca prioritate să ajungă pe locul 12, fără prea multe explicaţii convingătoare din partea ministrului Ioan Rus. „Oltenia are un drum expres care să lege Craiova de Severin şi Severinul de Lugoj, adică un drum expres care să lege Oltenia de Europa în 2030. Este prevăzut în a se construi între 2029 şi 2032, adică  iese chiar şi din ţinta acestui Masterplan. Politica europeană încearcă să dezvolte regiunile, este politica de coeziune, acest Masterplan e avizat, nu este încă aprobat, dar lista de proiecte este aprobată de doamna Comisar Corina Creţu, care este la Dezvoltare Regională. Cele mai sărace regiuni, nordul Moldovei şi cu sud-vestul Olteniei nu sunt legate de Europa, în schimb se fac chiar şi două legături între zone din România şi Bucureşti. V-am pus a dispoziţie mai multe documente ca să vedeţi cum un proiect anul trecut obţinuse un număr de puncte şi la doar câteva luni alt punctaj. Aşadar vorbim doar de o decizie politică, deşi Masterplanul este o problemă pur economică. În octombrie 2014, Sibiu-Piteşti era drum expres şi era pe locul 10 la priorităţi cu 36,4 de puncte, dat de un model matematică utiliat de firma de consultanţă, acum nu mai este drum expres, ci autostradă şi are 120 de punct,  iar în februarie 2015, avea 82 de puncte. Celebra autostradă Sibiu-Braşov avea 57,6 puncte în octombrie 2014, era pe primul loc, iar în februarie 2015 a făcut 69 de puncte iar în acum 77 de puncte, după cum bate vântul. Craiova-Piteşti avea 34 de puncte în 2014 iar acum 63 de puncte. Dacă vă uitaţi la altele , de exemplu, Ploieşti-Comarnic a ajuns din octombrie 2014, când era pe locul 2 pe locul 12”, susţine europarlamentarul doljean.

„Pe la noi prin regiunea trece reţeaua centrală de drumuri europene”

Deputatul european nu se rezumă doar la harta drumurilor din ţara noastră, acesta a analizat în detaliu  Masterplanul de Transport al României,  în paralel cu cel al Bulgariei, mai ales că sunt realizate de aceiaşi firmă de consultanţă. „Bulgaria face o autostradă Sofia-Vidin, adică pe partea cealaltă a Podului, la noi, nu este nimic până-n 2030. Curios este faptul că la acest Masterplan, bulgăresc este aceiaşi firmă de consultanţă… Aşadar, ori acolo s-au făcut presiuni să se introducă autostrada pe coridor european şi pe reţea centrală de drumuri europene, ori la noi s-au făcut presiuni asupra lor să nu se introducă această autostradă.  În plus, pe la noi prin regiunea trece reţeaua centrală de drumuri europene, nu pe la Braşov şi noi suntem regiunea care aducem bani pe Coeziune de la Bruxelles, noi şi cu moldovenii, din păcate pentru că suntem săraci, iar banii vin pe diferenţa dintre regiuni. Şi bani se duc în altă parte prin proiecte. Există autostrada Szeged-Novi Sad-Belgrad-Nis, Belgrad e gata de 30 de ani, între timp, sârbii din sărăcia lor au făcut Novi Sad-Belgrad, iar împreună cu ungurii s-au dus până la Szeged. Bulgarii au anunţat că vor face până-n 2016 autostrada Sofia-Nis. În momentul acela zona asta va fi ocolită definitiv. Am avut întâlniri cu toată lumea şi la Bruxelles şi la Bucureşt, cu d-na Creţu mă văd zilele următoare, o să fac interpelări şi la Comisie dar, vreau să mai transmit un ultim mesaj către parlamentarii de Dolj, câtre reprezentanţii administraţiei publice locale şi judeţene să vină alături de mine să facem un demers constructiv şi să nu lăsăm Oltenia nelegată la Europa”,a  conchis Marian Jean Marinescu, deputat european.

1 COMENTARIU

Comments are closed.