Grădiniţa cu program prelungit „Tudor Vladimirescu” din Craiova este parte a unui program educaţional, destinat tinerilor între 14-24 de ani, care face parte din Programul „The Duke of Edinburgh Internaţional Award” – o provocare pentru fiecare cadru didactic. Iniţierea şi punerea în practică a programului a venit de la două cadre didactice al instituţiei de învăţământ amintite – prof. Marilena Onescu şi prof. Virginia Şovoiu. Acţiunea este în plină desfăşurare şi, după un turneu de promovare în ţară, va urma şi la Craiova o astfel de manifestare.
Totul a pornit de la problemele cu care se confruntă tinerii din ziua de azi, oportunităţile pentru dezvoltarea lor profesională fiind deseori limitate. Ideea Programului „The Duke…” , prescurtat „Award”, a venit de la Kurt Hahn, educaţionalist german, care a urmărit să-i ajute pe tineri în dezvoltarea lor personală, mai ales în tranziţia dintre adolosecenţă şi maturitate. Acesta a înfiinţat o şcoală în Germania, în anii 1930, după care a părăsit ţara natală, mutându-se în Scoţia. Acolo, a beneficiat de sprijinul Ducelui de Edinburgh, care a învăţat la Gordonstourn, unde s-a şi desfăşurat programul conceput de către Hahn. Din acel moment, anul 1954, a început dezvoltarea conceptului „Award”, în prezent fiind accesibil pentru tineri din peste 140 de ţări, inclusiv România.
„Se facilitează dezvoltarea profesională şi socială”
Este un program amplu, care are mai multe principii de bază. „Ne bazăm pe capacităţile individuale ale tânărului, astfel încât acesta să âşi aleagă propriul program, care să îi pună în valoare abilităţile şi aspiraţiile. Nu este conceput ca o competiţie în sine, nefiind vorba de o competiţie „unul contra celuilalt”. Prin participarea la acest proiect, se facilitează dezvoltarea profesională şi socială, tinerii dobândind cunoştinţe şi deprinderi care se pot dovedi valoroase în viaţa de zi cu zi. Este un proiect progresiv, care trece dintr-o etapă în alta”, a precizat prof. Virginia Şovoiu, una dintre coordonatoarele programului. La rândul său, cealaltă parte în proiect, prof. Marilena Onescu, a completat: „Participanţii participă în mod voluntar la astfel de activităţi şi sunt încurajaţi să-şi aleagă domeniile în care pot activa, cu scopul de a-şi îndeplini obiectivele.”
Structură bine conturată
Structura „Award” este astfel concepută încât să-i susţină pe tineri, asigurându-i că prezintă o prioritate. Totul, sau aproape totul se bazează pe voluntariat. „În România, Programul este patronat de către Alteţa Sa Regală Principesa Margareta a României, iar strucra constă în Autorittea Operaţională, formată din voluntari, manageri, directori; Unitate sau Centru (lideri, voluntari, coordonatori), Grup (lideri, supraveghetori, voluntari, participanţi, tutori, staff). Sunt trei niveluri – Bronz, Argint şi Aur, la fiecare palier participanţii stabilindu-şi ţelurile. Vă pot spune, de exemplu, că voluntarii urmăresc felul în care poate fi ajutată comunitatea, atât prin vizite la persoane aflate în dificultate – nevoiaşe, cu dizabilităţi etc – cît şi, printre altele, cu muncă voluntară în spitale sau Centre Medicale”, a mai precizat prof. Virginia Şovoiu.
În martie 2015, s-a început promovarea, în ţară, a Programului, fiind vizate zone din Transilvania, în foarte scurt timp urmând să fie adus în atenţia publicului şi judeţul Dolj.