„Colibri într-un ACT”: „Un pariu care ne ridică foarte mult ambițiile și ne obligă”

0
376

Se spune că oamenii nu se întâlnesc întâmplător. Că o lege magică a universului face ca anume persoane să ne intersecteze calea. Aşa o fi trebuind să fie şi în cazul teatrelor „Colibri” şi „ACT”: mai întâi să se (re)cunoască şi să rezoneze, să împartă scena, apoi bucurie și emoție celor care – iarăși, poate nu întâmplător – dau o seară pentru un spectacol.

«Cu mari emoții și sfârșită de admirație în fața lui, i-am spus că mie mi-a marcat viața și cariera când l-am văzut în „Richard al III-lea”, la „Odeon”. A urmat o serie de spectacole (…), dar „Richard al III-lea” a fost de referință pentru mine. I-am mărturisit lucrul acesta. (…) Și am zis: de ce n-ar veni să joace și la noi? Și, de-acolo, așa, măreț cum îl vedeam eu, pus pe un piedestal, a răspuns foarte cald și firesc: „Da, de ce nu? Unde?”. M-am pomenit cu el la teatru, într-o zi…». Așa a început totul. Era în iunie 2014, la ședința solemnă de Zilele Craiovei, în cadrul căreia actorului Marcel Iureș îi era conferit titlul de „Cetăţean de Onoare” al orașului.

Adriana Teodorescu povesteşte şi acum cu bucurie și emoţie despre parteneriatul încheiat anul trecut între Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri” din Craiova și Teatrul „ACT” din București. Și mai ales despre întâlnirea cu Marcel Iureş. Actorul care, de-a lungul anilor, şi-a consolidat prestigiul la nivel naţional şi internaţional trecându-şi în filmografie numeroase proiecte ce implică nume de actori celebri de la Hollywood. Căci a jucat alături de Bruce Willis, Tom Cruise, Brad Pitt, Johnny Depp, dar le-a dat replica şi actorilor Morgan Freeman sau Antonio Banderas.

Da, actorul băileștean care, în 40 de ani de teatru, a avut „zeci, sute de nume”, după cum mărturisește cu sinceritate și șarm într-o reclamă recentă. „Aproape în fiecare seară a trebuit să port un nume nou… Sunt Cațavencu, am fost Hamlet, Richard al III-lea… Dar oricare ar fi numele personajului pe care îl joc, fie că e Ivan Turbincă, Henric al IV-lea, Moromete, eu pun suflet în el…”.

Pe 9 decembrie 2014, Teatrul „ACT” şi Marcel Iureş au adus primul spectacol la Craiova, în cadrul proiectului „Colibri într-un ACT”: „Absolut!”, după „Ivan Turbincă”, de Ion Creangă, în regia lui Alexandru Dabija. O reprezentaţie absolut extraordinară, căreia i-a urmat, pe 28 ianuarie a.c., „Dumnezeul de a doua zi”, în regia lui Claudiu Goga și scenografia lui Ștefan Caragiu, cu actorii Mirela Oprișor și Vlad Zamfirescu. «Ce îmi place cel mai mult la „ACT”? În primul rând, conceptul acestui teatru, în care și eu mă regăsesc. Unde valoarea și notorietatea unor actori, regizori, dramaturgi se întâlnesc cu deschiderea către valoarea care încă nu are notorietate. (…) Apreciez lipsa compromisurilor artistice. În același timp, faptul că sunt oameni foarte activi. Și de un profesionalism desăvârșit!», consideră Adriana Teodorescu, teatrolog și, din toamna anului 2013, manager al Teatrului „Colibri”.

Lună de lună, actorii Teatrului „ACT” vor juca la Craiova, iar februarie propune spectatorilor întâlnirea cu Adelaida Zamfira, Gheorghe Ifrim şi Florin Busuioc în „Fidelitate” de Chazz Palminteri, în regia lui Dragoș Campan și scenografia Mariei Dore. Va urma, pe 26 martie, „American Buffalo” de David Mamet, cu Gheorghe Ifrim, Vlad Zamfirescu şi Marius Florea Vizante (regia Cristi Juncu, scenografia Dan Titza). Iar pe 30 aprilie, Marcel Iureş va reveni la Craiova, împreună cu George Mihăiţă, în spectacolul „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?” de Cătălin Ştefănescu, după romanul „Moromeţii” de Marin Preda, o producţie a cărei premieră a avut loc în urmă cu un an, în regia lui Alexandru Dabija.

„Care îți dorești să fie cel mai mare câștig pe care publicul spectator să îl aibă în urma acestui parteneriat și acestor spectacole?”, o întreb pe Adriana Teodorescu, gândindu-mă la cei care au venit într-un număr deloc covârşitor la primele întâlniri de la Craiova cu Teatrul „ACT”. «Cel mai mult îmi doresc să ceară în continuare să vină aici spectacole bune. Să aibă verticalitatea să recunoască și să se manifeste decent când un spectacol nu le place, indiferent pe ce scenă se joacă. Și când ajung în București să caute Teatrul „ACT” de pe „Calea Victoriei”…».

Ochii văd, inima cere… am curaj, dar n-am putere!

În studenție, Adriana Teodorescu şi-a făcut veacul, cum se spune, prin Bucureşti, fiind absolventă a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ,,I.L. Caragiale” – Facultatea de Teatru, Secția Teatrologie (1992-1996). O perioadă de care îşi aminteşte cu plăcere, mai cu seamă că îşi îngăduia să nu rateze nici un spectacol. Atunci l-a descoperit și pe Marcel Iureş – prin ’92-’93 juca la „Bulandra”, apoi la „Odeon”. Mai târziu, după jumătatea anilor ’90, s-a bucurat de apariţia Teatrului „ACT” – cel dintâi teatru independent cu sală proprie din România postcomunistă – şi a primelor sale producţii.

Prin anii 2000, când a pus la Craiova bazele Asociaţiei Culturale „GAG”, Adriana Teodorescu şi-a dorit ca actorii bucureșteni să fie văzuți jucând și de publicul de aici. «Am vrut să îi invit cu „Creatorul de teatru”, un spectacol excepțional, pe care, din păcate, nu-l mai joacă. A fost în repertoriul lor 11 ani, dar în acest timp n-a avut loc să vină la Craiova… Nu am avut atunci puterea financiară să le facilitez prezența aici. Și mi-a părut foarte rău, pentru că, de fiecare dată când mă duceam la „ACT” și vedeam spectacole, mă gândeam ce frumos ar fi fost să vină și la Craiova. Nu s-a întâmplat. Sau s-a întâmplat abia acum…», povestește Adriana Teodorescu.

Într-un cadru solemn, dar pe un ton deloc ceremonios!

Scânteia care a declanșat colaborarea celor două teatre s-a produs în vara anului trecut, la şedinţa solemnă prilejuită de Zilele Craiovei, în cadrul căreia lui Marcel Iureş (născut la 2 august 1951, în Băileştiul Doljului) i-a fost conferit titlul de „Cetăţean de Onoare” al oraşului. Manager, de scurt timp, al Teatrului „Colibri”, Adriana Teodorescu şi-a luat atunci inima-n dinţi şi l-a abordat pe marele actor.

«Cu mari emoții și sfârșită de admirație în fața lui, i-am spus că mie mi-a marcat viața și cariera când l-am văzut în „Richard al III-lea”, la „Odeon”. A fost o serie de spectacole și la „Bulandra”… Îl văzusem şi la Liviu Ciulei în „Visul unei nopți de vară”, și în „Omor în catedrală” realizat de Măniuțiu, și în „Trei surori”, multe! Dar „Richard al III-lea” a fost spectacol de referință pentru mine. I-am mărturisit lucrul acesta. Şi că m-am bucurat foarte mult când s-a înființat Teatrul „ACT”. M-am bucurat foarte mult şi când l-am văzut la alte festivaluri, dar m-am bucurat cumva… cu ciudă! Și am zis: de ce n-ar veni să joace și la noi? Și, de-acolo, așa, măreț cum îl vedeam eu, pus pe un piedestal, a zis foarte cald și firesc: „Da, de ce nu? Unde?”. I-am explicat unde e „Colibri”. M-am pomenit cu el la teatru, într-o zi – pentru că vine foarte des la Craiova, având aici familie și prieteni –, și am stat mult de vorbă».

Aşa a apărut proiectul „Colibri într-un ACT”, în cadrul căruia, în perioadele ianuarie-iunie şi octombrie-decembrie 2015, în ultima săptămână a fiecărei luni, Teatrul „ACT” oferă la Craiova câte o reprezentaţie a unui spectacol aflat în repertoriul său.

Cine-a fost și ce-a ajuns Teatrul „ACT”

Înfiinţată în 1995, Fundaţia Art-Inter Odeon, devenită ulterior Fundaţia Teatrul ACT, a fost prima instituţie artistică non-guvernamentală din România. Scopul: amenajarea unui spaţiu propriu, multifuncţional, destinat spectacolelor de teatru, dans, muzică, film şi expoziţii. Şi l-a atins în septembrie 1998, când fundaţia a deschis un spaţiu underground în „Calea Victoriei” nr. 126. Instituţie culturală nesubvenţionată de stat, „ACT” se bazează pe contribuţii ale societăţii civile şi sponsorilor. Pe scena proprie au fost produse spectacole cu texte ale unor dramaturgi români, americani, ruşi, irlandezi, britanici, germani, unele în premieră absolută în România. Teatrul „ACT” a organizat şi găzduit workshop-uri şi conferinţe cu şi despre personalităţi teatrale din țară şi străinătate, precum și o serie de proiecte de muzică clasică şi jazz.

Prin ce se distinge „ACT”, în opinia managerului Teatrului „Colibri”, din multitudinea teatrelor private din capitală? «Îmi place în primul rând conceptul acestui teatru, în care și eu mă regăsesc. Unde valoarea și notorietatea unui actor ca Marcel Iureș – sau, din generația mai tânără, Vlad Zamfirescu, Andi Vasluianu, Marius Florea Vizante, Gigi Ifrim, Florin Busuioc, Mirela Oprișor și mulți alții – se întâlnesc cu deschiderea către valoarea care încă nu are notorietate. Indiferent cine a venit la „ACT” cu un proiect, cu o propunere – că a fost dramaturg, regizor, actor –, a fost primit, apoi analizat din punctul de vedere al valorii. Nu s-a ținut cont că este nu știu ce mare nume, că este fiul ori nepotul nu știu cui… Nu! Asta apreciez: lipsa compromisurilor artistice. Sunt de un profesionalism desăvârșit. În același timp, sunt oameni foarte activi. Îi văd cum se zbat… Ei nu primesc nici un ban de la buget, nu le asigură nimeni nici salarii, nici plata utilităților… În fiecare zi au grija zilei de mâine! Cu toate acestea, azi în vezi la Craiova, mâine la Slatina, apoi la Cluj… Aleargă, sunt vizibili, sunt apreciați, sunt premiați!».

Atenție, craioveni: spectacole 16+!

Invitaţi să vizioneze producţiile teatrului bucureştean din microstagiunea „Colibri într-un ACT” sunt, desigur, toţi craiovenii, dar în special adolescenţii şi tinerii, pe care instituţia şi-i doreşte în număr cât mai mare în sala de spectacol. Cu precădere celor de peste 16 ani li se adresează spectacolele marca „ACT”, lucru vizibil marcat și pe afișe. „Nu neapărat pentru că se vorbește licențios, că sunt gesturi sau imagini nepotrivite pentru cei sub 16 ani, ci pentru că spectacolele se adresează unui public care are capacitatea de a îngurgita ceea ce se întâmplă pe scenă”, explică managerul Teatrului „Colibri”. «Dincolo de umorul de situație sau de limbaj pe care l-au putut vedea în cel mai recent spectacol al Teatrului „ACT” prezentat aici, „Dumnezeul de a doua zi”, există niște drame, există momente în care te poți regăsi. Dar pentru asta îți trebuie și o minimă experiență de viață», adaugă aceasta.

Cu ce se aleg craiovenii din acest parteneriat public-privat? „În primul rând, cu spectacole pe care le merită”, consideră Adriana Teodorescu. «Pentru că publicul craiovean este unul destul de educat, având în vedere „antecedentele” Teatrului Național, unde în anii din urmă a putut să vadă spectacole extraordinare. Însă generațiile tinere n-au habar de lucrul acesta, nu au obiceiul mersului la teatru. Sau îl au doar sporadic. În Festivalul „Shakespeare”, de exemplu. Ori când mai vin spectacole din București – multe sușe și cabotinisme… Și aici este foarte merele pericol, pentru că tinerii pot să creadă că acela e teatrul de calitate. Nu, nu este! Acelea sunt niște compromisuri pe care „ACT” nu le face».

Rămâne să se întâmple: întâlniri cu liceeni şi o coproducţie

Microstagiunea Teatrului „ACT” la Craiova este „doar un punct din ceea ce înseamnă parteneriatul nostru strategic”, dezvăluie managerul Teatrului „Colibri”. Căci, pe lângă spectacole, instituţia îşi propune să organizeze întâlniri ale actorilor bucureşteni în licee craiovene – «un „cârlig” de a-i aduce pe tineri spre teatru», recunoaşte Adriana Teodorescu. De asemenea, spectacolele vor prilejui, la teatru, întâlniri cu tinerii care vor să-i cunoască pe protagoniştii spectacolelor. „Poate îi știu pe Vlad Zamfirescu sau pe Florin Busuioc de la televizor. Dar atunci vor putea să-i cunoască personal, ca artiști. Și cred că e foarte important pentru tineri… Dacă a ajuns acolo Florin Busuioc, de ce nu poate reuşi și un puști din Craiova…? Nu neapărat ca actor, dar în acest domeniu artistic!”. În plan se află şi o coproducţie „Colibri” – „ACT”, însă rămâne… să se întâmple, în 2015 sau 2016.

ADRIANA TEODORESCU, manager al Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri”:

«Mi-am dat seama că este nu numai pentru teatrul nostru, ca instituție, un pariu care ne ridică foarte mult și ambițiile, și dorințele și ne obligă să ajungem undeva, dar şi cât de mult ar însemna pentru craioveni, mai ales pentru tineri, să joace Teatrul „ACT” aici, pe scena de la „Colibri”. Pentru că toate producțiile lor se adresează tinerilor în special».

ADRIAN PETRESCU, coordonator proiecte – Teatrul „ACT”:

«Ne bucură mult acest parteneriat cu Teatrul „Colibri”, este și pentru „ACT” o premieră. Suntem onoraţi şi ne bucurăm pentru că putem prezenta publicului craiovean unele dintre cele mai reprezentative spectacole din repertoriul teatral bucureştean: „Ivan Turbincă”, „American Buffalo”, „Cockoși” sau „Amalia respiră adânc”. Apreciem efortul celor de la „Colibri”, sperăm să o facă şi publicul. Acest eveniment îi este dedicat».

Joi, 26 februarie, ora 19.00:

„FIDELITATE”, de Chazz Palminteri

Cu: Adelaida Zamfira, Gheorghe Ifrim, Florin Busuioc

Regia: Dragoș Campan

Scenografia: Maria Dore

Durata: 80 min. (fără pauză)

Data premierei: 23 iunie 2012

Un asasin plătit, victima sa și un soț care neagă orice implicare. Tony, dator vândut la mafia italiană este angajat să o ucidă pe Maggie. Maggie, nevastă depresivă oprită să se sinucidă ca să fie asasinată. Jack, soțul care l-a angajat pe Tony sau doar o victimă la rândul lui? Cine a angajat pe cine? Tony e cu adevărat un asasin? Jack este un criminal cu sânge rece sau soțul încornorat? Oare Tony și Maggie au un plan să stoarcă bani de la Jack? Și, până la urmă, cine o să moară?… O poveste americană… dar și o analiză plină de vigoare și umor a vieții de cuplu.

Această piesă este pentru prima oară pusă în scenă în România. Există numeroase montări pe scenele americane, precum și o ecranizare de succes în regia lui Paul Mazursky avându-l în distribuție chiar pe autorul acestei piese, Chazz Palminteri (Tony), care joacă alături de Cher (Margaret) și Ryan O’Neal (Jack Connor). „Poveste din Bronx” este filmul care-l aduce pentru prima dată pe Chazz Palminteri în atenția publicului larg și în calitate de scenarist și dramaturg. (Dragoș Campan)

Joi, 26 martie, ora 19.00

„AMERICAN BUFFALO”, de David Mamet (traducerea: Bogdan Budeş)
Cu: Gheorghe Ifrim, Vlad Zamfirescu, Marius Florea Vizante

Regia: Cristi Juncu

Scenografia: Dan Titza

Durată: 130 min. (fără pauză)

Data premierei: 17 februarie 2005

Este foarte puţin probabil să mai întâlneşti un text atât de amuzant, la limita dintre absurd şi comedie, care articulează atât de bine lumea marginalilor, a şuţilor, parodiind-o din interior, analizând pe îndelete mecanismele de gândire a unor tâlhari care pun la cale o „mare” lovitură.

În piesa apărută în 1975 şi jucată prima oară la Chicago, autorul american David Mamet a făcut o radiografie de profunzime a limbajului acestei categorii pestriţe. Vocabularul colorat, plin de cuvinte deocheate, este dublat de atitudini corporale care îi diferenţiază de muritorii de rând pe cei care cred că învârtesc lumea pe degete.

„American Buffalo”, montarea lui Cristi Juncu de la Teatrul „ACT”, este genul de spectacol pe care ţi-ai dori să-l vezi de mai multe ori. La final îţi dai seama că eşti un tâlhar, ca şi cei de pe scenă, pentru că le-ai furat, ca spectator, cele mai frumoase momente din carieră şi ai fugit repede acasă, ca să le pui într-un seif. (Dan Boicea)

Joi, 30 aprilie, ora 19.00

„PĂI… DESPRE CE VORBIM NOI AICI, DOMNULE?”, de Cătălin Ştefănescu, după romanul „Moromeţii” de Marin Preda

Cu: Marcel Iureş şi George Mihăiţă

Regia: Alexandru Dabija

Coloana sonoră: Ovidiu Păcurar

Muzica: Răzvan Mirică

Durată: 75 min. (fără pauză)

Data premierei: 3 martie 2014

Nu prea știu cum e să vorbești despre țărani într-o lume care are „casă la țară”. Nu prea știu cum e să fii mare scriitor când „intri în manuale”. Sau când breasla te tot propune la premiul Nobel. Fiecare cultură cu mâncărurile și creatorii ei. Mi-e frică de țărani și de dramaturgia contemporană. Pe de altă parte, am vrut dintotdeauna să văd la „ACT” o piesă cu țărani. Și uite că am parte de ea. Mă bucur, ăsta e cuvântul. Mă bucur de piesa lui Cătălin Ștefănescu, de fabulosul roman al lui Preda, de actorii George și Marcel. Așa e la noi, ne bucurăm de toate prostiile. (Alexandru Dabija)