Rectorul Universităţii din Craiova, prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor: „În 2015 vom continua să ne dezvoltăm capacităţile de cercetare”

0
206

Conducerea Universităţii din Craiova a dorit ca la finele acestui an să aibă o întâlnire cu jurnaliştii din Craiova pentru a prezenta câteva din proiectele finalizate, dar şi pentru a marca ceea ce doreşte să facă în anul viitor. Cercetarea ştiinţifică pare să fie direcţia pe care va merge mediul academic din Craiova în anii următori, activitatea didactică fiind la fel de importantă, dar are o legătură strânsă cu schimbarea demografică a populaţiei şcolare. Prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor a mulţumit cu această ocazie jurnaliştilor pentru modul în care au reflectat cu obiectivitate toate activităţile Universităţii din Craiova.

Rectorul Universităţii din Craiova, prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor, a precizat la întâlnirea cu jurnaliştii că numărul universităţilor este mult prea mare comparativ cu populaţia ţării, care este în scădere. „Vorbim de 49 de universităţi de stat şi vreo alte 35 universităţi private. Un sistem de învăţământ foarte stufos, care nu răspunde unei cerinţe reale. De aceea lucrurile merg cum merg, populaţia şcolară este într-o scădere dramatică, mulţi nu mai vor să facă studii superioare, ci optează pentru studii profesionale sau pleacă în străinătate, fiind convinşi că acolo învăţământul este mai de calitate, dar e doar părerea lor. Există o anumită impresie creată de către politicienii care au condus destinele învăţământului românesc în ultimii ani, că învăţământul românesc este mai slab decât învăţământul din alte ţări. Şi în acest context, Universitatea din Craiova vă mulţumeşte că aţi înţeles care este contextul şi aţi reflectat pozitiv cele mai multe activităţi pe care Universitatea le-a desfăşurat în acest an”, a spus prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor.

„Noi încercăm să oferim acele specializări pe care practica le aşteaptă”

Rectorul Universităţii a subliniat faptul că întreaga conducerea a mediului academic din Craiova încearcă să dezvolte cât mai bine un învăţământ de bună calitate, oportunităţi diverse şi condiţii de studii la nivel european. Totodată, prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor a vorbit şi despre o corelare a specializărilor cu cerinţa pieţei muncii, care parcă se schimbă cam des faţă de modul în care Universitatea reuşeşte să scoată specialişti, ingineri profesionişti. A vorbit şi despre programele cu finanţare europeană, precum şi despre planul de modernizare a infrastructurii de cercetare. „Noi încercăm să oferim acele specializări pe care practica le aşteaptă. Se spune întotdeauna despre învăţământul românesc că dă diplome dar nu este conectat cu cerinţele de pe piaţa muncii. Noi avem până în acest moment 11 programe finanţate de Uniunea Europeană, prin Programul de Dezvoltare a Resurselor Umane, 11 programe care finanţează practica studenţilor noştri, aproape toţi studenţii Universităţii sunt implicaţi într-unul dintre aceste programe. Proiectele de practică, proiectele de burse doctorale şi postdoctorale însumează 5 milioane de euro pentru un an şi jumătate. De când am început fiinţarea lor, atât au mai rămas din exerciţiul financiar 2007-2013, prelungit până în 2015. Am încercat să conectăm Universitatea cu cerinţele pieţei muncii. Acum care este rezultatul e greu de estimat pentru că vedeţi cum se comportă la noi piaţa muncii. Nouă ni se cere să pregătim ingineri pe o anumită specialitate, dar nouă ne ia cinci ani să-i pregătim şi când termină studentul facultatea, angajatorul vrea alt inginer. Practic şi ei trebuie să aibă o proiecţie pe o perioadă mai lungă, eu am discutat cu multe firme mari, la toate forumurile economice la care am luat parte, când am discutat despre polii de competitivitate şi de fiecare dată le-am spus că trebuie împreună să facă o strategie de personal pe termen mediu, pentru că altfel noi nu suntem capabili să le oferim forţa de muncă pe care şi-o doresc dacă ei schimbă cerinţa la fiecare trei luni. Practic, ei trebuie neapărat să facă un plan de dezvoltare pentru ca noi să putem să răspundem în timpul util, necesar, pentru a construi un specialist. Nu poţi să-l construieşti în jumătate de an. S-au mai făcut prin anii 1950, la Şcoala de Partid, un curs de 6 luni şi îi scotea judecători. Nu trebuie să ne întoarcem acolo. Iar Universitatea încearcă. Acum că reuşeşte sau nu să răspundă tuturor cerinţelor, rămâne să judece istoria sau dumneavoastră”, a subliniat rectorul Universităţii.

Universitatea din Craiova, vector de educaţie al regiunii

Universitatea din Craiova este a 6-a din ţară ca număr de studenţi şi este a 4-a universitate ca număr de studenţi care plătesc taxe pentru a face studii la Craiova. Prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor a subliniat că Universitatea din Craiova se străduieşte să fie un vector de educaţie al regiunii şi speră că reuşeşte. „Acest indicator este important pentru a înţelege calitatea universităţii, pentru că aceşti studenţi preferă să plătească taxe aici decât să studieze la alte universităţi pe bugetul de stat. Universitatea a încercat să-şi dezvolte infrastructura, infrastructura de cercetare, în primul rând. Mă refer la cazare şi masă pentru studenţi şi apoi infrastructura de învăţământ. Cum ştiţi deja avem un proiect foarte mare pentru realizarea unei infrastructuri de cercetare inginerie aplicată proiectul va fi finalizat în luna martie 2015. Clădirea acelui Centru de Cercetări Integrat este deja finalizată, aparatura care va servi cercetărilor şi care costă aproximativ 12 milioane de euro este aproape în totalitate contractată pentru a dota laboratoarele. Continuăm cu un proiect care beneficiază de o finanţare europeană de aproximativ 8 milioane de euro, pentru a realiza un Centru de Cercetări pentru Facultatea de Mecanică. Este vorba de o clădire de laboratoare pentru licenţe şi master şi de cercetare, care însumează  4600 de metri pătraţi. Pe lângă această investiţie în infrastructura de cercetare se investeşte şi într-un cămin pentru studenţi – Căminul nr 8, care va fi modernizat. Se investeşte şi în spaţiile de învăţământ ale Facultăţii de Mecanică. Se construieşte o Aulă a acestei Facultăţi pentru ca studenţii să beneficieze de condiţii la standarde europene”, susţine rectorul Universităţii din Craiova.

„A investi în infrastructură înseamnă a crea posturi de cercetători”

Ca proiect de viitor, Universitatea va merge în aceeaşi direcţie, de încurajare a capacităţilor ei de cercetare. „În primul rând, pentru că noi considerăm, şi Senatul a aprobat această politică, eu personal consider că e mult mai bine să ne dezvoltăm capacităţile de cercetare, decât să atragem studenţi în număr foarte mare, având în vedere structura demografică a României şi evoluţia apetitului elevilor pentru studii universitare, cred că e mai important să ne axăm pe viitor mai mult pe cercetare decât pe activitatea didactică, dar fără o neglijăm desigur, pe aceasta. Estimăm că în exerciţiul financiar următor al Uniunii Europene, având în vedere creşterea bugetului pentru cercetare,  Universitatea din Craiova va atrage dublu sumelor pe care a reuşit să le atragă în exerciţiul financiar 2007-2013. A investi în infrastructură înseamnă a crea posturi de cercetători la Universitate, tinerii noştri colaboratori vor putea să se axeze în acest fel mai mult pe activitatea de cercetare, grevaţi de activitatea directă cu studenţii”, susţine prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor.

Se va înfiinţa un liceu industrial în limba franceză

Un alt proiect în care se va implica Universitatea din Craiova este un proiect  ce constă în a înfiinţa un liceu industrial în limba franceză la Craiova, sub egida Universităţii în colaborare cu Agenţia Universitară a Francofoniei (AUF). „Am avut deja o întâlnire de lucru cu directorul Biroului pentru Europa Centrală şi Orientală al AIF şi am căzut de acord  asupra acestei idei în principiu şi am avut întâlniri şi cu reprezentanţii Ambasadelor francofone. AUF a avut deja contacte cu Ambasadele Franţei, Belgiei, Elveţiei şi Canada la Bucureşti. Universitatea vrea în felul acesta să crească nivelul învăţământului preuniversitar din zonă, implicându-se direct în acest tip de învăţământ”, a spus rectorul Universităţii.

Urmează Craiova…

Conducerea Universităţii consideră că implicarea mediului academic în acest proiect de realizare a unui liceu internaţional va plasa Craiova pe harta acestor instituţii de învăţământ preuniversitar internaţionale în România. „Bucureştiul are un astfel de învăţământ. De asemenea şi Iaşul, Clujul, Sibiul şi Timişoara. Craiova nu are un astfel de liceu. A avut la un moment dat în istoria sa un liceu cu predare în limba franceză. Este vorba de Liceul Elena Cuza, acum nu mai are şi Universitatea vrea să construiască un astfel de liceu în colaborare cu AUF şi Ambasada ţărilor francofone. Deocamdată ne gândim la un liceu francofon. Apoi mai vedem dacă putem să facem ceva similar şi în limba engleză într-o perioadă următoare. Cred că trebuie să trecem printr-un proces major de reaşezare, la nivelul învăţământului superior având în vedere ceea ce vă spuneam mai devreme şi anume scăderea populaţiei şcolare. Avem în clasa a IX-a, anul acesta cam jumătate din câţi elevi au absolvit anii trecuţi liceu, un anumit val de scădere a cererilor pentru învăţământul universitar va veni probabil peste patru ani, de aceea Universitatea trebuie să insiste pe programele de cercetare ştiinţifică. Şi vă asigur atât pe dumneavoastră, cât şi întreaga comunitate, că Universitatea din Craiova este pregătită să facă aceste schimbări pentru a face faţă noilor cerinţe de pe piaţa muncii şi noilor schimbări demografice”, a precizat prof. univ. dr. Dan Claudiu Dănişor.

„Este foarte important să ne implicăm!”

Pe de altă parte, Universitatea participă şi la Programul „Adoptă un liceu”, împreună cu câteva întreprinderi mari din zonă, contribuind astfel la retehnologizarea şi optimizarea ofertei educaţionale a Liceului Auto. „Având nevoie de personal în acest domeniu, în Craiova, prezenţa unor mari producători de automobile, prezenţa unor producători de componente pentru autoturisme, prezenţa unor firme care produc înaltă tehnologie în acest domeniu, cred că este foarte important ca noi să ne implicăm şi în învăţământul preuniversitar şi să punem la dispoziţia şi experienţa cadrelor noastre didactice şi laboratoarele Universităţii. Laboratoare care vor fi din ce în mai bine dotate prin programele cu finanţare naţională şi europene”, a subliniat rectorul Universităţii.