În majoritatea statelor membre, numărul european de urgenţă 112 continuă să fie accesibil numai prin mijloace vocale, excluzând milioane de persoane, cum ar fi utilizatorii surzi, cu deficienţe de auz şi de vorbire, de la utilizarea serviciilor de urgenţă. Deşi statele membre sunt obligate să asigure accesul echivalent al persoanelor cu dizabilităţi la serviciul 112, Comisia Europeană nu are încă un plan de acţiune care să garanteze aplicarea integrală a legislaţiei UE, după cum reiese din scrisoarea transmisă de vicepreşedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, deputatului european Marian-Jean Marinescu.
Vicepreşedinte al Grupului Partidului Popular European, Marian-Jean Marinescu, a iniţiat, în 2011 o declaraţie prin care cerea Comisiei să ia măsuri care să asigure accesul deplin al tuturor utilizatorilor la serviciile 112. Declaraţia a fost semnată de 483 de europarlamentari şi a fost adoptată de Parlamentul European. Parlamentul a cerut insistent Comisiei Europene, în mai multe rânduri, luarea unor măsuri legislative şi de standardizare care să permită accesul persoanelor cu dizabilităţi la numărul 112. Datele publicate în acest an în raportul Comisiei nu arată îmbunătăţiri în ce priveşte accesibilitatea serviciului: numai în 12 state membre există şi alte mijloace de apelare a numărului 112, cum ar fi SMS-urile, textul sau apelurile video. „Au trecut deja doi ani de la prima sesizare a Parlamentului pe acest subiect. Am cerut recent Comisiei un răspuns cu privire la cursul solicitărilor Parlamentului şi la propunerile pe care le are pentru a soluţiona această chestiune. Din răspunsul primit rezultă că nu există încă un plan de acţiune în acest sens, deşi situaţia contravine directivei europene şi afectează milioane de cetăţeni din întreaga Europă”, a declarat europarlamentarul PDL Marian-Jean Marinescu.
Punerea în aplicare a unor tehnologii de nouă generaţie
Din răspunsurile primite de la statele membre se constată faptul că cerinţele noului cadru legislativ nu sunt încă puse în aplicare integral, iar statele membre trebuie să intensifice şi să accelereze eforturile lor. Aceasta este de fapt precizarea făcută de vicepreşedinte Neelie Kroes. La rândul ei, şi Comisia Europeană face câteva precizări. „Pe baza datelor primite de la statele membre, Comisia va decide asupra acţiunilor ulterioare, astfel încât să asigure aplicarea eficientă a cadrului de reglementare al UE…”. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a spus că pe lângă problema accesibilităţii scăzute a sistemului, sunt şi alte aspecte la care trebuie lucrat. „De exemplu, punerea în aplicare a unor tehnologii de nouă generaţie, precum şi a criteriilor obligatorii de acurateţe şi fiabilitate pentru localizarea apelantului. Sunt măsuri solicitate de Parlament în repetate rânduri, dar care întârzie să fie aplicate. De asemenea, trebuie crescut gradul de informare al publicului cu privire la numărul 112. În acest moment, mai puţin de o treime din cetăţenii europeni sunt familiari cu acest număr care le poate salva viaţa”, a spus Marian-Jean Marinescu.
Vicepreşedintele EPP: „Comisia trebuie să facă toate demersurile care se impun pentru ca statele membre să îşi îndeplinească obligaţiile, presându-le să ia măsurile necesare. Numai astfel sistemul 112 poate deveni într-adevăr funcţional. Ca gardian al tratatelor comunitare, Comisia are această îndatorire”.