Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj: „Da, se munceşte la Ford, se lucrează cu putere!”

0
278

Reprezentanţii companiei Ford la Craiova au prezentat, ieri, autorităţilor publice locale şi judeţene stadiul implementării investiţiilor în compania americană şi timpii estimaţi pentru lansarea producţiei. Cu această ocazie au fost invitaţi să viziteze fabrica preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, şi viceprimarul municipiului Craiova, Teodor Sas. Iniţiativa oficialilor Ford a venit la doar câteva zile după ce Ministerul Finanţelor Publice a sistat ajutorul de stat oferit companiei americane, principalul mo­tiv al acestei măsuri fiind faptul că ame­ricanii nu şi-au respectat obligaţiile pri­vind volumul pro­ducţiei. Până in 2012, Ford ar fi trebuit să primească ajutoare în valoare totală de 143 mil. euro. Ca să obţină aceşti bani, americanii ar fi trebuit să asambleze la Craiova 250.000 de maşini pe an, nu 5.000, câte au produs până în prezent.

Conducerea Ford le-a prezentat oficialităţilor locale toate halele modernizate şi liniile de producţie, precum şi stadiul investiţiilor furnizorilor Ford  în curtea interioară a uzinei, ultimul venit fiind firma Cooper Standard, din SUA. Tot ieri, oficialii Ford au prezentat şi programul de dezvoltare a resurselor umane, susţinând o idee mai veche, şi anume că, începând cu luna viitoare, se vor angaja câte 50 de salariaţi pe săptămână. Această acţiune vine la doar câteva zile de când Ford Motor Company a înregistrat, la Biroul American pentru Patente, numele de B-Max, acesta fiind primul pas în ceea ce priveşte lansarea pe piaţa nord-americană a primului Ford modern produs în România, la Craiova. Ford B-Max ar fi astfel primul automobil produs în România şi exportat în SUA.

Au fost prezentate primele două modele-teste

Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, a precizat că a văzut deja primele exemplare din noul B-Max, două la număr, care sunt deja asamblate, dar nevopsite, fiind vorba de versiuni de teste, în timp ce producţia de serie urmează a fi demarată oficial la începutul anului viitor, urmând ca până în 2013 capacitatea de producţie să urce la 300.000 de unităţi, iar producţia efectivă la cel puţin 200.000 de maşini. Astfel, noile termene prezentate de Ford pentru începerea producţiei sunt martie 2012 pentru intrarea în fabricaţie a motorului Fox – propulsor de un litru în trei cilindri conceput de inginerii Ford, respectiv mai 2012  pentru începerea producţiei la modelul Ford B-Max, maşina care urmează să fie produsă la Craiova.

„A fost o vizită informală, organizată de oficialii Ford. Aşadar, am fost împreună cu domnul Sas şi cu toată conducerea uzinei Ford. A fost extrem de interesant pentru mine, deoarece vin în această fabrică după 10 luni şi am putut să constat schimbările care au avut loc în această perioadă. S-a lucrat foarte mult la infrastructură, adică au făcut ceea ce nu au făcut înainte cei de la firma sud-coreană. Practic, au schimbat tot ce era vechi. Am văzut hale pline, deoarece cu zece luni în urmă le văzusem goale…”, a mai spus reprezentantul administraţiei publice judeţene.

340 de roboţi au fost deja montaţi pentru asamblare

Preşedintele CJ Dolj consideră că invitaţia companiei Ford a avut drept scop şi diseminarea de către oficialităţile locale a unui mesaj pozitiv, încurajator către Guvernul României, dar mai ales către comunitate. „Am văzut montaţi cei 340 de roboţi, am văzut câteva lucruri cu adevărat speciale: locul unde se va fabrica motorul acestei maşini – un motor de 120 de C.P. şi de un litru, cu un consum minim de combustibil şi, din câte mi s-a explicat, va fi montat pe opt modele de maşini în lume, inclusiv în Spania, SUA şi Mexic. Am văzut investiţii impresionante, iar dacă ar fi să ne luăm după cele 675 de milioane de euro pe care firma Ford ar fi trebuit să le investească aici, putem să vorbim oficial de peste de 350 de milioane de euro comunicaţi în luna iunie către Guvernul român, dar au mai fost sigur şi alte milioane de euro. Important este mesajul pe care trebuie să-l dăm către toată lumea, către toţi doljenii care au o mare aşteptare de la această fabrică: da, se munceşte la Ford, se lucrează cu putere; da, a apărut primul model şi suntem mândri să spunem asta alături de muncitorii de la Ford. Aşa că se fabrică în întregime şi la Craiova”, a precizat Ion Prioteasa.

Modelul este considerat chiar peste ceea ce se făcea în Germania

Până în prezent oficialii Ford au subliniat că B-Max va fi lansat pe piaţa europeană, principalele pieţe fiind Germania, Franţa şi Marea Britanie, dar trendul de downsizing din SUA ar putea atrage şi modelul produs în România. Principalul avantaj al lui B-Max îl reprezintă motorul supraalimentat în trei cilindri de 1,0 litri de tip EcoBoost, care va fi disponibil în trei trepte de putere între 120 şi 160 CP. Mai mult, oficialii Ford au confirmat oficial că 90% din gama de motoare EcoBoost va fi disponibilă şi în America de Nord până în 2013. „Modelul este considerat chiar peste ceea ce se făcea în Germania şi muncitorii de aici sunt şi ei foarte mulţumiţi şi vedem un viitor strălucit acestei mari investiţii care e Ford. Am văzut cu această ocazie şi cele opt fabrici care sunt amplasate aici, în curtea interioară a fabricii, deci nu mai există nici un fel de dubiu că sunt aici. Au în prezent peste 900 de angajaţi şi anul viitor vom vedea o maşină nouă la Craiova. Nu am testat noua maşină, însă am văzut caroseria, am văzut bordul. Am stat de vorbă cu muncitorii din această secţie, ne-au dat explicaţii şi credem că este o maşină competitivă şi sigur îşi va găsi un loc foarte important în economia românească, pe piaţa românească, cât şi pe piaţa europeană…”, a mai spus Ion Prioteasa.

Invitaţii-surpriză pentru oficialităţile locale

În perioada 2008-2012, MFP avea programat să dea companiei Ford ajutoare de stat în valoare totală de 143 mil. euro. În urmă cu câteva zile, MFP a anunţat că a sistat plata acestor ajutoare către Ford. Până acum, compania americană a primit o sin­gu­ra tranşă, de 17,5 mil. euro, pentru in­ves­tiţiile realizate în anul 2009. Până în anul 2012, Ford ar fi trebuit să investească la Craiova 675 mil. euro pentru a primi aju­toa­rele de stat de 143 mil. euro. Cu toate că pro­ducătorul ame­rican se angajase să fabrice, după patru ani de la preluarea efectivă a fabricii, 250.000 de maşini pe an, până acum a asamblat aproximativ 5.000 de autoutilitare uşoa­re Ford Transit Connect. În anul 2007 Ford a prelu­at  72,4 din acţiunile Auto­mo­bile Craiova pentru 57 de mil. euro, contractul de privatizare propriu-zis fiind semnat în 2008. „Sincer, noi nu am fost pregătiţi pentru această vizită şi faptul că de câteva zile am fost sunaţi să fim pregătiţi să fim la o oră fixă aici, poate să fie în legătură şi cu acest lucru. Eu pot să afirm însă că ne-a făcut foarte bine această vizită şi că plecăm mult mai încrezători, că şi noi putem să dăm un semnal către statul român, către muncitori şi, mai ales, către doljeni că nu sunt sincope, că se lucrează şi că maşina va ieşi la termen, că se vor face toate investiţiile pe care Fordul şi le-a propus. Deci nu avem nici un motiv de îngrijorare, să putem spune că ceva nu se va face la timp…”, a mai subliniat Ion Prioteasa.

Municipalitatea, interesată de furnizorii Ford

Prezent la întâlnire, viceprimarul Teodor Sas a făcut mai multe aprecieri pe seama investiţiilor făcute de furnizorii Ford, pe care i-a încurajat şi a spus că aceştia vor aduce în perioada imediat următoare mai multe locuri de muncă. „Vor mai fi şi alţi furnizori care vor veni în jurul fabricii Ford, în afară de cei vizitaţi astăzi (n.r. – ieri). Ideea este că aceşti furnizori trebuie să fie cât mai aproape de fabrica Ford, noi ne dorim ca toţi furnizorii Ford să fie în municipiul Craiova. Un lucru foarte important este că am vizitat astăzi (n.r. – ieri) furnizorii Ford care sunt locaţi în incinta fabricii. Sunt opt furnizori, împreună asigură aproape 1.000 de locuri de muncă, deci un lucru extrem de important. Iar ceea ce ne-au asigurat oficialii Ford în urma vizitei este că atât începerea producţiei de autoturisme, cât şi de motoare se va face începând de anul viitor, conform calendarului stabilit, fără nici un fel de întârzieri. Odată începând producţia, treptat-treptat vor fi noi locuri de muncă, atât datorită furnizorilor, cât şi fabricii Ford. Ceea ce e important e că acest model se va vinde nu doar în România, ci şi în afara României, chiar şi în America…”, a mai spus viceprimarul Craiovei.

LAURA MOŢÎRLICHE şi MARGA BULUGEAN