Într-o vreme în care publicitatea a devenit de-a dreptul agasantă, asaltându-ne în spaţiul public, la TV, pe Internet, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” din Craiova îşi promovează spectacolele prin… două afişe! De neînţeles, unul dintre ele îşi are locul la fostul sediu, pe care instituţia l-a părăsit încă din 2006! Celălalt de-abia se iţeşte dintre panourile şi bannerele imense amplasate la Teatrul Liric, acolo unde, de-o vreme, din lipsa unei scene proprii, păpuşarii craioveni oferă reprezentaţiile. N-au parte de nici un fel de mediatizare nici evenimente cu mare priză la public, precum cele dedicate Zilei Internaţionale a Copilului – 1 Iunie. Nici o vorbă despre aşa ceva măcar pe site-ul teatrului, şi acesta recent funcţional, www.teatrulcolibri.ro! Lipsa totală de interes pentru promovarea cel puţin la nivel local a imaginii şi activităţii instituţiei – în fapt, un defavor făcut teatrului, în ansamblu, dar mai cu seamă merituoşilor ei slujbaşi, actorii – pare să nu deranjeze pe nimeni, de ani buni. Din contră, a fost încurajată prin prelungirea mandatului managerului Doina Rodica Berceanu, după un concurs discutabil, organizat în februarie-martie a.c., despre care am scris la vremea respectivă. Practic, Doina Rodica Berceanu a fost creditată să facă ceea ce n-a reuşit – adică n-a fost capabilă – din 2006 până în prezent!
În timp ce panourile şi bannerele îţi fură privirea pe orice stradă, flyere şi pliante te aşteaptă inclusiv în cutia poştală ori „spânzurate” de clanţa uşii de acasă, iar pe site-urile şi reţelele de socializare sunt făcute cunoscute, cu mult timp înainte de a se întâmpla, o mulţime de evenimente, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” din Craiova a rămas deficitar la capitolul promovare. Nici vorbă ca spectacolele instituţiei – şi aşa doar patru într-o lună, numai sâmbăta la prânz – să fie anunţate cu surle şi trâmbiţe! Nici vorbă de panouri publicitare amplasate central ori de banalele afişe care să împânzească oraşul, vestind, spre bucuria celor mici, întâlnirea cu personaje de poveste!
I-a luat şase ani să creeze un site web!
Printr-o minune, am zice, de scurt timp instituţia beneficiază de existenţa unui site – deziderat al noului mandat al Doinei Rodica Berceanu, exprimat în proiectul de management depus şi evaluat cu prilejul concursului organizat de municipalitate între 22 februarie şi 15 martie a.c. şi aprobat în şedinţa de Consiliu Local din 26 aprilie a.c.: «În anul 2012 ne propunem să realizăm un site al instituţiei pentru a satisface necesităţile celor interesaţi de activitatea artistică a colectivului nostru, facilitându-le obţinerea informaţiilor dorite», notează managerul. Şi reia câteva pagini mai încolo: «Se va construi imaginea teatrului cu ajutorul site-ului, care va fi principalul promotor al evenimentelor artistice, acordându-se atenţie în alegerea imaginilor reprezentative». Lăsând la o parte exprimarea, ne întrebăm de ce managerului Doina Rodica Berceanu i-a luat şase ani să decidă crearea unei banale pagini de Internet pentru promovarea activităţii teatrului. Nepriceperea şi dezinteresul să fie răspunsul?
Şi tot de şase ani caută locuri bune pentru afişaj!
Proiectul de management în discuţie – postat pe site-ul Primăriei Craiova –, cu care Doina Rodica Berceanu a „impresionat”, pare-se, la concurs, continuă în aceeaşi notă, livrând promisiunea unor angajamente mărunte. În fapt, un program de manageriat al Teatrului „Colibri” pe care, dacă măcar am suspecta-o de vreo competenţă în această privinţă, ar fi trebuit să-l pună în practică încă din primul moment al primului său mandat, început în 2006. An în care a făcut saltul de la poziţia de sufleur al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” la cea de conducere a unei instituţii de cultură.
«Se va îmbunătăţi promovarea imaginii teatrului prin realizarea de afişe de înaltă ţinută grafică, bannere, flyere şi prin identificarea de noi locuri de afişaj. Pentru fiecare eveniment cultural în parte se va creiona o strategie de promovare specifică», scrie managerul la capitolul Participarea instituţiei la programe/proiecte europene/internaţionale (pagina 5). «Prezentarea activităţii teatrului se va realiza prin mijloace diverse: tipărituri, afişe, casete, DVD-uri. Spectacolele teatrului şi celelalte manifestări artistice vor fi popularizate în presă şi la televiziune, prin comunicate, interviuri, reportaje, conferinţe de presă», adaugă la capitolul Strategia artistică (pagina 19). Pentru a treia oară, la capitolul Alte activităţi specifice instituţiei planificate pentru perioada de management, se subliniază: «Se vor identifica noi posibile locuri de afişaj în oraş, pentru ca spectacolele teatrului să fie mai bine cunoscute de către public» (pagina 22).
Premiera spectacolului „Sarea în bucate”, promovată prin… două afişe
Nu insistăm asupra numărului conferinţelor de presă organizate de managerul Doina Rodica Berceanu timp de mai bine de şase ani, căci n-a fost decât una: în octombrie 2011, la sediul Departamentului de Teatru al Universităţii din Craiova, având ca temă Zilele Teatrului „Colibri”. Nici asupra „afişelor de înaltă ţinută grafică” şi a „noilor posibile locuri de afişaj” – referire aproape obsesivă şi cel puţin jenantă pentru un manager care, repetăm, şase ani a condus o instituţie de cultură. Ne oprim însă asupra modului de promovare a celei mai recente premiere a Teatrului „Colibri” – „Sarea în bucate”, după un basm de Petre Ispirescu, care a avut loc pe 7 aprilie a.c. şi despre care craiovenii au putut afla graţie a… două afişe.
Ca şi în cazul altor reprezentaţii ale instituţiei, unul şi-a găsit locul la fostul sediu, de pe strada „Al. I. Cuza”, pe care teatrul l-a părăsit încă din anul 2006.
Altul – mult spus afiş, de fapt o coală A4 imprimată cu programul de spectacole al lunii – s-a pierdut printre panourile de mari dimensiuni amplasate în faţa Teatrului Liric „Elena Teodorini”, anunţând evenimentele artistice ale acestei instituţii, pe a cărei scenă au loc, de câţiva ani, spectacolele păpuşarilor craioveni.
***
Pentru că tot se apropie 1 Iunie – Ziua Internaţională a Copilului, poate vă întrebaţi care va fi programul de activităţi pe care îl vor oferi artiştii Teatrului „Colibri”, dacă va fi vreunul. Nici o şansă să-l aflăm de pe-acum, nici măcar de pe site-ul instituţiei! Aşadar, cu alte cuvinte, managerul ne-a cam lăsat cu necesităţile… nesatisfăcute! Nutrim însă convingerea că peste trei ani site-ul cu pricina va fi într-adevăr „principalul promotor al evenimentelor artistice”, iar cele mai bune locuri pentru afişaj din urbe vor fi fost de mult ocupate. Totodată, n-avem nici o îndoială că acestea vor figura la capitolul „cele mai importante realizări” ale managerului Doina Rodica Berceanu, înscris în cursa pentru al patrulea mandat la conducerea Teatrului de păpuşi craiovean!
La ce ar trebui să vă mai aşteptaţi din partea managerului Doina Rodica Berceanu – pe plan artistic, desigur –, conform proiectului său de management pentru perioada 2012-2014? «În spaţiul închiriat în care se desfăşoară activitatea economică şi administrativă a instituţiei (n.r. – situat pe strada „Împăratul Traian” nr. 28-30, unde, apropo, nu se află nici măcar un afiş de promovare a unui spectacol şi pentru care municipalitatea plăteşte o chirie lunară de aproximativ 10.000 de lei noi) se vor realiza extinderi, precum şi îmbunătăţirea funcţionalităţii spaţiilor, iar în spaţiul curţii, în care s-a amenajat un teatru de vară, se vor organiza spectacole, diverse acţiuni culturale, în perioada caldă». Dacă Doina Rodica Berceanu n-a simţit pe propria-i piele că a sosit „vremea caldă”, o anunţăm că e primăvară spre vară şi, exceptând ultimele zile, temperaturile au urcat deja la 30 de grade…
«Se va urmări sporirea vizibilităţii instituţiei în peisajul cultural naţional şi internaţional», îşi propune Doina Rodica Berceanu pentru următorii trei ani. Asta probabil după ce se vor depune eforturi considerabile pentru sporirea vizibilităţii pe plan local… Şi nu uită să menţioneze că «Teatrul „Colibri” va răspunde invitaţiei de a participa la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi „Golden Magnolia” – Shanghai (China) în luna noiembrie 2012». Menţiunea cu pricina naşte automat o întrebare: oare din delegaţia care va porni spre China va mai face parte, alături de actori, ca şi anul trecut, consilierul local PD-L Nicolae Marinescu, membru în Consiliul de Administraţie al Teatrului „Colibri”, dar şi în comisia de evaluare la concursul din februarie-martie a.c., prin care Doina Rodica Berceanu a fost repusă în fruntea instituţiei?
În proiectul său de management, Doina Rodica Berceanu dă asigurări că «Teatrul „Colibri” va continua să realizeze diverse proiecte culturale având ca parteneri: Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Teatrul Liric „Elena Teodorini”, Uniunea Scriitorilor – Filiala Craiova, Casa de Cultură „Traian Demetrescu”, Universitatea din Craiova – Departamentul de Artă Teatrală, Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” ş.a.». I-am sugera şi Asociaţia Culturală „GAG” – cu un Premiu UNITER la activ, obţinut în 2011 pentru „proiecte inedite şi realizări remarcabile”, mai precis pentru Muzeul Păpuşilor, realizat în parteneriat cu Muzeul Olteniei, în cadrul Casei Băniei, şi inaugurat odată cu redeschiderea acestei instituţii, în ianuarie 2011. I-am mai sugera şi Compania „Teatrulescu”, ce are ca scop principal răspândirea fenomenului teatral, convenţional şi neconvenţional, şi care organizează pentru copii atât cursuri de teatru, cât şi spectacole (divizia Teatrulescu junior, cu proiectul „Teatrul cel mai mic”), dar oferă reprezentaţii şi pentru adulţi (în cadrul Café Teatru „Play”). Ori acestea reprezintă doar concurenţa neloială?