Proiectul „Șanse egale la educație pentru copiii din județele Dolj și Vâlcea, cu părinți plecați la muncă în străinătate”, POCU/784/6/24/139402, este implementat de Asociația Română pentru Transfer Tehnologic și Inovare, în parteneriat cu Asociația Econyouth, Asociația Regională de Consultanță Oltenia, Școala Gimnazială “Elena Farago” Craiova și Liceul Tehnologic “Petrache Poenaru” Bălcești. În cadrul acestuia se desfășoară campania “SINGURI ACASĂ – AI GRIJĂ DE COPIII TĂI ORIUNDE TE AFLI!”, care atrage atenția asupra efectelor pe care plecarea părinților la muncă în străinătate le poate avea asupra copiilor rămași singuri acasă.
Părinții care se decid să plece la muncă în străinătate, dar își lasă copiii acasă, sunt obligați să anunțe autoritățile de această situație. Ei trebuie, de asemenea, să desemneze o persoană care să aibă grijă de copii, potrivit legislaţiei în vigoare. În caz contrar, riscă să fie amendaţi.
Mulţi dintre părinţi optează pentru un job în străinătate, sperând că vor putea asigura un viitor mai bun copiilor lor. În unele cazuri, când ambii părinţi sunt plecaţi, în lipsa lor au grijă de copiii minori rudele sau chiar prieteni apropiaţi, care devin reprezentanţii legali ai acestora. Însă, pentru ca cei în tutela cărora se află minorii în perioada în care părinţii sunt plecați să dobândească această calitate, trebuie urmaţi anumiţi paşi legali. Conform prevederilor în vigoare privind respectarea, promovarea şi garantarea drepturilor copilului, părinţii trebuie să facă o notificare la Compartimentul de Asistență Socială din cadrul primăriei localității de domiciliu.
Obligaţiile pe care le au, faţă de propriii copii, părinţii care pleacă la muncă în străinătate sunt incluse în Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Părinţii trebuie să desemneze o persoană care să se ocupe de întreţinerea copilului în lipsa lor, iar confirmarea acesteia se face de către instanţa de tutelă. Concret, persoana respectivă trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă cel puţin 18 ani şi să fie capabilă de creşterea şi îngrijirea unui copil. Părinţii care nu notifică autorităţile cu privire la intenţia de a pleca la muncă în afara ţării riscă să fie amendaţi cu o sumă cuprinsă între 500 şi 1.000 de lei.
Astfel, persoanei desemnate şi apoi confirmate de instanţa de tutelă i se delegă temporar (pentru cel mult un an) autoritatea părintească, în perioada de absenţă a părinţilor. În acest sens, acordul persoanei desemnate trebuie exprimat în faţa instanţei. Cererea de delegare a drepturilor şi îndatoririlor părinteşti trebuie să fie depusă împreună cu acte care să dovedească apartenenţa la familia extinsă, vârsta minimă necesară şi îndeplinirea condiţiilor materiale şi a garanţiilor morale necesare pentru creşterea şi îngrijirea unui copil. “Cererea se soluţionează în procedură necontencioasă, potrivit Codului de procedură civilă. Soluţionarea cererii de delegare a drepturilor şi îndatoririlor părinteşti se face în termen de 3 zile de la depunerea acesteia. Hotărârea va cuprinde menţionarea expresă a drepturilor şi îndatoririlor care se deleagă şi perioada pentru care are loc delegarea”, se arată în actul normativ amintit. Totodată, copii ale hotărârii de delegare trebuie să ajungă la primăria localității în care domiciliază părinţii/tutorele şi la primăria din localitatea unde domiciliază persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului.