Intervenţia europarlamentarului Marian Jean Marinescu în cadrul evenimentului “Fit for 55: Investiţiile în inovaţii, rampa de lansare a acţiunilor climatice europene”, organizată de Biroul Parlamentului European în România:
“Pachetul 55 (promovat în limba engleză sub denimirea “Fit for 55”) este cel mai important pachet legislativ din activitatea mea de europarlamentar, care a început în 2007. De ce este atât de important? Setul de legi din care este compus va avea un impact major, atât social, cât și economic. Va schimba societatea foarte mult și consecințele pe termen lung nu sunt foarte clare în totalitate. Da, trebuie să luăm măsuri pentru combaterea schimbărilor climatice, dar aceste măsuri nu trebuie să afecteze în sens negativ nici competitivitatea, nici locurile de muncă. Altfel vom avea alte efecte care sunt la fel de grave ca schimbările climatice.
Pentru a atinge țintele de decarbonizare impuse de acest pachet legislativ, avem nevoie de inovare și progres tehnologic. Practic, deși eu cred că ordinea trebuia să fie exact invers: mai întâi să investim în inovare și să asigurăm tehnologia necesară, și apoi să luăm măsurile necesare. Sunt domenii în care nu există încă soluții tehnologice și nici alternative deocamdată. Unul dintre aceste domenii este transportul. Fără a avea deja o alternativă (pentru transportul aerian și maritim, de pildă) a introduce ETS-ul este ca și cum am introduce o nouă taxă pentru industrie. Dacă eu nu am un combustibil alternativ disponibil și cu un cost pe care să mi-l permit, atunci ETS-ul nu este decât o taxă, cu care, este adevărat, plătesc emisiile de carbon din activitatea mea. Cum se poate îmbunătăți această situație? Există fondurile din ETS. În acest moment Comisia Europeană propune ca veniturile din ETS să intre în bugetul european, adică să intre la resurse proprii în bugetul european, pentru a finanța planul de redresare, RRF. Acest lucru este pentru mine de neacceptat. Există un acord interinstituțional pe care trebuie să îl respectăm, potrivit căruia banii colectați din ETS se varsă în buget fara a preciza cat. Eu propun 5 %. Restul trebuie să se întoarcă în industrie, să susțină inovarea și cercetarea soluțiilor alternative, în special combustibilii alternativi. Nu trebuie să se mai repete ce s-a întâmplat în energie, unde banii colectați de România din certificatele verzi nu au fost folosiți acolo unde trebuie. Așadar, banii colectați din #ETS trebuie să se întoarcă în industrie și să finanțeze inovarea. Aceasta este soluția, care trebuie luată în paralel cu o perioadă de tranziție până când industria poate să se alinieze la aceste noi măsuri”