Mai mult carcase decât info-chioşcuri

0
517

Firma UTI Internaţional Bucureşti a fost somată de Primăria Craiova să îndepărteze info-chioşcurile vechi, murdare şi nefuncţionale din centrul oraşului. Deşi, de ieri, carcasele au început să fie înlocuite cu unele noi şi mai aspectuoase, nici acestea nu au nici un fel de utilitate: sunt goale-puşcă de informaţii. Cu aşa dotări, municipalitatea încearcă, din 2007, să promoveze Bănia din punct de vedere turistic.

La scurt timp după ce a fost reabilitată Piaţa Prefecturii, cu tot cu strada “Unirii”, autorităţile locale au ţinut să iasă în lume cu această investiţie şi au cerut firmei UTI Internaţional Bucureşti, care a executat lucrarea, să se ocupe şi de acest aspect. Luând exemplul municipiilor turistice, societatea a propus edililor montarea, din loc în loc, a câte unui info-chioşc de la care cei care doresc să plece cu informaţiile de bază despre acest municipiu. Cum autorităţile locale au acceptat imediat propunerea, trei info-chioşcuri au şi apărut în peisaj, fiind amplasate unul lângă intersecţia de la Galeria „ARTA”, altul în faţa Filarmonicii „Oltenia”, iar al treilea – lângă fântâna din apropierea restaurantului “Doljana”.

Un gardian le-a păzit memoria

Nici nu au fost amplasate bine că entuziaştii s-au întors dezamăgiţi. Navigând în baza de date pusă la dispoziţie de info-chioşcuri, persoanele curioase s-au ales cu multe informaţii care nu mai erau de actualitate. Reprezentanţii UTI Internaţional Bucureşti şi-au cerut atunci scuze, promiţând că vor face ordine în textele de prezentare. După puţin timp, aparatele au început să-şi arate slăbiciunea şi din punct de vedere tehnic. Dând vina pe cetăţenii certaţi cu bunele maniere, firma a cerut Primăriei Craiova să asigure supravegherea lor. Zi şi noapte, info-chioşcurile au fost ţinute sub atenţia agenţilor, dar inevitabilul tot s-a produs: în câteva luni, aparatele nu au mai răspuns la nici o comandă.

De ce nu s-a pus mâna pe şurubelniţă

Mult timp după ce li s-a constatat decesul, info-chioşcurile din centrul Craiovei au rămas pe loc, devenind obiectul de joacă al copiilor străzii. Pentru că nu au mai fost întreţinute în nici un fel, deşi se aflau în buricul târgului, sub nasul autorităţilor, chiar şi câinii vagabonzi şi-au găsit adăpost sub acoperişul  lor. Abia când au ajuns într-o stare avansată de degradare, costisitoarele obiecte – au costat puţin sub 30.000 de lei – au trezit interesul autorităţilor. Cerând firmei UTI Internaţional Bucureşti să le repare, reprezentanţii acestei societăţi au replicat că nu deţine un contract de mentenanţă pentru întreţinerea info-chioşcurilor şi că, în mod normal, ar trebui să fie puse în funcţiune de specialiştii municipalităţii.

Sunt mai performante, dar deocamdată tac

Numai că Primăria Craiova nu a mai reuşit să scoată nimic bun din info-chioşcurile distruse şi abandonate în Piaţa Prefecturii. Aparatele au fost ridicate şi duse la casare, iar acum, în locul lor, au început să apară o pereche de altele trei, nou-nouţe. Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, şi aceste info-chioşcuri sunt montate de aceeaşi firmă, UTI Internaţional Bucureşti. Noile aparate au fost aduse gratis de firma care a reabilitat centrul Craiovei, au un design nou şi, spre deosebire de cele vechi, sunt prevăzute cu camere video pentru a preveni vandalizarea lor. Partea proastă este că, deşi au fost montate, nici acestea nu funcţionează, autorităţile amânând deocamdată punerea lor în funcţiune, edilii dorind să înnoiască mai întâi conţinutul de informaţii pus la dispoziţia utilizatorilor.

UTI Internaţional a comis-o şi la Bucureşti

Povestea info-chioşcurilor de la Craiova este identică telenovelei terminalelor din Bucureşti. Şi acolo, ca şi la noi, firma UTI Internaţional Bucureşti s-a ocupat de împânzirea Capitalei cu 100 de aparate pentru informarea cetăţenilor. Semnat din 2006, contractul de prestări-servicii a început să se materializeze abia în 2010 şi nici acum, spre sfârşitul lui 2011, nu a reuşit să fie încheiat. Proiectul se găseşte încă  în faza de implementare şi testare, iar pentru un număr de 20 de info-chioşcuri, din cele 34 existente pe teren, se aşteaptă avizele de branşament de la furnizorul de energie electrică. Contractul – care i-a băgat în buzunar firmei UTI Internaţional nu mai puţin de 7,5 milioane de lei – nu prevede servicii de pază, astfel că şi acolo aparatele sunt murdărite şi vandalizate.