40 de persoane din Băileşti, Segarcea şi Bârca – Au învăţat că lucrul pe calculator le ajută să-şi găsească mai uşor un loc de muncă

0
679
Marina Alina, prima din stânga, şi Dişa Maria, a treia din stânga

Timp de o săptămână, şi-au lăsat familia acasă, la Băileşti, Segarcea sau Bârca, şi au venit la Craiova să studieze. Sunt deja învăţaţi cu drumul de acasă la şcoală şi invers, cu statul în bancă şi cu scrisul după dictare, pentru că toţi au mai participat, în perioada februarie-mai anul acesta, la câte un curs de calificare profesională într-o meserie pentru care există cerere pe piaţa muncii – cu speranţa că îşi vor găsi, în sfârşit, un serviciu –, numai că acum a trebuit să înlocuiască pixul şi caietul cu calculatorul. Şi cum, pentru unii dintre ei, este prima oară când se află în faţa unei asemenea maşinării, emoţiile descoperirii sunt maxime. Sunt foarte serioşi şi dornici să înveţe – îi laudă lectoriţa, suficient de tare ca să o audă toţi –, aşa că „handicapul” ar putea fi depăşit destul de repede. Asta speră şi reprezentanţii Centrului European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR), ONG-ul care a făcut toate aceste lucruri posibile, cu ajutorul unui proiect finanţat prin POSDRU 2007-2013 – „Informare şi consiliere profesională în centre urbane mici şi mediul rural”

În total, 40 de persoane din Băileşti, Segarcea şi Bârca – selectate, cum spuneam, dintre cele 135 care au finalizat, în mai, cursurile de calificare profesională – urmează acest curs de iniţiere IT – operator introducere validare date (aşa cum va sta scris pe diplomele lor). Au fost împărţite în două grupe, dintre care prima finalizează chiar astăzi cursul. „Având în vedere că acest curs nu se desfăşoară în localitatea de domiciliu, cum s-a întâmplat la cursurile de calificare profesională, toată lumea are cazarea şi masa asigurate la un hotel din Craiova, prin intermediul proiectului. Cursul are loc la sediul IPA SA, din strada „Ştefan cel Mare”, unde beneficiem de toate condiţiile şi dotările necesare. Mai vreau să menţionez că selecţia participanţilor la acest curs de IT am făcut-o noi, echipa de proiect, în funcţie de mai multe criterii, dar vă spun sincer că am ţinut cont, în principal, de seriozitatea dovedită pe parcursul celor trei luni, cât au durat cursurile de calificare profesională. Este vorba de cursuri de cofetar, confecţioner şi agent pază la Băileşti, de frizer, lucrător în cultura plantelor şi instalator apă-canal la Bârca şi de zidar-pietrar-tencuitor, ospătar şi, din nou, lucrător în cultura plantelor – la Segarcea”, a precizat Mirela Sandu, vicepreşedinte CEPIR şi managerul proiectului. Cea de-a două grupă va începe cursul de IT pe 30 iulie şi îl va finaliza pe 7 august, în aceleaşi condiţii.

Proiectul le-a adus două diplome, nu una

Cu două diplome în buzunar – cea de calificare profesională într-o meserie cerută pe piaţa muncii şi aceea de operator introducere validare date –, aceste 40 de persoane vor mai avea parte de încă o surpriză din partea CEPIR. „Ne-am angajat, tot prin proiectul „Informare şi consiliere profesională în centre urbane mici şi mediul rural”, să-i ajutăm pe aceşti oameni să se autorizeze ca Persoane Fizice Autorizate, pe scurt PFA, pentru a-şi putea deschide o mică afacere în domeniul pentru care au obţinut certificatul de calificare profesională. În felul acesta, ne-am gândit noi, au o şansă în plus în caz că nu-şi găsesc loc de muncă”, a declarat managerul proiectului.

„Ne îmbunătăţim competenţele”

Pe Marina Alina, din Băileşti, am remarcat-o tocmai pentru că încerca să nu fie remarcată. Când m-a văzut că mă apropii de ea s-a fâstâcit rău şi mi-a spus că mă roagă să găsesc pe altcineva să stăm de vorbă. Am întrebat-o ce reprezintă acest curs pentru ea şi a început să povestească: „Lucrez de mult în domeniul confecţiilor, la fel şi soţul, dar nu mai merge. Din cauza crizei, a concurenţei, care este din ce în ce mai mare, aşa că vreau să mă reprofilez. Am făcut prima oară cursul de cofetar, iar acum pe acesta de IT. Mă interesează şi PFA-ul, dar şi acest curs, că trebuie să am o diplomă. În felul ăsta avem mai multe oportunităţi, mai multe şanse. Ne îmbunătăţim competenţele”.

La 50 de ani nu i-a fost frică să o ia de la capăt

Dişa Maria, tot din Băileşti, mi-a atras atenţia datorită vârstei sale, care nu mai e deloc una fragedă. Era concentrată la maximum, să nu cumva să greşească vreo comandă. Degetele îi alunecau cu încetineală pe tastele laptopului, dar, odată ce făcea o mişcare, era foarte sigură de ea. „Am 50 de ani. Am făcut cursul de agenţi de pază şi îmi pare bine că am fost aleasă să particip şi la acest curs de calculatoare. Pentru mine să ştiţi că reprezintă mult. Am lucrat în comerţ toată viaţa şi pe timpul meu nu era tehnica asta. Am mai lucrat la calculator înainte, dar puţin, mi-au mai arătat copii. Ce să vă spun, eu am prins gestiunea din creion, dar e depăşită acum”, ne-a povestit doamna Maria, fără a-şi lua însă ochii de la ecranul laptopului.

La prima întâlnire cu calculatorul

Pipoi Nicu are 41 de ani şi, de puţin timp, datorită CEPIR, s-a ales şi cu o calificare: agent de pază. „E prima oară în viaţa mea când lucrez la calculator. Îmi place. Nu mi se pare uşor, da’ e interesant. Zic că poate mă va ajuta şi pe mine să-mi găsesc un loc de muncă. Până acu’ am lucrat doar cu ziua, pe unde s-a putut, ce să fac… Sper ca acu’ să găsesc ceva de lucru cu diplomele astea”, a spus acesta.

Se lucrează diferenţiat, în funcţie de nivelul de pregătire

Lectorul Manafu Georgeta s-a arătat foarte mulţumită de „elevii” săi, pe care i-a descris ca „receptivi” şi „dornici să înveţe”. Spune că nu-i creează probleme şi fac tot ceea ce le spune. Şi unde mai pui că nici nu chiulesc! „Ca să nu se plictisească –pentru că sunt, totuşi, şapte ore zilnic –, am încercat să combinăm teoria cu practica. Prima dată am evaluat nivelul de pregătire al fiecărui cursant în parte, ca să ştim cum stăm, şi lucrăm diferenţiat, astfel încât, la final, toată lumea să-şi fi însuşit noţiunile predate”, a explicat lectorul. Programa acestui curs, care este unul de iniţiere, prevede studiul a patru module: componentele sistemului de calcul şi noţiuni generale, sistemul de operare Windows XP şi două programe: Word, pentru editare de texte, şi Excel, pentru calcul tabelar. La finalul fiecărui modul, cursanţii dau un test de evaluare la care primesc o notă. Nota finală a acestui curs va fi o însumare a tuturor notelor de la testele de evaluare. „Pe lângă cele patru module obligatorii, noi am predat, în plus, şi programe de genul Movie Maker sau Power Point, ca să-i învăţăm să-şi facă filmuleţe de prezentare pe care, apoi, să le pună pe diverse siteuri cu locuri de muncă. Au fost foarte încântaţi şi interesaţi de treburile acestea, nu le venea să creadă ce pot face”, a completat Manafu Georgeta.

Mirela Sandu

De un astfel de curs de IT – operator introducere validare date – au avut parte şi 21 de persoane din Strehaia, Şimian şi Vânju Mare, judeţul Mehedinţi, prin intermediul unui alt proiect al Centrului European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor – “Centre multifuncţionale de informare şi consiliere profesională”. Acesta s-a derulat în perioada 25 iunie – 2 iulie şi, ca şi în Dolj, locul de desfăşurare a fost diferit de cel de domiciliu, la o pensiune din apropierea municipiului Drobeta-Turnu Severin. Cei 21 de cursanţi care au dat piept cu tehnologia informaţiei au fost aleşi din rândul celor 120 de absolvenţi ai cursurilor de calificare profesională în meseriile de „lucrător în construcţii” şi „lucrător în cultura plantelor” (Şimian), „frizer” şi „lucrător în drumuri şi căi ferate” (Strehaia) şi „mecanic agricol” şi  „brutar” (Vânju Mare) – derulate de CEPIR prin proiectul amintit mai sus, cofinanţat din Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013, Axa prioritară 5 – „Promovarea măsurilor active de ocupare”, Domeniul major de intervenţie 5.1 – „Dezvoltarea şi implementarea măsurilor active de ocupare”. Odată obţinută diploma de operator introducere validare date, cele 21 de persoane nu vor pune studiul în cui, cum se spune, deoarece le mai aşteaptă încă un curs. „Începând de luni (n.r. – astăzi), cursanţii de la IT vor participa, timp de o săptămână, la cursul de educaţie antreprenorială, ocazie cu care vor învăţa cum să întocmească un plan de afaceri şi cum să-l pună în practică. Pe banii noştri am ajutat aceşti 21 de cursanţi şi să se autorizeze ca Persoane Fizice Autorizate, pentru a le da posibilitatea să aplice în practică noţiunile studiate la cursul de educaţie antreprenorială, deschizându-şi o mică afacere, care să le aducă un venit”, a spus vicepreşedintele CEPIR Mirela Sandu.