Vlad Drăgulescu, Directorul Artistic al Naționalului craiovean: „Descoperiți-vă pentru a fi descoperiți de public”

0
5138

De ce spectacole se vor bucura craiovenii anul acesta ne va vorbi chiar directorul artistic al Teatrului Național „Marin Sorescu”,Vlad Drăgulescu. Tot el  ne va dezvălui lucrurile mai puțin știute de public și anume ceea ce se află în spatele unei reprezentații, ce înseamnă munca în echipă și interacțiunea cu spectatorii, dar și plusurile pe care le poate aduce o piesă de teatru față de vizionarea unui film.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră să fiți directorul artistic al Teatrului Național din Craiova?

Este o foarte mare onoare, dar și o foarte mare responsabilitate. Direcția Artistică a unei instituții de spectacol reprezintă imaginea pe care și-o propune, cât și formarea pașilor în a pune în aplicare viziunea aleasă. Este un teatru care a sărbătorit 170 de ani de la înființarea lui, este un teatru care a făcut performanțe greu de atins, iar misiunea mea ca director artistic este să conserv tot ce înseamnă această istorie și să ofer o perspectivă nouă, gândind o stategie care să asigure posibilitatea dezvoltării programelor teatrului.

„Teatrul nu poate să existe fără public”

Care sunt dificultățile prin care poate să treacă un director de teatru la început de drum?

Cea mai mare provocare o reprezintă cunoașterea echipei și a posibilităților teatrului atât umane cât și financiare. În primă fază, are loc un proces de tatonare în care ne cunoaștem. Aici, eu ca director artistic învăț nevoile echipei cu care lucrez și analizez care ar fi cele mai bune soluții pentru a dezvolta grupul din care facem parte. În această etapă au loc foarte multe dialoguri, foarte multe încercări care nu întotdeauna sunt soldate cu o reușită, iar în cazul unui impas soluția ar reprezenta-o acceptarea ideilor care vin de la oamenii din jurul nostru. Trebuie să fi deschis să înveți și să-ți dai seama că procesul de implementare a unei viziuni este în același timp și un proces de învățare. Împreună învățăm, împreună construim și când spun asta mă refer și la spectatori deoarece teatrul nu poate să existe fără public.

Cum descrieți relația cu echipa teatrului?

Nu cred în șefi și subalterni, cred în echipe, în coordonatori, în oameni care își asumă anumite încercări. Pe angajații acestei instituții îi cunoșteam cu mult înainte de a fi director, automat ideea de șef-subaltern nu există. Fiecare dintre noi are nu rol și întotdeauna prin munca de echipă ducem la îndeplinire ce ne plănuim.

Cât de importantă este cultura pentru spectatorii craioveni?

Cât de importantă este cultura ne-o spun spectatorii. În ultimii ani, am avut o prezență din ce în ce mai ridicată în sală cu o medie de vârstă din ce în ce mai scăzută. Spectatorul are acces la cultură mult mai variată față de cum avea acum 20-30 de ani, iar noi trebuie să fim cei care îi stimulăm. Tot noi trebuie să îi facem să înțeleagă că felul în care le oferim deschidere la cultură este un mod prin care nu le irosim timpul. Practic oamenii au fost și sunt interesați de cultură, noi trebuie să le dovedim că suntem o sursă credibilă în acest sens.

 

 

 

Care este principala lecție cu care pleacă un om după vizionarea unei piese de teatru?

Nu este vorba despre educație, ci despre descoperire. Ne descoperim împreună și împreună descoperim pașii viitori, deci spectatorul nu este elevul, iar noi pedagogul, ci de foarte multe ori este invers. Din ce în ce mai multe spectacole se bazează pe o anumită interacțiune cu publicul. Înfățișăm prezentul așa cum este el nu așa cum credem noi că ar trebui să fie.

 Din culisele teatrului.Ce proiecte culturale vor urma?

Care sunt surprizele anului 2020?

În anul acesta, vom avea premiera unui spectacol al unei tinere regizoare poloneze pe care am selectat-o în urma festivalului Theatre Networking Talents, ediția a treia. Ea va veni cu un proiect proaspăt care va provoca la maxim echipa teatrului. Este vorba despre o reprezentație care se va desfășura în limba engleză. Este prima dată când Teatrul Național din Craiova va produce un spectacol în limba engleză cu subtitrare în limba română  prin care se urmărește apropierea de tineri, dar și de publicul străin care  este prezent din ce în  ce mai mult în Craiova. Această producție va reprezenta, sperăm noi și un atuu în selecționarea teatrului craiovean la diverse festivaluri internaționale.

O altă provocare pe care o lansăm publicului nostru este spectacolul pe care îl va regiza Andriy Zholdak, „Femeia mării”. Vorbim aici despre o reprezentație cu o distribuție mare, decoruri impresionante care va aduce ceva din geniul acestui regizor.

Ce înseamnă o piesă de teatru dincolo de ce vede un om din sala de spectacol?

Înseamnă foarte multă muncă, luni, ani de pregătire. În ceea ce publicul vede pentru una sau două ore, este de fapt o muncă a zeci de oameni adică rezultatul unei experiențe de o viață a acestora. Spectacolul nu este o întâmplare. Spectacolul nu este rodul numai unui an în care s-a lucrat la el, ci se adaugă anii de experiență ai fiecărui membru al echipei teatrului. Teatrul scoate în evidență rezultatul foarte sensibil al muncii lor. Între public și actori are loc un schimb de energie, ceea ce într-un film nu se poate întâmpla. Respirăm același aer.

Ce sfaturi a-ți da un tânăr absolvent a Facultății de Teatru?

Sfatul pe care i l-aș da oricărui student ar fi acela de a fi atent, de a-și dezvolta abilitățile și de a accepta toate provocările pe care viața și scena i le poate oferi. Descoperiți-vă pentru a fi descoperiți de public.