Daniel Guță, artistul care așează în culori muzica Filarmonicii „Oltenia”

0
1186

Toți artiștii Filarmonicii „Oltenia” pot vorbi despre intensitatea ori armonia sunetelor, însă există unul care poate reda… culorile muzicii! E o calitate specială, dobândită în vreo 15 ani de când s-a prins în acest dialog între artele sunetelor și cele vizuale. E și o dovadă a sensibilității sale, a talentului de a privi și asculta dincolo de public, de scenă și protagoniștii ei. De a vedea drept în sufletul muzicienilor și a le recepta neliniștile. Care sunt culorile muzicii știe artistul Daniel Guță. Dovada? Prima sa expoziție personală, vernisată pe 6 martie în foaierul Filarmonicii „Oltenia” și chiar astfel intitulată. 15 lucrări – picturi de mari dimensiuni, în care a surprins ipostaze… muzicale ale feminității – stau mărturie a faptului că „nu se știe care este vârsta la care se produce explozia creatoare…”, după cum remarca unul dintre numeroșii invitați la eveniment.

„Este un dialog foarte interesant între artist și instrumentul muzical. Din punct de vedere grafic, de multe ori acest instrument continuă spațiul artistului, mâna se transformă în corzi, vioara sau violoncelul ia forma corpului omenesc, ca o prelungire a acestuia. Este o întâlnire extraordinară a artistului cu instrumentul care îl reprezintă...”. (Magda Buce-Răduț)

Cine a trecut măcar de câteva ori pragul Filarmonicii „Oltenia” cu siguranță l-a remarcat pe Daniel Guță într-un colț al sălii de concert, de obiectivul camerelor sale de filmat și de fotografiat nescăpând nici un muzician care evoluează pe scena instituției. Alții își amintesc poate de materialele de promovare pictate care anunțau, pe „Unirii”, diverse evenimente muzicale, tot de domnia sa realizate. «Când eram director general, în urmă cu 15 ani, dumnealui lucra la cinematografie și realiza niște eșarfe și panouri foarte frumoase. L-am rugat să vină să lucreze aici, unde a îmbrăcat, vreme bună, fațada clădirii cu eșarfele sale, care invitau la Festivalul „Craiova Muzicală” sau la Concertele Beethoven. Azi se numesc bannere… Însă eu am o nostalgie a acelor eșarfe care stârneau atâta interes», își amintește Gheorghe Fabian.

Din lumea artelor plastice… sub cupola Euterpei

Sub cupola Euterpei, Daniel Guță a venit însă tot din lumea artelor. A celor vizuale, după cum reamintea un alt invitat la evenimentul din 6 martie. «Tatăl domniei sale lucra cu pânzele și culorile, așadar a crescut în acest mediu. Apoi a urmat cursurile Liceului de Arte „Marin Sorescu”, unde a avut trei profesori eminenți: Costas Cicios – un maestru al picturii craiovene, Ilie Berinde, Suzana Fântânaru – nume de prestigiu azi în arta plastică românească. Paradoxul este că domnia sa, cu discreție și modestie, a avut răbdare câteva decenii să lucreze fără să facă prea multă vâlvă în jurul acestei activități. A participat la câteva expoziții de grup și tabere de creație, iar în august 2014 a expus, alături de mai mulți colegi, la Galeria „ARTA”. Pentru ca azi să ne prezinte prima sa expoziție personală…», a povestit prof. Nicolae Marinescu.

„Culorile muzicii”, așa cum Daniel Guță și-a intitulat această expoziție, aduce în prim-plan două teme prezente în arte din cele mai vechi timpuri, femeia și muzica, fiind totodată o reverență făcută feminității în luna lui Mărțișor.

„Reușește să picteze stări sufletești, emoții și să le transmită mai departe”

O expoziție cu personalitate, unitară, în care artistul surprinde expresii și atitudini feminine aproape în contopire cu instrumentele muzicale la care cântă. „Când i-am văzut prima dată tablourile, m-am gândit la Edgar Degas, artistul impresionist care pictează dansatoare, balerine. Dar niciodată în tablourile lui nu regăsești momentul festiv, de spectacol, de ieșire la rampă, de aplauze. Ci artistul cu munca lui, cu sufletul lui, concentrându-se pentru ceea ce urmează. La fel mi s-a părut că abordează această temă și Daniel Guță. (…) Pe artist nu îl interesează neapărat forma, subiectul narativ al tabloului, ci să transmită o stare, niște sentimente – de concentrare, de așteptare, de preocupare, interiorizarea. Daniel Guță reușește să picteze stări sufletești, emoții și să le transmită mai departe”, a remarcat criticul de artă Magda Buce-Răduț.

Forța sentimentelor pe care le trăiesc personajele este accentuată de Daniel Guță prin dialogul dintre culoare și linie, dintre pictură și grafică. Alături de tematică, libertatea cromatică a fost îndeosebi apreciată la această primă expoziție personală a sa. „Deși culorile sunt sărbătorești, puternice, tablourile domniei sale nu sunt vesele, pentru că stările pe care le transmit sunt acelea de interiorizare a artistului”, adăuga Magda Buce-Răduț.

„Nu se știe care este vârsta la care se produce explozia creatoare…”

Modest din fire, Daniel Guță a primit surprindere, ca și cu bucurie, aprecierea pe care i-a oferit-o publicul. A dedicat această primă „personală” profesorului său din liceu Costas Cicios, prezent la vernisaj: „Este un profesor deosebit, sufletist. Ne-a sfătuit să studiem natura, dar în același timp să lucrăm după cum simțim. Asta am și făcut…”. Totodată, Daniel Guță a promis că, odată depășit acest debut întârziat, își va continua demersul artistic.

„Nu se știe care este vârsta la care se produce explozia creatoare…”, mai remarca la vernisaj prof. Nicolae Marinescu. „Am toată convingerea că dumnealui va accepta că există oameni care apreciază ceea ce realizează și ne va propune și alte expoziții personale și mai multe prezențe de grup în perioada care va urma”, a încheiat acesta. Expoziția „Culorile muzicii” este deschisă în continuare în foaierul Filarmonicii „Oltenia” și poate fi vizitată gratuit de public.