Când dreptatea e tardivă…

0
243

image (1)Justiţia ungară a declarat „ilegală” închiderea cotidianului de centru-stânga „Nepszabadsag” (Libertatea poporului), care s-a produs la 8 octombrie 2016. Venerabila instituţie de presă, creată în urmă cu 60 de ani – anul revoltei maghiare înăbuşită de tancurile sovietice, al raportului Hruşciov, al crizei canalului de Suez –, primul cotidian naţional care denunţa sistematic corupţia şi autoritarismul guvernului lui Viktor Orban (dreapta naţionalist-populistă) a fost „suspendată”, potrivit anunţului făcut de proprietarul său, MediaWorks, o filială a grupului Vienna Capital Parteners (VCP), aparţinând magnatului austriac Heinrich Pecina, care deţinea mai multe publicaţii regionale. Justificarea oficială a vizat piederile financiare şi comunicatul grupului de presă menţionat insera că Nepszabadsag trebuie să găsească „un mai bun model economic”. „Deficit important”, „vânzări în scădere”, „o nouă eră”, sintagme lustruite îndelung, nu lipseau din justificare. Scandalul a fost imens, mai ales că jurnaliştilor li s-a blocat, de către editor, accesul în birourile lor şi la mesageriile proprii. Parlamentarii socialişti, în opoziţie, dar şi cititorii fideli ai publicaţiei, au organizat mitinguri de protest. Parlamentarul european, italianul Gianni Pittella, preşedintele Alianţei progresiste a socialiştilor şi democraţilor, a calificat drept un pretext facil situaţia financiară a publicaţiei, în timp ce Fidesz (partidul de guvernământ), pe pagina sa de Facebook, a spus că „decizia este raţională”. La sfârşitul luni octombrie austriacul Heinrich Pecina anunţa că vinde toate titlurile regionale, inclusiv Nepszabadsag, grupului Opimus, legat de premierul Viktor Orban. Prestigioasa publicaţie a fost închisă şi jurnaliştii concediaţi. Sesizat de un comitet al antreprizelor, Tribunalul Muncii din Budapesta, a anunţat la 5 ianuarie a.c., o sentinţă definitivă: „actionariatul nu a respectat legea care prevedea negocieri prealabile deciziei de închidere a publicaţiei”. Gabor Horvat, fostul şef al serviciului internaţional al cotidianului defunct, opinează că sentinţa este „o victorie a la Pyrrhus”. Ziarul este oricum mort. Umbra lui Viktor Orban planează asupra lui „Nepszaby”, diminutivul publicaţiei. Actualul premier, aminteşte ungurilor de Matyas Rakosi (cel mai bun discipol maghiar al lui Stalin), primul secretar al partidului comunist muncitoresc, un ultra-stalinist (1948-1971) fără asemuire. O parte a redacţiei doreşte fondarea unui site, dar nu găseşte finanţare. Investiţiile în presa independentă sunt teribil de riscante. Cu atât mai mult în Ungaria. Se spune că la 24 decembrie 2016 abonaţii Fejei Magyei Hurlap au descoperit o scrisoare semnată de Viktor Orban, care stipula că dacă „Ungaria este o insulă de stabilitate în această lume frământată, este pentru că noi cerem părerea populaţiei. În 2017 şi 2018 vom creşte salariile infirmierelor şi medicilor” „Şi… numărul cadavrelor în spitale”, au adăugat „postacii”, aluzie la nişte morţi descoperiţi în spitale, atât la Budapesta, cât şi în provincie, înainte de Anul Nou. Justiţia a dat dreptate celor de la Nepszabadsag, dar publicaţia e moartă, cum spuneam. Câinele de pază al democraţiei, aidoma unuia comunitar, e tot mai jigărit, în ţara vecină. Dar numai acolo?