Titanic în Toscana: 3 morţi, 40 de răniţi şi 70 de dispăruţi

0
388

Nava de croazieră Costa Concordia, care plecase din Civitavecchio, având la bord 4.229 de persoane, din care 3.000 de turişti, în majoritate italieni, francezi şi germani, a lovit, în noaptea de vineri spre sâmbătă, o stâncă, în mica insulă Giglio, naufragiind. Salvatorii italieni au căutat, în tot cursul zilei de sâmbătă, dispăruţii, care ar putea fi în număr de 70, fiind descoperiţi 3 morţi, dintre care doi turişti francezi şi un peruan, membru al echipajului, anunţă agenţia Ansa citând surse judiciare. Potrivit prefectului de Grosseto, Giuseppe Linardi, salvatorii au identificat 40 de răniţi, doi în stare gravă, cu traumatisme craniene şi unul cu traumatism la coloana vertebrală. „Circa 70 de persoane nu sunt găsite”, a declarat Linardi, care a menţionat că autorităţile fac tot posibilul să-i găsească în perimetrul insulei. Mulţi locuitori din Giglio au găzduit supravieţuitori. Avându-se în vedere amploarea operaţiunii de salvare, nu a putut fi furnizată o situaţie pe naţionalităţi a pasagerilor salvaţi şi a personalului de la bord. S-a confirmat însă faptul că la bordul navei de croazieră se aflau şi circa 50 de români, care făceau parte din personalul de serviciu. Se apreciază că nava Costa Concordia, care efectua o croazieră pe Mediterana, a naufragiat vineri seara, pe un banc de nisip, după alte surse lovindu-se de o stâncă, în apropiere de insula Giglio, la sud de Toscana, către ora 22 (a României). Având o lungime de 290 metri, nava s-a înclinat într-un unghi de 20 de grade, se arată în comunicatul Pazei de coastă, în momentul în care pasagerii „tocmai luau cina”. Scenele care au urmat, descrise de o jurnalistă care se afla la bord, erau demne de Titanic, cu busculade între persoanele evacuate, ţipete şi plânsete. Comandantul navei, Francesco Schetino, dar şi primul ofiţer, Ciro Ambrosio, sunt acuzaţi de omucidere multiplă, naufragiu şi abandonarea navei. În prezent, nava este înclinată la aproximativ 90 de grade, prezintă o spărtură enormă, de 70-100 metri, şi este pe jumătate scufundată. „Cutiile negre” ale navei, cu înregistrările convorbirilor, au fost recuperate şi reţinute de justiţie. Un purtător de cuvânt al pompierilor, Luca Cari, a declarat pentru AFP că nava ar putea „aluneca pe roci” şi ajunge în larg, unde s-ar putea scufunda la o adâncime de aproximativ 100 de metri. La rândul său, prefectul Giuseppe Linardi a evocat riscul unei poluări, având în vedere cele 2.380 de tone de motorină din rezervele pachebotului, un pericol relativizat de un oficial din Ministerul Mediului. Căpitănia portului Livorno, cel mai important din Toscana, a deschis o anchetă asupra cauzelor accidentului şi asupra modului în care s-a desfăşurat operaţiunea de salvare. Armatorul Crociera Costa, care posedă nava, s-a declarat „şocat” şi a exprimat condoleanţe familiilor. Crociera Costa a mai declarat că n-a fost posibilă determinarea imediată a cauzei accidentului. Asigurând, însă, că evacuarea a fost foarte rapidă, în condiţii dificile, deoarece nava s-a înclinat tot mai mult pe partea pe care a pătruns apa. Concordia era considerat un veritabil templu al divertismentului, cu 58 de apartamente cu balcon, 5 restaurante, 13 baruri, 5 jacuzzi şi 4 piscine. Toată noaptea de vineri spre sâmbătă, elicoptere dotate cu proiectoare au vegheat operaţiunile de salvare.