Mircea Suchici – recital aniversar, la 30 de ani de activitate artistică

0
574
Mircea Suchici

Instrumentist de valoare, cu o bogată experienţă profesională, în prezent deţinând statutul de solist instrumentist – partida de violoncel în cadrul Filarmonicii „Oltenia”, Mircea Suchici aniversează 30 de ani de activitate artistică. O face cum altfel decât printr-un recital, alături de Orchestra de Cameră a Filarmonicii craiovene, prezentat astă-seară, de la ora 19.00. Programul cuprinde lucrări din creaţia proprie: „Simfonia amintirilor” („Aniversare”; „Nostalgie” – solo saxofon Bogdan Uţă; „Speranţa” – solo saxofon Bogdan Uţă; „Tango depresiv”), „Săptămâna nebună” („UEFA”; „Seara” – solo saxofon Bogdan Uţă; „Unu”; „Vis nocturn”), „Cruda primăvară” („Despartirea; „Trecerea”; „Cutremur – Dincolo” – solo voce Cristina Sandu, solo saxofon Bogdan Uţă). Artistul propune însă spre audiţie şi un moment latino: „Sobre las Olas”, „La Paloma”, „La cumparsita”, „Jalousie”, „Amor, amor”, „Besame mucho”. Preţul unui bilet pentru recital este 10 lei (5 lei pentru elevi, studenţi, pensionari).

Mircea Suchici a absolvit cursurile Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti şi Conservatorului „George Enescu” din Iaşi, la clasa prof. Reinhold Scheeser. În perioada studenţiei a participat la Festivalul Internaţional de la Bayreuth, urmând cursurile de orchestră ale maestrului Erich Bergel; de asemenea, a absolvit cursurile de stilistică dirijorală ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa prof. Cristian Brâncuşi. Şi-a adus contribuţia la înfiinţarea Filarmonicilor „Marea Neagră” din Constanţa (1979) şi „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea (1995), precum şi la afirmarea Orchestrei de Cameră „Lyra Gorjului”, al cărei dirijor este şi în prezent.

«Alcătuită din piese mai vechi, dintre care unele necântate vreodată, „Simfonia amintirilor” este structurată în patru secvenţe impregnate de încărcătura unor stări (anotimpuri) sufleteşti: „Aniversare”, „Nostalgie”, „Speranţa”, „Tango depresiv”. Prima piesă a fost scrisă cu prilejul înfiinţării Orchestrei de Cameră „Lyra Gorjului” din Târgu Jiu, iar „Tango depresiv” reprezintă o reacţie de revoltă faţă de dispariţia tangoului din muzica de café.

Pentru „Săptămâna nebună”, la pronunţarea „diagnosticului” şi-au dat concursul, ca surse principale de „culpabilitate” emoţională, „UEFA”, „Seara”, „Unu”, „Vis nocturn”. „Nebună” se poate numi săptămâna în care se jucau meciurile Universităţii Craiova. Prima piesă „mărturiseşte” chiar despre intensa concentrare psihologică la meciul cu Benfica Lisabona, iar celelalte trei piese „trădează” reacţiile care au urmat după aceea… De altfel, cu piesele „UEFA” şi „Seara” am obţinut Premiul I la Festivalul Naţional de Muzică Uşoară desfăşurat la Râmnicu Vâlcea, în 1986.

În „Cruda primăvară” drumurile spre ceruri sunt mai deschise ca niciodată. După ce produce cele mai mari dezastre, răvăşind sufletul („Despărţirea”, „Trecerea”), tot ea devine regeneratoare de suflet („Cutremur – Dincolo”).

Momento latino – aceasta este muzica pe ritmurile căreia am copilărit: de la vârsta de şase ani cântam la mandolină tangouri şi valsuri… Am introdus acest „momento” pentru ca prietenii şi colegii să mă (re)cunoască mai bine». (MIRCEA SUCHICI)