Muzeul de Artă Craiova a găzduit joi, 14 martie a.c., la ora 18.00, vernisajul expoziției de fotografie purtând semnătura artistului Sebastian Prioteasa – un grupaj de peste 50 de lucrări, monocrome și color, remarcabile prin intensitatea emoției pe care o transmit privitorului, dar și prin minuțiozitatea cu care autorul a dus fiecare cadru de la concept la produsul finit.
Evenimentul a fost prefațat de artistul Bogdan Panait, care a salutat, în intervenția sa, deschiderea pe care o manifestă instituțiile muzeale din Craiova pentru prezentarea și promovarea artei fotografice. „Este îmbucurător numărul mare al celor care au venit în această seară pentru a vedea o expoziție de artă fotografică absolut deosebită. Vorbim despre o expoziție care nu se dorește a puncta un anumit subiect. Este o colecție de lucrări extraordinar de bine făcute și de frumoase, care, într-un fel foarte fericit, sunt duse până la ceea ce ar trebui să fie finalul oricărei fotografii – reprezentarea solidă, fizică, pe un suport care să poată fi privit așa cum ar trebui să fie privită atât fotografia, cât și pictura ori alte arte vizuale. În altă ordine de idei, este o expoziție care încântă datorită modului în care fotografiile sunt prezentate, dar mai ales datorită conținutului acestor lucrări.
Peste câțiva ani se va împlini un secol de când, în Statele Unite ale Americii, un fotograf faimos, Alfred Stieglitz, reușește să includă 27 de fotografii în colecția Muzeului de Artă din Boston. Din acel an, 1924, fotografia este recunoscută și practicată drept artă. Asta va surprinde orice iubitor de frumos care va ajunge în aceste zile aici, la muzeul din Craiova, atunci când va parcurge această expoziție semnată Sebastian Prioteasa – o expunere de artă.
Trebuie salutat faptul că instituțiile muzeale din Craiova acceptă, promovează și expun fotografie. Asemenea manifestări nu pot fi decât benefice, atât pentru comunitate, cât și pentru arta fotografică, în general”, a punctat Bogdan Panait.
Managerul Muzeului de Artă Craiova, Emilian Ștefârță, a remarcat modalitatea în care, prin simplificare și esențializare, printr-o tehnică pe care a apreciat-o drept apropiată de impecabil, imaginile așezate pe simeze de Sebastian Prioteasa ajung să transcendă planul real. „Expoziția pe care o vernisăm ar trebui să aibă drept motto: «o poveste bazată pe fapte reale». Sebastian Prioteasa pleacă de la imagini reale, care suferă savante modificări – în arta fotografică, aceasta echivalează cu a opera substractiv, a recurge la decupaje, la recadrări, la modificări cromatice; foarte rar se ajunge la a se adăuga, cel mai adesea se renunță, se taie, se decupează, se simplifică. Pentru ca mesajul ce se dorește să fie transmis să fie mai inteligibil, pentru ca starea descrisă de fotograf să ajungă mai ușor la receptor, trebuie să se renunțe la puzderie de detalii, detalii ce nu fac altceva decât sa ne bruieze percepția, împiedicându-ne să înțelegem sensul adevărat al celor descrise, precum și să urmărim cursiv firul logic al povestirii.
Aplicând astfel de intervenții, aplicând acest tip de cenzură, renunțând la tot ce considerăm nesemnificativ, ajungem să avem superbe peisaje de iarnă, covârșite de alb în asemenea măsură încât negrul sfârșește prin a deveni vag, sporadic, restrâns până aproape de extincție.
Avem fotografii cu trunchiuri de copaci străpunse de razele unui soare enigmatic, care nu te lasă să îi bănuiești măcar poziția, câtă vreme umbrele pe care le aruncă par a fi multidirecționale. Ele se constituie în excelente imagini, îmbibate cu tot ce poate avea mai saturat policromia.
De remarcat seria de fotografii cu turme de oi. Sunt parcă imaginea evadării dintr-un univers paralel, de care nu par a se fi desprins pe de-a întregul, câtă vreme continuă să se lase scăldate într-un halo aproape ireal, împresurate de un abur de vis, ce parcă le asigură în continuare o vremelnică protecție.
Nu pot încheia succinta enumerare fără a aminti seria de fotografii pe care le-aș lectura într-o cu totul altă cheie. Peisaje superbe, surprinse à vol d’oiseau, apte să devină oricând mândre postere așezate pe frontispiciul unui mare tur-operator ori pe coperta unei reviste de tipul lui «National Geografic» – într-atât de fin descriptive sunt, atât de meticulos înregistrate, de atent printate și de valorizant așezate în ramă.
Remarcăm faptul că toate fotografiile sunt semnate de autor. Pentru noi, este semn că și le asumă de la prima până la ultima, semn că îl reprezintă, semn că le iubește pe toate. Acest lucru explică și atenția arătată modului de prezentare, care din punctul meu de vedere a dus pedanteria până la cota unde începe impecabilul”, a precizat Emilian Ștefârță, managerul Muzeului de Artă Craiova.
Expoziția de fotografie cu vânzare a artistului Sebastian Prioteasa rămâne deschisă publicului, la Muzeul de Artă Craiova, până la data de 31 martie 2019.
Muzeul de Artă Craiova