În România: Doar 42% dintre cetăţeni ştiu că UE a instituit drepturi pentru pasageri

0
550

Comisia Europeană a făcut publice rezultatele unui sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor în Uniunea Europeană (UE). Potrivit sondajului, 43% dintre cetățenii UE care au călătorit cu avionul, cu trenul pe distanțe lungi, cu autocarul, cu vaporul sau cu feribotul în ultimele 12 luni („călătorii”) știu că UE a instituit drepturi pentru pasageri, în timp ce, în România, doar 42% dintre cetățeni se regăsesc în această situație.

Drepturile pasagerilor sunt definite la nivelul UE. Ele sunt aplicate de către furnizorii de servicii transport, iar asigurarea respectării lor revine organismelor naționale. Disparitățile dintre practicile naționale pot face dificil ca pasagerii să aibă o imagine clară asupra a ceea ce trebuie să facă și cui să se adreseze, mai ales în condițiile în care pasagerii adesea traversează mai multe frontiere din UE.

Comisia și-a intensificat deja eforturile pentru a clarifica drepturile pasagerilor și pentru a crește gradul de informare cu privire la acestea. Comisia a materializat aceste eforturi prin propuneri legislative privind drepturile pasagerilor aerieni și feroviari, prin intermediul unor orientări, precum și al unor comunicări regulate cu privire la jurisprudența relevantă. În plus, Comisia a lansat o campanie de creștere a gradului de informare.

18 % dintre pasagerii au călătorit cu vaporul sau cu feribotul

Procentul de călători care consideră că au fost bine informați cu privire la drepturile lor de către societățile de transport înainte de a călători variază în funcție de modul de transport: 40 % pentru pasagerii aerieni, 29 % pentru pasagerii transportați cu vaporul sau cu feribotul, 26 % pentru pasagerii feroviari și 26 % pentru cei transportați cu autocarul. Procentele sunt chiar mai mici în ceea ce privește informațiile primite în timpul călătoriei și după aceasta.

Respondenții care au întâmpinat nereguli cu ocazia unei călătorii cu avionul au depus mai multe reclamații decât cei care au recurs la alte moduri de transport: 37 % dintre pasagerii aerieni, față de 26 % dintre pasagerii care au călătorit cu autocarul, 24 % dintre pasagerii feroviari și 18 % dintre pasagerii care au călătorit cu vaporul sau cu feribotul. Toate modurile combinate: 26 %. Dintre respondenții care au întâmpinat nereguli cu ocazia unei călătorii dar nu au depus o reclamație oficială (72 %), motivul cel mai frecvent pentru nereclamare a fost sentimentul că ar fi fost inutil să o facă (45 %), urmat de suma de bani implicată, considerată ca fiind prea mică (25 %).

53 % au indicat că linia aeriană a oferit un oarecare ajutor

Dintre cei care au întâmpinat perturbări cu ocazia unei călătorii cu avionul în ultimele 12 luni, 53 % au indicat că linia aeriană a oferit un oarecare ajutor (fie alimente și băuturi, fie zboruri alternative, rambursări, compensații financiare, cazare, etc.) indiferent dacă pasagerii au depus sau nu reclamație. Numai 43 % dintre respondenții care au călătorit cu trenul și 38 % dintre respondenții care au călătorit cu autocarul, vaporul sau feribotul au indicat faptul că societățile de transport au oferit ajutor în cazul unor perturbări.

55 % dintre respondenții care depus reclamație la societatea de transport cu privire la nereguli au declarat că au fost mulțumiți de modul în care a fost tratată reclamația lor, însă numai 37 % dintre cei care s-au confruntat cu nereguli au declarat că au fost mulțumiți de modul în care societatea de transport i-a informat cu privire la procedurile de depunere a reclamațiilor.