Cultura organizaţională din şcoală – impact major asupra activităţii profesorilor şi a rezultatelor elevilor

0
408

Peste 500 de profesori din București, Focșani, Brașov, Reșița, Constanța, Vaslui, Craiova, Iași, Suceava și alte regiuni ale țării au participat, la Palatul Parlamentului, la prima conferință SuperTeach din acest an școlar, având ca temă „Cultura organizațională”. Calitatea educației este direct influențată de cultura organizațională din fiecare școală, cultură la care contribuie atât profesorii, cât și elevii, părinții și personalul administrativ.

Potrivit studiilor, cultura organizațională a școlii determină 90% dintre rezultatele obținute de profesori și elevi, având la bază, practic, relațiile dintre oameni. „Aveți cea mai importantă meserie din lume, iar menirea voastră nu este aceea de a transmite informații unor mase de elevi, ci de a le oferi dragoste. De multe ori, din cauza unei culturi organizaționale care stimulează frica în școală – teama de a nu greși, de a nu fi judecați – uitați de dragoste. Dar voi știți bine că dacă elevii simt dragoste, adică se simt văzuți și susținuți de profesori, atunci își vor atinge potențialul maxim și vor deveni adulți implicați în viitorul României”, a fost mesajul de întâmpinare pentru dascăli, rostit de Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach. Potrivit unui sondaj realizat în timpul conferinței, peste 37% dintre profesorii participanți la eveniment au identificat în școala lor o cultură organizațională balcanizată, respectiv bazată pe colaborare doar în grupuri (găști), pe competiție între profesori, o școală divizată în ceea ce privește relațiile dintre profesori, elevi și părinți cu impact negativ asupra dezvoltării armonioase a elevilor. De asemenea, mai mult de 18% dintre profesorii prezenți la Conferința SuperTeach au apreciat că școala din care fac parte are o cultură toxică (cu profesori sarcastici, care nu țin cont de nevoile copiilor, dascăli neimplicați, care nu comunică între ei, având ca efect elevi care merg la școală cu gândul la următorului weekend sau vacanță). Peste 16% dintre profesori au identificat în școala lor o cultură organizațională slab colaborativă, același procent fiind și al dascălilor care se mândresc cu o cultură colaborativă în școala lor, o cultură în care profesorii lucrează împreună, sunt curioși și dornici să învețe tot timpul, inclusiv de la elevi, iar copiii se simt apreciați, văzuți și implicați. Profesorii SuperTeach, facilitatori de Mentalitate Deschisă în Educație – Cristina Bărbosu Ene, Florina Zecheru, Ana Gorcea, Denisa Dascălu, Niculina Filat, Andreea Farca, Niculina Găină, Andrada Mazilu, Carmen Matei, Diana Brătucu, JenicaTanase, Diana Sabău, Claudia Cârstocea, Oana Manta, Claudia Chiru, Ovidiu Bădescu –  au răspuns zecilor de profesori care au pus pe tapet diverse provocări cu care se confruntă în relația cu elevii, părinții sau colegii de cancelarie, oferindu-le răspunsuri sau soluții, în contextul mentalității deschise în educație.