Pasajul subteran nu se mai realizează în şase luni

0
32

Deşi a fost început în mare forţă, pasajul subteran al Craiovei avansează acum cu paşi mărunţi. Autorităţile locale susţin că firmele constructoare au redus viteza de execuţie din cauza unor probleme apărute la amplasament, dar că aceste lucruri nu vor pune în pericol termenul de finalizare al proiectului.

În cele patru luni care s-au scurs de la deschidrea şantierului la pasajul subteran s-a reuşit să se construiască 35% din lucrare. Autorităţile spun că s-ar fi putut lucra chiar mai mult, dar au apărut unele probleme. “Azi dimineaţă (n.r. – ieri dimineaţă) am avut o întâlnire cu reprezentanţii constructorilor (n.r. – firmele Mitliv Exim, Craiova şi Habau Construcţii SRL, Austria). Ca să eliminăm orice fel de speculaţie, lucrările sunt realizate până acum în proporţie de 35% din totalul executării. Suntem în grafic, chiar mai bine decât ne aşteptam. Ne-am fi dorit să fim mult mai departe, astfel încât, acum, să discutăm de cel puţin 50% din investiţie realizată, însă cele două probleme pe care le avem ne-au ţinut în loc”, a precizat viceprimarul Craiovei, Florentin Tudor, ieri, într-o conferinţă de presă.

Expropriere pentru 15 metri pătraţi

Autorităţile susţin că se munceşte şi acum pe şantier, dar la capacitate redusă, aşteptându-se ca Primăria Craiova să rezolve problema amplasamentului. Pentru a putea fi realizată, lucrarea mai are nevoie de încă două suprafeţe de teren, pe care municipalitatea încearcă să le obţină de la proprietari. “A fost o discuţie iniţială să se facă un schimb de terenuri cu ambele familii care au proprietăţile în zonă. Într-un caz, proprietarul a murit şi a lăsat terenul drept moştenire. Moştenitorii ne-au spus că nu au posibilităţi materiale pentru ca, în această perioadă scurtă de timp, să dezbată taxa de succesiune. Şi am fost nevoiţi să aplicăm procedura exproprierii la cea de-a doua familie, care are 15 metri pătraţi”, a precizat viceprimarul Florentin Tudor, acesta ocupându-se şi de partea juridică a acţiunii.

Formalităţile vor fi gata în două săptămâni

Primăria Craiova a demarat procedurile privind schimbul de teren şi exproprierea celeilalte familii. Reprezentanţii municipalităţii au dat, ieri, şi un termen – de două săptămâni – pentru finalizarea tuturor demersurilor. “În două săptămâni se va rezolva. Noi, deja, am demarat procedurile şi, după ce se va scurge acest timp, constructorul va avea posibilitaea să lucreze la capacitatea pe care o are”.Acesta a adăugat că Prefectura Dolj a comunicat, în această săptămână, vizele de legalitate pentru cele două hotărâri ale Consiliului Local Municipal Craiova, prin care, în luna august, s-au aprobat atât schimbul, cât şi exproprierea. “Am avut mai multe întâlniri cu cei care sunt în cauză şi cu constructorul şi există disponibilitate din partea tuturor de a rezolva cât mai repede lucrurile”, a mai spus Tudor.

Despăgubiri suplimentare de 2.500 de euro

Aproximativ 2.500 de euro vor fi cheltuiţi, suplimentar, pentru rezolvarea problemelor legate de amplasament. Autorităţile spun că acest lucru nu e o problemă întrucât, pentru început, banii vor fi suportaţi de la bugetul local. “Deocamdată, vom plăti de la bugetul local, pentru că nu sunt cheltuieli eligibile. Dar vedem până la finalul implementării. Se pare că există anumite portiţe prin care putem să prindem aceste sume în cele pe care le vom primi de la Uniunea Europeană”, a mai spus viceprimarul Craiovei. Cele două imobile care au fost demolate la începutul lucrării au fost depăgubite cu aproximativ 700.000 de euro, bani incluşi de la început în valoarea totală a proiectului. Întregul pasaj costă 66 milioane de lei, dintre care 1,3 milioane de la bugetul local, 1,5 milioane de lei de la bugetul naţional şi 43,17 milioane de lei de la UE.

Problemele erau cunoscute mai demult

Autorităţile spun însă că aceste probleme, care atrag după sine încetinirea ritmului lucrărilor, ar fi putut fi evitate de la început, dar că fosta administraţie, în speţă primarul Antonie Solomon, s-a grăbit să dea ordin de începere a şantierului, deşi ştia că sunt unele aspecte care nu fuseseră puse la punct dinainte. “Se ştia de la început care era traseul pasajului. Terenurile erau stabilite în culoarul de expropriere, însă aceste lucruri au fost tratate cu indiferenţă. Au crezut că toate aceste probleme ulterioare se vor rezolva în timpul execuţiei, însă nimeni nu s-a gândit niciodată că problemele îl vor pune pe constructor în situaţia de a nu putea lucra la capacitate maximă şi de a aştepta nişte proceduri”, a declarat Tudor, explicând şi cauza care ar fi determinat administraţia din mandatul trecut să se grăbească. “La începutul implementării au fost grăbite lucrurile pentru că era o perioadă de campanie electorală şi lumea trebuia să vadă că, în Craiova, se fac tot felul de proiecte”.

Florentin Tudor

Şantierul se prelungeşte

În opinia lui Florentin Tudor, o altă gafă a fostei administraţiei este termenul scurt de execuţie, de numai şase luni, pe care l-au anunţat la începerea lucrărilor. Viceprimarul susţine că, după ce a stat de vorbă cu constructorii de la pasaj, dar şi cu alţi experţi în domeniu, o astfel de lucrare nu poate fi terminată, din punct de vedere tehnic, într-o jumătate de an. “Nici cei mai încrezători constructori, nici cei care îşi desfăşoară activitatea în acest segment nu au cum să creadă că se poate realiza în şase luni. Din discuţiile pe care le-am avut cu dânşii, nici din punct de vedere tehnic şi nici al materialelor pe care le folosim, nu se poate realiza această lucrare până la sfârşitul acestui an. Materialele folosite au nişte proprietăţi care trebuie să treacă o anumită perioadă de timp. Atunci când desfaci cofragul la cimentul pe care îl foloseşti să nu ne trezim că anumite pietre sau bucăţi se desprind”. Proiectul a fost început pe 18 mai şi, potrivit contractului, ar trebui să fie gata pe 18 noiembrie 2013.