STUDIU: Şapte (b)ani de acasă – Mama şi bunica, cele mai admirate modele de comportament financiar pentru adolescenţii români

0
326

Banca Comercială Română (BCR) a derulat în 2011 primul program de job-uri de vară pentru elevii de liceu din România; 50 de elevi au câştigat primul lor salariu. În urma unui studiu ad-hoc în rândul a 350 de liceeni, a reieşit faptul că aceştia îşi iau modele de comportament financiar dintre persoanele foarte apropiate: părinţi, bunici sau prieteni. 65% din liceeni îşi doresc un curs de educaţie financiară la liceu ţinut de un profesor specializat. Dacă acesta nu exista, 33% ar vrea să înveţe de la un bancher, 30% de la profesorul de economie, 12% consideră că un om bogat din comunitate ar fi cel mai potrivit să predea educaţie financiară.

50 de liceeni din toată ţara, selectaţi din peste 400 de candidaţi, au participat la primul program de job-uri de vară organizat de către o companie din România special pentru adolescenţi. Programul Summer Job BCR s-a desfăşurat pe perioada a două luni, interval pe parcursul căruia elevii au avut un program lucru de patru ore pe zi în agenţiile Băncii Comerciale Române şi au câştigat primele lor salarii. În cadrul programului, liceenii au fost rugaţi să realizeze un studiu ad-hoc pe teme de comportament financiar printre adolescenţii de vârsta lor. Astfel, aceştia au mobilizat peste 350 de răspunsuri de la liceeni din toată ţara. Întrebaţi despre modelul pe care îl admiră cel mai mult în ceea ce priveşte administrarea banilor, mai mult de 50% din adolescenţi au răspuns „mama”, motivând, în special, planificarea riguroasă a cheltuielilor, alocarea cu prudenţă a resurselor financiare şi preocuparea pentru economisire. Pentru respondenţii la sondaj: „Mama îşi face mereu o listă cu toate cheltuielile pe care trebuie să le facă şi aşa reuşeşte mereu să se încadreze în buget şi să îi rămână şi bani în plus” şi „Mama ştie să împartă banii astfel încât să ne mai rămână şi pentru timpul liber”. Pe locurile următoare sunt alţi membri ai familiei, „tata” şi „bunicii”, respectaţi în special pentru că: „Dintr-o pensie mică reuşesc să se întreţină şi să pună şi un ban deoparte pentru zile negre”.  Dintre cele mai importante concluzii ale studiului se desprinde faptul că, deşi peste 90% din liceeni afirmă că primesc bani de buzunar de la părinţi, peste 80% dintre ei spun că hotărăsc singuri pe ce să îi cheltuiască. Astfel, conform propriilor spuse, cei mai mulţi dintre liceeni îşi cheltuiesc banii de buzunar pe „ieşiri în oraş”, pe locul imediat următor fiind hainele.

33% ar vrea să înveţe de la un bancher

Întrebaţi despre utilitatea unui curs de educaţie financiară, majoritatea covârşitoare a respondenţilor au răspuns că ar aprecia oportunitatea unor lecţii de administrare a banilor în liceu, mergând până la noţiuni practice despre funcţionarea economiei reale (funcţionarea unei companii, funcţionarea bursei de valori şi a produselor de investiţii). 65% din liceenii care au răspuns la sondaj consideră că un curs de educaţie financiară ar trebui ţinut de un profesor specializat. Dacă nu există un profesor specializat,  33% ar vrea să înveţe de la un bancher, 30% cred că profesorul de Economie ar trebui să facă asta, iar 12% consideră că un om bogat din comunitate ar fi cel mai potrivit să predea educaţie financiară.

***

Conform propriilor mărturii ale elevilor de liceu: „Dacă ar exista un curs de educaţie financiară, personal m-aş duce cu cea mai mare plăcere. Mi-ar plăcea să ştiu şi despre funcţionarea economiei de piaţă, cum lucrează băncile şi care sunt avantajele şi dezavantajele creditelor, împrumuturilor, depozitelor… Poate chiar să ne prezinte şi câteva idei despre cum lucrează o companie multinaţională, cum poţi cumpăra acţiuni la o companie” sau „Cursul de educaţie financiară să nu fie plicticos (profesorul dictează şi noi scriem 3-4 pagini), ci să ne implice şi pe noi, să fie un dialog din care noi să învăţăm lucrurile esenţiale pe care trebuie să le ştim, ceea ce este cu adevărat important, şi nu să trebuiască să tocim termeni şi definiţii”.